لاک پشت ایران و خرگوش جهان

درحالی که کشورهای تولیدکننده مس برای آینده پرفروغ طلای سرخ برنامه ریزی های فوری را انجام می دهند، مدیریت سیاسی و غیرعلمی صنعت مس ایران با حرکت لاک پشتی سرمایه های ششمین ذخیره بزرگ مس جهان را به گروگان گرفته است.

به گزارش تحریریه، شرکت مس جنوبی (Southern Southern) اعلام کرد برای توسعه پروژه های تولید مس معدنی خود در بولیوی ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند.

اکنون پرو پس از شیلی در رتبه دوم تولیدکنندگان مس در جهان قرار دارد و سالانه ده ها میلیارد دلار از تولید و صادرات مس درآمد ارزی دارد. این در حالی است که تا قبل از سال ۲۰۰۹ این کشور جایگاه خاصی در بازار مس جهان نداشت اما برنامه ریزی منطقی و مدیریت علمی باعث رشد خیره کننده صنعت مس این کشور در کمتر از ۱۰ سال شد.

تارنمای «MINING» در گزارش خود آورده است قرار است بیشتر این سرمایه گذاری در معادن منطقه «تیا ماریا» صورت بگیرد. در حالی که در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه گذاری تصویب شد اما به دلیل اعتراضات مردم محلی فعالیت ها متوقف ماند. حال گفته می شود با افزاش حجم سرمایه گذاری قرار است نگرانی های ساکنان محلی و اثرات مخرب زیست محیطی استخراج مس در این منطقه کاهش یابد.

البته اعتراضات مردمی در همین مکان در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ هم موجب توقف فعالیت معادن شده بود.

اکنون شرکت های تابعه مس جنوبی، سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری را در Michiquillay و ۲ میلیارد دلاری را در Los Chancas انجام می دهند. در چارچوب این برنامه جامع قرار است کارخانجات پالایشی، ذوب و فرآوری هم در این منطقه احداث شود. 

به عنوان نمونه قرار است تنها در معدن Cuajone ظرفیت استخراج در کوتاه مدت از ۸۵ هزار تن در روز به ۱۲۰ هزار تن در روز افزایش یابد.

آینده جهان در اختیار صنعت مس قرار دارد و تا کمتر از دو دهه بعد نیاز بشر به مس نزدیک به چهار برابر می شود. کشورها برای توسعه ظرفیت های استخراج و تولید مس  همپای با نیاز جهان و کسب سود، برنامه ریزی فوری و ضربتی را انجام می دهند. اما صنعت مس ایران به عنوان یکی از ارکان مهم تولید و اقتصاد مقاومتی برنامه منطقی را برای آن در نظر نگرفته است.

متاسفانه ایران و شرکت ملی مس به عنوان متولی و دارنده ششمین ذخایر معدنی بزرگ مس جهان در میان ۲۰ تولیدکننده برتر طلای سرخ جهان قرار ندارد. به گفته اردشیر سعد محمدی مدیر ارشد این صنعت که اکنون پست معاونت وزیر را هم برعهده گرفته، قرار است تا ۴ سال آینده ظرفیت تولید مس ایران از ۲۶۰ هزار تن در سال کنونی به نزدیک ۴۰۰ هزار تن در سال برسد. البته اگر این عدد محقق شود و یا مهمتر از آن؛ با قراضه خریدن به دست نیاید.

پایان/

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =