کمبود روغن در بازار داخل و قاچاق معکوس به خارج

آمارها نشان می دهد که کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی دارای نواسانات قیمتی بیشتر و مواجه با کمبود تصنعی در بازار هستند.

به گزارش تحریریه، در حالیکه در چند ماه گذشته بحث حذف پرداخت دلار 4200 تومانی به اقلامی مانند روغن خوراکی به بحث داغ مجلس شورای اسلامی و دولت با رسانه های طرفدار آن در زمین بودجه سال 1400 تبدیل شده است، ایجاد کمبود روغن حوراکی در بازار واقعیات دیگری را نشان می دهد.

پس از انتشار اخباری درباره عرضه روغن با کارت ملی، روز دوشنبه 4 اسفند 99 عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار کشور تنها چند روز بعد از تصویب کلیات بودجه اعلام کرد روغن گران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت روغن در سال آینده به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت، گفت: توزیع روغن با کارت ملی یک شیطنت بوده و چنین چیزی را تکذیب می‌کنم.

آمارها نشان می دهد که پیش از اختراع دلار 4200 تومانی، نیاز سالانه کشور به روغن خوراکی تنها 1 میلیون و 400 هزار تن بود، اما در سال جاری بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن وارد شده است. با این حال در بازار روغن نایاب است، زیرا سود کسانی که به ارز ترجیحی دسترسی دارند در ایجاد کمبود در بازار است و اگر آمارها بررسی شود، بدون شک شاهد قاچاق معکوس روغن خوراکی(به اسم بازارچه های مرزی و ...) هم هستیم. در واقع دولت از جیب مردم به دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی یارانه می دهد و آنها روغن وارد شده را مجددا صادر کرده و ارز دریافتی را با قیمت نیمایی یا آزاد به فروش می رسانند.

پایان/

۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 8782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =