واکسن انگلیسی کرونا ۱۴۳ انگلیسی را کشت

تردیدهای فراوانی نسبت به کارآمدی واکسن انگلیسی آسترازنکا وجود دارد؛ گذشته از عوارض جانبی پرشمار این واکسن، حداقل مرگ ۱۴۳ شهروند انگلیسی در ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ پس از تزریق این واکسن جان خود را از دست دادند.

به گزارش تحریریه، با وجود ادعاهایی که اکنون در مورد اثربخشی واکسن انگلیسی آسترازنکا بیان می شود اما رسانه های بریتانیایی از همان دوره ابتدایی واکسیناسیون آمار بالایی از عوارض جانبی آن را خبر می دادند. البته اکنون تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی استفاده از این واکسن انگلیسی را ممنوع یا محدود کرده اند. در روزهای ابتدایی ماه فوریه، نشریه بریتانیایی «The Sun» در گزارشی نوشت نهادهای نظارتی بریتانیا اعلام کردند ۱۴۳ تبعه این کشور پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ به علت بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که تا آن زمان بیش از ۱۰ میلیون دوز از واکسن بین شهروندان این کشور تقسیم شد اما این ۱۴۳ بیمار پس از این ایمنی سازی جان دادند.

بخش ناظر دارویی بریتانیا اما مدعی است که واکسن  نقشی در مرگ این افراد نداشته است و تقریبا همه این افراد مسن یا بیمار بودند.  

با اینحال همان زمان نزدیک ۲۳ هزار مورد از تاثیرات جانبی مشکوک واکسن تا ۲۴ ژانویه گزارش شده بود. در آن زمان عنوان شد که از هر ۱۰ نفر یک فرد دچار برخی عوراض جانبی شده است.

مهمترین عوارض جانبی که گزارش شد حساسیت و درد در محل تزریق، سردرد، خستگی، درد مفاصل و عضلات، تب، لرز و حالت تهوع است. علاوه بر این ۷۵ مورد نیز فلج صورت یا تارهای صوتی پس از تزریق واکسن گزارش شده است.

با این حال متخصصان هنوز اعتقاد دارند مزایای واکسن بیشتر از خطراتی است که برای آن ها ذکر می شود.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
کد خبر: 9098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =