ایران و آمریکا از دوره ترامپ با هم در ارتباط بودند / هدف مذاکرات برجام حذف احمدی نژاد بود

«تیری میسان» تحلیلگر فرانسوی اعتقاد دارد هماهنگی ها میان ایران و آمریکا از ماه نوامبر سال 2020 آغاز شده و دو طرف تا به حال به رایزنی های خود برای احیای توافق هسته ای ادامه داده اند.

به گزارش تحریریه، «تیری میسان» تحلیلگر مسائل بین المل و از منتقدان سیاست های جهانی آمریکا در تارنمای «ولتیر نت» عنوان کرد که دولت بایدن در حال مذاکره برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲ + ۵ با ایران است. هدف از سرگیری مذاکراتی است که «ویلیام برنز»، «جیک سالیوان» و «وندی شرمن» ۹ سال پیش در عمان با فرستادگان آیت‌الله «علی خامنه‌ای» آغاز کردند. اکنون این افراد به ترتیب مدیر سیا، مشاور امنیت ملی و معاون وزیر امور خارجه شده‌اند.

وی ادعا کرد که در آن زمان، هدف واشنگتن از بین بردن «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهوری وقت و راه اندازی مجدد رویارویی شیعه - سنی در متن «جنگ بدون پایان» یا همان استراتژی «دونالد رامسفلد» بود. هدف در واقع خلاص شدن از احمدی‌نژادی بود.

میسان افزود: این مذاکرات منجر به تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۱۳ و پیروزی حجت‌الاسلام «حسن روحانی» شد. وی به محض روی کار آمدن، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه خود را برای مذاکره با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «رابرت مالی» مشاور او به سوییس فرستاد. این بار مساله بستن موضوع توسعه فعالیت‌های اتمی در زمینه نظامی در برابر شاهدان بود که همه می‌دانستند این موضوع مدت‌ها پیش به نتیجه رسیده‌است. سپس یک سال مذاکرات مخفی دو جانبه در مورد نقش منطقه‌ای ایران آغاز شد که ایران در این مذاکرات خواستار از سرگیری نقش پلیس خاورمیانه همچون زمان شاه «رضا پهلوی» شد. سرانجام توافق هسته‌ای با شکوه و عظمت زیادی به امضا رسید.

در ژانویه ۲۰۱۷ اما آمریکایی‌ها «دونالد ترامپ» را به عنوان رئیس جمهوری خود انتخاب کردند؛ وی شخصی بود که از همان ابتدا توافق را زیر سوال برد. سپس روحانی پروژه خود را برای کشورهای شیعه و متحد همچون لبنان، سوریه، عراق و آذربایجان منتشر کرد: متحد کردن این دولت‌ها در یک امپراطوری بزرگ.

این تحلیلگر مسائل بین الملل اعتقاد دارد: ایالات متحده اما فقط زمانی می‌تواند نقش گسترده‌ای در خاورمیانه برای خود متصور شود که تصمیم بگیرد با روسیه و چین به عنوان دو رقیب خود چه رفتاری را از پیش بگیرد. وزارت دفاع آمریکا کمیسیونی را تعیین کرده که بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد و توصیه های خود را در ماه ژوئن ارائه خواهد کرد. در این بین پنتاگون قصد دارد کاری که ۲۰ سال انجام داده یا همان «جنگ بی‌پایان» را ادامه دهد. هدف جنگ از بین بردن هرگونه احتمال مقاومت در منطقه و در نتیجه از بین بردن همه ساختارهای دولتی، خواه دوست یا دشمن بود.

طبق این تحلیل، واشنگتن در ماه نوامبر، سه ماه قبل از روی کار آمدن بایدن  به عنوان رییس جمهوری تماس‌ها با ایران را آغاز کرد. این دقیقا همان کاری است که دولت ترامپ با روسیه انجام داده بود و منجر به اقدامات قانونی تحت قانون لوگان شد. این بار اما فرق می‌کند. هیچ گونه پرونده قضایی وجود نخواهد داشت زیرا دولت بایدن به طور کلی و همه‌جانبه مورد حمایت واشنگتن قرار دارد.  

گزارش افزود: علاوه بر این، مذاکرات ایران و آمریکا در شرق در حال انجام است. تهران و واشنگتن برای حفظ فشار بر یکدیگر گروگان‌هایی را از کشور مقابل گرفته‌اند. ... برای شروع، واشنگتن تحریم‌های خود علیه ایران را حفظ اما مجازاتی‌هایی را که علیه حوثی‌های یمن در نظر گرفته‌بود، لغو کرد. ایالات‌متحده همچنین کانال کره‌جنوبی که به ایران اجازه دور زدن تحریم‌ها را می‌دهد، نادیده گرفت اما این نیز کافی نبود.  

میسان اضافه کرد: شبه نظامیان در عراق که روابط نزدیکی با ایران دارند از ۱۵ تا ۲۲ فوریه اقداماتی را علیه نیروها و سازمان‌های آمریکایی در عراق آغاز کرد. این روشی بود برای نشان دادن قانونی بودن حضور تهران در این کشور نسبت به «عمو سام». اسرائیلی‌ها به نوبه خود ایران را متهم کردند که در تاریخ ۲۵ فوریه باعث انفجار یک تانکر متعلق به یکی از شرکت‌های آنها در خلیج عمان شده است. در ادامه وزارت امور خارجه با حمله پنتاگون به تاسیسات شبه نظامیان شیعه در سوریه به این موضوع واکنش نشان داد. موضوعی که نشان می‌دهد ایالات‌متحده به طور غیر قانونی در حال اشغال این کشور است. امروز ایران به سوری‌ها کمک نمی کند بلکه به شیعیان آن کمک می‌کند و مردم سوریه باید با این موضوع کنار بیایند.

پایان/

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      0 1
      چیه بابا همه خبرهاتون رو به احمدی نژاد ربط میدین بابا؟