تعین سبد معیشت کارگران بازهم به تاخیر افتاد/مرکز آمار: حداقل حقوق فقط 40 درصد هزینه‌ها را پوشش میدهد

درحالی که بحث تعیین سبد معیشت کارگران بازم به تاخیر افتاده است، نماینده مرکز آمار ایران، اعلام کرده، : حداقل حقوق فقط 40 درصد هزینه‌ها را پوشش میدهد.

به گزارش تحریریه، نماینده مرکز آمار  بیان کرد که حداقل دستمزد تنها 38 درصد هزینه های کارگران را پوشش می دهد. این نشان دهنده این است که کارگران هزینه سبد معیشت را اشتباه محاسبه نکرده اند.

در همین خصوص  نماینده مرکز آمار اعلام کرد که بعد خانوار از 3.3 به 3.4 رسیده است. اما کارفرمایان به اشتباه تصور می کردند که بعد خانوار 2.2 است. در صورتی که آن ها بعد عیال واری را به اشتباه بعد خانوار تلقی می کردند. جدولی را در مرکز آمار مشاهده کرده بودند که در آن نوشته شده بود عیال آور یا تحت تکفل, در صورتی که منظور از تحت تکفل با خود فرد حدود 3.4 می شود.

 رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کاربیان کرد: نماینده مرکز آمار در جلسه اعلام کرد که اطلاعات مرکز آمار مربوط به  شاغلان کل کشور است و صرفاً‌ مربوط به جامعه کارگری نیست. مطابق آمار مرکز آمار بیش از 80 درصد خانوارها اشتغال تک نفره دارند یعنی در یک خانواده تنها یک نفر شاغل و کارکن فعالیت دارد.آنهایی هم بیشتر از 2نفر کارکن دارند مربوط به مشاغل کشاورزی است که ربطی به حوزه کارگری ندارد.

نمایندگان کارفرمایان اصرار داشتند که مبلغ سبد معیشت را باید مرکز آمار اعلام کند. در همین راستا جدولی تهیه و قرار شد مرکز آمار دوشنبه هفته آینده جدول را بیاورد تا بتوانیم به سبد معیشت ورود کنیم.

گفتنی است، نمایندگان کارفرمایان اصرار دارند که ما نباید همه سهم را بپردازیم. بلکه دولت هم باید سهمی داشته باشد. ضمن اینکه ما تأیید می کنیم که دولت با توجه به قانون اساسی و حقوق اجتماعی وظایفی را بر عهده دارد و سبد معاش حداقلی میانگین کل کشور را که سال گذشته نماینده کارفرمایان امضا کردند, در خوشبینانه ترین حالت اگر کارگران بن خوار و بار و بقیه موارد را دریافت کنند, بین 52 تا64 درصد سبد معاش را کارفرمایان می پردازند. یعنی کارگران نزدیک 40درصد سبد معاش خود را از دولت طلبکار هستند.

پایان/

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 8667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =