تدبیر مسئولین موجب ایجاد مافیا شد

یک عضو اتاق بازرگانی معتقد است دست اندرکاران امر، خودشان شرایطی را ایجاد می نمایند که برخی تجار ایرانی به شکلی عمل کنند که کلمه مافیا به آن ها اطلاق شود. یعنی ما خودمان مافیا را می سازیم.

به گزارش تحریریه، در این نوبت، خبرنگار «تحریریه»، پیرامون بحث واردات نهاده های دامی، به گفتگو با «یحیی مدبری»، عضو اتاق بازرگانی نشسته است.

یحیی مدبری، در ابتدا بیان داشت: تا به حال، حجم عظیمی از نهاده های دامی مورد نیاز کشورمان، از مبداء آمریکای جنوبی تهیه و وارد شده است. یعنی کشورهای آمریکای جنوبی، تامین کننده اصلی نیاز ایران در این زمینه هستند. اما این بحث که ما باید از ظرفیت کشورهای دیگری نیز در زمینه تامین نیازمان به نهاده ها استفاده نماییم؛ بحثی چندین ساله است.

عضو اتاق بازرگانی، با اشاره به اهمیت اتخاذ تصمیمات صحیح در زمینه واردات نهاده های دامی، افزود: البته برای اتخاذ چنین تصمیمی، یعنی جایگزینی کشورهای دیگری به عنوان مبداء وارداتی نهاده ها، باید با تامل و بررسی همه جوانب عمل نمود. به بیان ساده تر، این امکان وجود ندارد که از هر کشوری که تولیدکننده نهاده است؛ بدون بررسی دقیق کیفیت و توان تولیدی، نهاده های دامی را وارد نماییم.

وی در ادامه اضافه نمود: سیاست گذاری ها در کشور ما دارای ساز و کار مشخصی نیست. گاهی نیز تصمیماتی اتخاذ می گردد که در مقام اجرا با عملکردهای سلیقه ای مواجه هستیم. بدون شک ایران می تواند با یک برنامه ریزی منطقی، نیازش به نهاده های دامی را حتی با کشت فراسرزمینی، حال در آمریکای جنوبی یا هر نقطه دیگری از جهان، تامین نماید. اما متاسفانه تاکنون سیاست گذاری صحیح، برنامه ریزی درازمدت و حمایت لازم در این زمینه انجام نگرفته است.

وی در ادامه بیان نمود: به علت تعداد محدود وادرکنندگان نهاده های دامی، عملا ما با نوعی از انحصار در این زمینه مواجه هستیم. این انحصار، قطعا باعث مشکلاتی است. گاهی در زمینه واردات نهاده های دامی بسیار موفق عمل می نماییم و به مقدار کافی نهاده به کشورمان وارد می گردد. گاهی نیز نهاده های کافی در زمان لازم در کشور کمیاب شده و نیازمند رجوع به موجودی تولید داخل و انبارش پیشین هستیم. لذا معتقدم که ضرورت برنامه ریزی صحیح در کشورمان به جهت مدیریت واردات و تولید نهاده های مورد نیاز، بیش از گذشته احساس می شود.

یحیی مدبری افزود: در جهان امروز، ما چاره ای جز تعامل سازنده نداریم. به بیان ساده تر، همه چیز دوطرفه است. اما متاسفانه ما گاهی بدون برنامه عمل نموده و با نوساناتی که در زمینه تجاری ایجاد می نماییم؛ باعث ایجاد مشکلات داخلی و خارجی برای کشور می شویم. به عبارت دیگر، ما نباید در زمینه واردات و یا حجم تولید داخلی، دائما دچار بی برنامگی و نوسان باشیم. چرا که نتیجه این عملکرد، علاوه بر ضرر تولیدکننده داخلی، بی اعتباری کشورمان در زمینه تجارت جهانی است. بنابراین، معتقدم که باید بابرنامه و منظم عمل نمود.

وی تاکید نمود: بحرانی که این روزها در زمینه تامین نهاده های دامی، دامنگیر کشورمان شده و تولیدکنندگان دام سبک و سنگین را دچار مشکل نموده؛ قطعا شش ماه، یکسال و حتی دو سال پیش قابل پیش بینی بود. یعنی با کمی برنامه ریزی و مدیریت، امکان جلوگیری از این بحران، وجود داشت. این مطلب بر هیچ کس پوشیده نیست که نهاده های دامی، کالای استراتژیکی بوده که با امنیت غذایی و تولید پروتئین در ایران مربوط است. لذا بدخواهان ایران، با توطئه درصدد فشار بر ایران در زمینه تهیه این کالای استراتژیک هستند. لذا ما موظفیم که در شرایط تحریمی فعلی کشورمان، بیش از گذشته برای بحث نهاده ها برنامه ریزی و فعالیت نماییم.

عضو سابق اتاق مشترک ایران و آلمان، اضافه نمود: داشتن برنامه ریزی بلندمدت، یک شعار نیست. وقتی کشورمان تحت تحریم است؛ در بحث واردات نهاده های دامی، باید برای همه مراحل کار، برنامه داشته باشیم. به عنوان مثال، باید نحوه پرداخت پول نهاده ها را مشخص نماییم. همچنین نیازمان در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت باید مشخص باشد. زیبنده ایران نیست که در یک دوره زمانی تعداد زیادی کشتی نهاده سفارش دهد و به یکباره در دوره زمانی بعدی، تعداد کشتی ها یک دهم شود. این نوسان شدید، یعنی ما در مواجهه با تحریم های خارجی اقتصادمان و همچنین مشکلات داخلی تولیدمان، دچار نوعی هل شدگی هستیم. متاسفانه این تعجیل ناشی از بی برنامگی، اعتبار کشورمان در بازار جهانی را مخدوش می نماید.

وی ادامه داد: بر فرض که توافق با کشورهایی چون روسیه و قزاقستان، در زمینه وادرات نهاده ها، انجام پذیرد. باید به توان داخلی خودمان نیز نگاهی بیندازیم. آیا به راستی ما توان و ظرفیت لجستیک لازم جهت واردات از مسیر شمال و همچنین نگه داری استاندارد نهاده های وارداتی از این مبداء را دارا هستیم. به هر حال، هر کالایی شرایط نگه داری و انبارش خاص خود را نیاز دارد. لذا معتقدم که برای هر اقدامی، باید نظم و برنامه ریزی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: اینکه برخی تجار مایل نیستند که به قول معروف، دست در کار آن ها زیاد شود؛ یک واقعیت کتمان ناپذیر است. بدون شک در زمینه واردات نهاده ها نیز همین گونه است. اما همچنان معتقدم مشکل  بزرگ ما بی نظمی و بی برنامگی است.

وی اضافه نمود: درباره بحث جناب آقای مدلل نیز، باید جانب انصاف را رعایت نمود. به عنوان مثال، در اواخر دوره دکتر احمدی نژاد و ایام روی کار آمدن دکتر روحانی، کشور ما در زمینه تامین نهاده های دامی دچار مشکل بزرگی شده بود که جناب مدلل به داد ایران رسید. یعنی با وساطت ایشان بود که با وجود تاخیر دولت در زمینه پرداخت هزینه نهاده ها، کشتی هایی که بر روی آب متوقف مانده و بارشان را تخلیه نمی کردند؛ در نهایت، بار ایران را تحویل نمودند.

 یحیی مدبری، در پایان تاکید نمود: ما در زمینه واردات بسیاری از محصولات به کشورمان، دچار مشکل هستیم. دلیل اصلی آن نیز، عدم وجود نظم در روابط ما با تجار ایرانی و طرف های خارجی است. عزیزانی که بحث مافیا را به میان می آورند؛ باید توجه داشته باشند که متاسفانه دست اندرکاران امر، خودشان شرایطی را ایجاد می نمایند که برخی تجار ایرانی به شکلی عمل کنند که کلمه مافیا به آن ها اطلاق شود. یعنی ما خودمان مافیا را می سازیم. چرا که در صورت وجود روابط شفاف، منظم و تعریف شده میان همه طرف های معامله، جایی برای رشد اشخاصی در قامت مافیا، وجود نخواهد داشت.

پایان/

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
کد خبر: 8838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =