آیا آزادسازی 3 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران امتیاز مهمی است؟

دولت آمریکا با آزادسازی مبلغ ۳ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در عراق، عمان و کره جنوبی و خارج کردن گروه انصارالله یمن به عنوان همپیمان ایران از فهرست تروریسم پیام های مثبتی را برای مذاکره با ایران ارسال می کند، اما ایران بدون توجه به اقدامات آمریکا، خواستار برداشته شدن همه تحریم ها است.

به گزارش تحریریه، تارنمای النشره لبنان نوشت: پیش از اعلام دو طرف ایرانی و آمریکایی برای رسیدن به راه حلی برای چگونگی احیای توافق هسته ای، منطقه در حالت انتظار به سر می برد. طبیعی است که رفتن به مذاکره به منزله تفریح و سرگرمی برای دو طرف نخواهد بود. در ادبیات مذاکره هر یک از طرف ها تلاش می کند پیش از رفتن به مذاکره دستاوردی بیشتری را نصیب خود کند.

این گزارش افزود هر یک از دو طرف برپایه راهبرد متفاوتی به دنبال این دستاورد است. آمریکا به دلیل تمایل دولت جدید این کشور برای پایبندی به شعارهای انتخاباتی خود درباره موضوع پرونده هسته ای ایران و آرام کردن جبهه های ملتهب و کاهش حجم دخالت نظامی مستقیم در جهان و به ویژه خاورمیانه شتاب می کند.

افزون بر این، دولت جدید آمریکا برای پرداختن به پرونده های داخلی به ویژه موضوع بیکاری و اقتصاد نیاز به حل موضوع ایران دارد. برخی ها می گویند که راهبرد آمریکا در این زمینه با عجله همراه نخواهد بود. زیرا هزینه آن از کیسه آمریکا پرداخت نخواهد شد بلکه کشورهای منطقه در این زمینه هزینه خواهند کرد. اما دو اقدام برجسته دولت آمریکا درباره ایران قابل توجه است. نخستین اقدام مربوط به مسائل مالی و آزادسازی مبلغ ۳ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در عراق، عمان و کره جنوبی است. دولت آمریکا بر این باور است که این اقدام پیام مثبتی به ایران است که ایران را به میز مذاکره دعوت می کند.

همزمان با این اقدام، دولت آمریکا با وجود تحریم های نفتی از صادرات نفت ایران به چین، هند و دیگر کشورها چشم پوشی می کند. اقدام برخی شرکت های جهانی در خرید نفت ایران در سایه تحریم ها نشان می دهد که آن ها احساس می کنند دولت آمریکا این موضوع را نادیده می گیرد. به طوری که برخی گزارش ها نشان می دهد مقدار نفت صادراتی ایران به چین در ژانویه گذشته به ۲.۷۵ ملیون تن و در ماه مارس به ۳.۲۵ ملیون تن رسید.  این در حالی است که در ژانویه سال گذشته ایران ۴۵۰ تن نفت صادر کرده است.

اقدام دوم آمریکا که افکار عمومی جهانی را به سوی خود جلب کرد خارج کردن گروه انصارالله یمن به عنوان همپیمان ایران از فهرست تروریسم است. این اقدام آمریکا در عرصه نظامی از اقدامات مالی و پولی آن اهمیت کمتری ندارد. اقدام نظامی به طور آشکار در چارچوب پرونده مذاکرات قرار دارد و این یکی از پیام های مثبت در زمینه مذاکرات است.

این گزارش اضافه کرد: در مقابل راهبرد ایران درباره پرونده مذاکره با آمریکا با قاطعیت همراه است تا بیشترین دستاورد را به همراه داشته باشد. این راهبرد در دوره «باراک اوباما» هم به کار بسته شد و وی تلاش کرد تا طرف ایرانی را درباره همه پروندهای منطقه از جمله فلسطین، لبنان، سوریه و عراق به مذاکره وارد کند. در آن زمان هم مذاکره کننده ایرانی بر روی این موضوع پافشاری کرد که مذاکرات تنها مربوط به موضوع هسته ای خواهد بود و ایران نیز به آنچه می خواست رسید.

اکنون نیز ایران همان راهبرد را دنبال می کند و به اقدامات آمریکا هیچ توجهی ندارد. در پرونده هسته ای هم ایران روند غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است. گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که تهران به کمک دستگاه های سانتریفیوژی پیشرفته از نوع  IR-۲m غنی سازی اورانیوم را آغاز کرده است. درباره مسائل مالی هم ایران برداشته شدن همه تحریم ها را شرط هرگونه مذاکره غیرمستقیم با آمریکا اعلام کرده است.

از سوی دیگر پس از حمله یمنی ها به عربستان و به ویژه تاسیسات نفتی آن بهای نفت هم افزایش یافته است. افزایش عملیات نظامی یمنی ها به عربستان این پیام را می رساند که ایران در هرگونه مذاکره ای، برگ برنده هایی را در اختیار دارد. 

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      اگر اوامر مقام معظم رهبری انقلاب دررابطه بالغو همه تحریم‌های آمریکا دربرجام و راستی آزمائی پس از آن مورد توجه قرار نگیرد، مملکت دچار آشوب و بلوا و اغتشاش می‌گردد!٪ روحانی خدالعنتت کنه
    • ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      آزادی این۳میلیاردپول بلوکه شده ایران را مردم ایران بهای‌ آزادی کشتی کره ایی می‌دانند که بخاطر خلاف در آبهای خلیج فارس توقیف گردیده!!! وبابت آن فخر فروشی هم می‌کنند٪ حالا اینها چه ربطی بهم دارند؟!٪ ... ربطی به شقیقه داره؟؟؟!!!!! ۳میلیارد پول ایران در کره جنوبی وعراق بعداز قرارداد ترکمانچای برجامی مجددا بلوکه گردیده!!!! هرگز، هرگز،هرگز،هرگز، هرگز
    • ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      کدام انسان سیاستمدار احمق و خر آزادی۳میلیارد پول بلوکه شده ایران را امتیازی مهم قلمداد می‌کند؟؟؟!! خخخخخخخ
    • دکتر سید IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      جمهوری اسلامی ایران با آمریکا سازش نخواهد کرد د تا زمانی که اسرائیل و ابرقدرتهای استعماری را نابود نکنیم از مبارزه دست نخواهیم کشید.اجرکم عندالله