کاهش 13 هزار تومانی قیمت مرغ!

قیمت مرغ در 13 فوریه 2020 معادل یک دلار و تقریبا 13 هزار تومان بود.

به گزارش تحریریه، مرغ در 13 فوریه سال 2020 معادل یک دلار در سطح خرده فروشی های کشور قیمتگذاری شده بود که تقریبا نصف قیمت کنونی 27 هزار تومانی در بازار ایران است.

در همان روز قیمت دلار آمریکا نیز در بازار تهران 13 هزار و 800 تومان بود که نشان می دهد فرمول کهنه قیمتی یک دلار برای هر کیلو مرغ در سال گذشته هم مصداق داشته است.

یعنی در 25 بهمن سال 1398 هم قیمت مرغ با دلار 4200 تومانی تعیین نمی شد و از فرمول بازار آزاد تبعیت می کرد که متاسفانه مجلس دهم در هنگام بستن لایحه بودجه سال 1399 این رانت ارزی را حذف نکرد و تسلیم لابی های قدرتمند دولت شد و باعث گردید ادامه دلارپاشی و فساد ناشی از آن؛ به از بین رفتن ذخایر ارزی کشور بیانجامد.

و اما در روز گذشته یعنی 25 بهمن 1399 هم قیمت دلار تقریبا 26 هزار تومان و قیمت مرغ 27 هزار تومان است که نشان می دهد باز هم با فرمول هر کیلو مرغ یک دلار مواجه هستیم.

میز بازار تحریریه معتقد است، پرداخت دلار 4200 تومانی به اسم کالاهای اساسی باعث شده است تا تراز تجاری واردات نهاده های دامی به کشور از منفی 9 میلیون تن به بیش از منفی 14 میلیون تن برسد و در کف بازار هم شاهد جهش قیمت دلار و نهاده باشیم زیرا هرچقدر دلار و به تبع آن نهاده دامی گرانتر باشد، منفعت دارندگان رانت دلار ترجیحی هم بیشتر می شود. به همین دلیل است که در بازی نوسانات بی پایان ارزی با میدان داری بانک مرکزی گرفتار شده ایم. اگر قیمت دلار 13 هزار تومان کاهش یابد، قیمت مرغ هم 13 هزار تومان کاهش می یابد!

پایان/

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 8639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ح DE ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      0 0
      خداوند از سرتقصیر نمایندگا مجلس ۹و۱۰ ودولت نگذرد از ماست که برماست
    • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      0 0
      ... مگر ما حقوق مان بر اساس دلار است که حتی مرغ و کیسه زباله و... بر اساس دلار باشد