آیا سیاست خارجی جدید ایران باعث افزایش قیمت نفت شد؟

سیاست خارجی جدید ایران باعث افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 63 دلار در هر بشکه شد.

به گزارش تحریریه، قیمت های جهانی نفت خام پس از چند سال کاهش و حتی تجربه قیمت های منفی برای نفت شیل آمریکا؛ افزایشی شده و در حال رسیدن به ارقامی است که در 15 ماه گذشته سابقه نداشته است.

ریشه های این مهم به چشم انداز تحولات جهانی باز می گردد که در راس آنها سیاست خارجی جدید ایران قرار دارد که با بازنگری در عقب نشینی های ممتد در مساله هسته ای و قرارداد برجام، به دنبال اتخاذ رویکرد مستقل است.

داغ شدن بحث امضای قرارداد راهبردی 25 ساله با چین و دادن اولتیماتوم به طرف غربی تا 3 اسفند 1399 برای رفع تحریم ها و پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت عدم تمکین طرف غربی، باعث افزایش انتظارات تورمی و بحران ساز در روابط بین الملل شده و حسگرهای بازار را فعال کرده است. که در راس این حسگرها، بازار جهانی نفت خام قرار دارد.

یکی از مفاد قرارداد راهبردی با چین، خرید تضمینی 2 میلیون بشکه نفت خام ایران در روز است که باعث اطمینان تهران از داشتن بازار کافی شده و به این کشور فرصت اتخاذ سیاست خارجی جسورانه تری را در منطقه پیچیده خاورمیانه می دهد، به همین دلیل بازار جهانی نفت خام با فهم این مساله در حال افزایش قیمت های جهانی است.

کارشناسان روابط بین الملل معتقدند، در صورتی که ایران از موضع خود عقب نشینی کند و یا آمریکا برای احیای برجام پیشقدم شده و تحریم ها را در حدی ناچیز و خفیف کاهش دهد و در نتیجه تهران را در رویکرد به سمت شرق متزلزل کند، انتظار می رود بار دیگر قیمت های جهانی نفت خام کاهش یابد.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 8633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =