چرا آمریکا ناگزیر است در برجام به ایران امتیاز دهد؟

برخی رسانه ها و کارشناسان اعتقاد دارند اعتراف مقام های آمریکا به اشتباه دولت سابق این کشور در خروج از توافق هسته ای در کنار موضع گیری های اخیر «جو بایدن» علیه روسیه و چین واشنگتن را ناچار می سازد در پرونده هسته ای به ایران امتیاز دهد.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در بخشی از یک گزارش خود نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا درباره بحران لبنان که این کشور را به سوی فروپاشی کامل پیش می برد، گفت دولت آمریکا نسبت به این وضعیت احساس خطر و تحولات این کشور را رصد می کند.

به نوشته روزنامه فوق، معمولا هنگامی که یک کشور که در زمره دوستان آمریکا به شمار می آید با خطراتی مانند چالش های کنونی لبنان روبرو می شود واشنگتن یک نماینده ویژه یا مقام بلند پایه را به چنین کشوری ارسال می کند تا ماموریت میانجیگری را بازی کند تا در دستیابی به یک راه حل کمک کند. دستکم در چنین مواردی، آمریکا در ظاهر تمایل خود را برای حفظ ثبات چنین کشوری و حمایت از آن برای رهایی از خطر اعلام می کند.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره بحران لبنان نامناسب بود و سوالاتی را درباره محاسبات آمریکا مطرح کرده است که فراتر از لبنان را در برمی گیرد. به ویژه این امر در شرایطی رخ داده است که همواره بیان می شود لبنان به برگه ای در تقابل هسته ای ایران و آمریکا تبدیل شده است. برپایه چنین سناریویی شاید موضع دولت آمریکا که چندان اهمیتی به اوضاع لبنان نمی دهد تنها پیام برای امتیاز دهی به تهران است که به موجب آن از نقش ایران در لبنان چشم پوشی خواهد شد تا ایران به مذاکره وارد شود.

همچنین خارج کردن گروه انصارالله یمن از فهرست تروریسم هم پیام غیر مستقیمی است که نشان می دهد آمریکا با همپیمان ایران در یمن با سهل انگاری رفتار خواهد کرد. در این راستا برای تشویق تهران جهت مذاکره، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا اعتراف کرد که دولت سابق آمریکا درباره ایران مرتکب اشتباه شد. این پیامی است که بیانگر تمایل واشنگتن به تغییر روند و تنش زدایی است.

همچنین دولت آمریکا تمایل خود را برای تقویت توافق هسته ای و تمدید دوره آن از طریق مذاکره جدید اعلام کند. چیزی که دولت بایدن آن را پنهان نمی کند این است که در رسیدن به توافق جدید با ایران جدی است و اظهارات مقام های آمریکا هم نشان می دهد که آنها در این باره آماده بده و بستان هستند. آنها به گونه ای رفتار می کنند که گویا این پرونده فرصت مهمی برای عملی سازی رویکرد بایدن در به کاربستن دیپلماسی برای حل اختلاف های بین المللی است. به ویژه این در شرایطی است که در هفته های گذشته بایدن راه ایالات متحده با چین و روسیه را بسته است.

وی «ولادیمیر پوتین» را قاتل نامید و چین را هم تهدیدی برای ثبات جهانی به شمار آورد. این اظهارات بایدن انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت. چنین اظهاراتی در مسیر همکاری آمریکا با روسیه و چین در پرونده هایی مثل کره شمالی، سوریه و حتی ایران مانع ایجاد می کند. در چنین شرایطی واشنگتن ناچار است درهای چانه زنی با ایران را باز کند و در نتیجه درباره مسائلی مانند پرونده هسته ای ایران امتیاز دهد و دور از ذهن نیست که لبنان به برگ برنده ای برای ایران تبدیل شود.

پایان/

۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
کد خبر: 9082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • سعید IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      1 0
      علاوه بر لبنان و یمن عراق هم برگ برنده ایست برای ایران .