ریشه بحران کمبود روغن در کشور / هشدار اقتصاددانان

پرداخت دلار 4200 تومانی باعث ایجاد کمبود سیستماتیک در بازار روغن خوراکی کشور شده است.

به گزارش تحریریه، میانگین مصرف ماهیانه روغن خام در کشور حدود 150 هزار تن است، درحالیکع حدود 170 تا 180 هزار تن روغن به کارخانه‌جات تزریق می‌شود، اما به جای اشباع بازار؛ در بازار کمبود روغن نیز وجود دارد.

دلیل این تناقض به رانت هزاران میلیارد تومانی ناشی از پرداخت دلار 4200 تومانی باز می گردد که به گیرندگان این رانت حاشیه سود بیشتر در صورت ایجاد کمبود در بازار می دهد. این مهم باعث شده است تقاضا برای واردات؛ دسترسی به دلار 4200 تومانی؛ در کالاهای مختلف تا 2 برابر افزایش یافته و منجر به ایجاد دو مساله موازی در بازار شود؛

1- قاچاق معکوس

2- ایجاد کمبود در بازار به دلیل دستکاری ذی نفعان و گیرندگان رانت

به همین دلیل اقتصاددانان مستقل معتقدند که حتی یک روز ادامه پرداخت دلار 4200 تومانی خیانت است و تا زمانی که پرداخت دلار 4200 تومانی متوقف نشود نوسانات ارزی و کالایی متوقف نخواهد شد. ضمن اینکه انگیزه تولیدکنندگان داخلی برای تولید روغن هم از بین رفته و وابستگی درازمدت کشور را رقم زده است.

پایان/

۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 8759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فریدون هادی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      دلار4200بدهن به مردم اعم ازفقیروغی وروغن راآزادکنندآخه این ذلار4200چه گرهای ازمردم باز کرده غیرازاینکه برود درجیب اطرافیان دولت
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      از دوحال خارج نیست این دولت یا ذاتا دزده وخیانتکاره ویا بی شعور وسبک مغز. اگه خیانتکاره چرا هیچ اراده ای نیست که این دزدها رو رسوا ومحاکمه کنند. واگر نادان وناکارآمد واحمقند چرا عزل نمی شوند. این حد بی شعوری وتوهم دانایی بزرگان این کشور زندگی ایران را به فلاکت رسانده ، همه... مثل کبک سر در برف در راه حماقت محکم واستوار با شکم سیر و ثروت بادآورده از اموال ملت بی توجه به حال بد کشور وملت تا کی وکجا.؟؟؟