ترامپ چگونه کمر اصلاح طلبان ایران را شکست

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سر دبیرروزنامه «رای الیوم» معتقد است درخواست آمریکا از کشورهای اروپایی امضاکننده برجام برای برگزاری نشست ۱+۵ با ایران نشان می دهد که آمریکا تنها زبان زور می فهمد و به تدریج ضمن حفظ آبرو، در برابر مقاومت ایرانی‌ها تسلیم خواهد شد.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم عبدالباری عطوان نوشت: دولت «جوبایدن» به این موضوع پی برد که ایران سر فرود نخواهد آورد و در تهدید خود برای عقب نشینی کامل از توافق هسته ای و چشم پوشی از همه تعهدات خود در برجام جدی است. از این رو، آمریکا از همپیمانان اروپایی خود خواسته است تا با طرف ایرانی یک نشست غیررسمی را در بروکسل برگزار کنند. برگزاری این نشست مانند نردبانی است که بایدن از درخت تحریم ها فرود می آید تا آبروی خود را حفظ کند.

در این گزارش آمده است «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به سه کشور اروپایی امضا کننده توافق هسته ای اعلام کرد که دولت آمریکا برای برگزاری نشست با ایران درباره بازگشت به توافق هسته ای آماده است. دولت آمریکا به شورای امنیت هم اطلاع داد که ضمن بازپس گیری درخواست تحریمی ترامپ، تمدید معافیت ایران از تحریم های سازمان ملل علیه ایران مخالف نیست، واشنگتن حتی قید و بندهای سفر دیپلمات های ایرانی را کاهش داده است. مکالمه تلفنی نتانیاهو  با بیش از ۱۵ تن از رهبران جهان به منزله قوی بودن روابط آنها با رژیم اسرائیل نیست. بلکه آنها خواسته اند به اطلاع نتانیاهو برسانند که آمریکا تصمیم گرفته است به توافق هسته ای بازگردد.

دولت جدید آمریکا در حالی آماده کردن خود برای تسلیم شدن درمقابل شرایط ایران از جمله رفع تحریم ها است زیرا به این نتیجه قطعی رسیده که وقت هدار دادن نه تنها به معنای اجرایی شدن تهدیدهای ایران درزمینه افزایش غنی سازی اورانیوم است، بلکه در نتیجه این موضوع، ایران در سیاست هسته ای خود یک گام فراتر خواهد نهاد و ممکن است مانند کره شمالی در مسیر تولید کلاهک های هسته ای قدم بردارد.

عبدالباری عطوان افزود: اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد ایران درصدد پایان دادن به همکاری با بازرسان سازمان ملل پس از ضرب الاجل اعلام شده تا صبح روز دوشنبه آینده در صورت برداشته نداشتن تحریم های اقتصادی بود. مکالمه تلفنی بایدن با «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل یک ماه پس از سپری شدن از دوره ریاست جمهوری بایدن و همچنین مکالمه تلفنی نتانیاهو با بیش از ۱۵ تن از رهبران جهان به منزله قوی بودن روابط آنها با رژیم اسرائیل نیست. بلکه آنها خواسته اند به اطلاع نتانیاهو برسانند که آمریکا تصمیم گرفته است به توافق هسته ای بازگردد.

به نوشته رای الیوم، در حالی که جریان اصول گرا و میانه رو در ایران درباره موضوع برداشته شدن فوری تحریم ها متحد و همسو هستند در آمریکا درمورد چگونگی مدیریت موضوع هسته ای ایران اختلاف وجود دارد. در شرایطی که جریان اصلی وزارت امور خارجه آمرکا با هدایت آنتونی بلینکن خواهان بازگشت به توافق هسته ای هستند، جریان تندرو دیگری وجود دارد که  از ضرورت رسیدن به توافقی جدید سخن به میان می آورند تا برنامه موشکی و رفتارهای منطقه ای ایران هم در آن در نظر گرفته شود.

ایران تنها در صورتی از غنی سازی اورانیوم چشم پوشی خواهد کرد و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه ادامه ماموریت خود در ایران را خواهد داد که همه تحریم ها علیه این کشور برداشته شود. ضمن آنکه تهران هرگز از برنامه موشکی خود چشم پوشی نخواهد کرد.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: آمریکا تنها زبان زور و قدرت می فهمد. به نظر می رسد جریان اصولگرای ایران تصمیم قاطعانه ای برای بازگشت به شیوه دوران پیش از توافق هسته ای گرفته است. این جریان به وعده ها و توافق های آمریکا اعتمادی ندارد.

ترامپ با خروج از توافق هسته ای که تحت فشار نتانیاهو و «جارد کوشنر» داماد و مشاور وی صورت گرفت به اصولگرایان ایران یک خدمت تاریخی کرد و سبب تضعیف جریان میانه رو شد که برای رسیدن به این توافق بسیار تلاش کرده بود. از این رو، احتمال دارد در نتیجه همین مسائل، جریان میانه رو انتخابات ریاست جمهوری آینده را به اصولگرایان ببازد.

گزارش این روزنامه عربی تاکید کرد: تروریسم اقتصادی آمریکا واپسین نفس های خود را می کشد و بازگشت به توافق هسته ای یا بی توجهی به این موضوع دیگر برای ایران تفاوتی ندارد. زیرا آمریکا در به زانو در آوردن ایران شکست سختی متحمل شد. ایران اکنون بر روی پاهای خود ایستاده و در بسیاری از عرصه ها به ویژه صنایع نظامی مدرن به خود کفایی رسیده است.

پایان/

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      9 1
      و مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین آمریکا همیشه مهره های سوخته خود را قربانی میکند اصلاح طلبان مهره های آمریکا و اسراییل در ایران هستند که به امید خدا قربانی خواهند شد
    • رزمنده DE ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      اصلاح طالب پیش کش یک عده ای وارد سطل زباله ها شدیم یک عده ای از دور به اون سطل زباله های که پُر هستند رودربایس هستیم ،غبطه می خوریم، که جلو نمی رویم