چرا آمریکا برای کنترل کرونا با WHO همکاری نمی کند؟

دلیل آن وجود دارد که فکر کنیم آمریکا در حال تولید سلاح های بیولوژیکی در آزمایشگاه های نزدیک به مرزهای چین و روسیه است.

به گزارش تحریریه، رسانه گلوبال تایمز" چین می نویسد: به گفته کارشناسان، بازرسی از آزمایشگاه های آمریکایی می تواند داده هایی در مورد منشا ویروس کرونا فراهم کند. اما واشنگتن فراخوانی ها برای نشان دادن آزمایشگاه های بیولوژیکی مرموز خود را نادیده می گیرد.

اخیراً نیکولای پاتروشف رئیس شورای امنیت روسیه، در پاسخ به پرسشی در مورد منشا کووید -19، خاطر نشان کرد که آزمایشگاه های بیولوژیکی تحت کنترل آمریکا عمدتا در نزدیکی مرزهای روسیه و چین ظاهر می شوند. به نظر وی، دلایل موجهی وجود دارد که حاکی از آن است که در این آزمایشگاه ها، ایالات متحده درگیر تولید سلاح های بیولوژیکی است و موارد شیوع بیماری های غیرمعمول دقیقاً در همان مکان ها رخ داده است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری 8 آوریل از واشنگتن خواست تا در ایجاد مکانیسم های شناسایی و تأیید در چارچوب کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی دخالت نکند. وی خواستار اطلاعات کامل در باره فعالیت های آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا ، چه در داخل ایالات متحده و چه در خارج از آن کشور شد.

لی وی (Li Wei)، متخصص انستیتوی روابط بین الملل معاصر چین به "گلوبال تایمز" گفت که مطالعه انجام شده توسط آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکایی می تواند به تعیین مناشا ویروس کرونا کمک کند.

وزارت امور خارجه چین تأکید می کند که طبق گزارش رسانه ها، ایالات متحده در 25 کشور جهان - در خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و اتحاد شوروی سابق - آزمایشگاه های بیولوژیکی ایجاد کرده است. در برخی از مکان ها که چنین آزمایشگاه هایی واقع شده است، شیوع سرخک و همچنین سایر بیماری های عفونی خطرناک در مقیاس گسترده ثبت شده بود.

به گزارش روزنامه USA Today، از سال 2003، صدها تماس تصادفی با عوامل بیماری زا کشنده در آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا و خارج از آن وجود داشته است. بر اساس گزارش رسانه ها، آزمایشگاه فورت دتریک، واقع در فردریک، مریلند ، که با ویروس های بسیار عفونی مانند ابولا سروکار دارد، پس از صدور دستور توقف از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، در ژوئیه 2019 تعطیل شد و کار خود را از سر نگرفت.  

زنگ گوانگ، سر اپیدمیولوژیست مرکز کنترل و پیشگیری چین، به "گلوبال تایمز"  گفت که چین آزمایشگاهی در ووهان برای دانشمندان افتتاح کرده است، و این کار را صمیمانه انجام داده است، در حالی که ایالات متحده همچنان نگرانی و سوالات جامعه بین المللی در مورد آزمایشگاه های مرموز را نادیده می گیرد. زنگ خاطرنشان کرد: ایالات متحده همیشه کشوری استکباری بوده که به خود اجازه می دهد بدون فکر کردن در مورد رفتار خود، از قدرت خود به عنوان چماقی علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

وانگ ییوی، مدیر انستیتوی روابط بین الملل دانشگاه رنمین چین تأکید کرد که تنها دولت آمریکا می تواند کلید حقیقت را به مجافل معتبر جهانی بدهد. اما مانعی که در این مسیر وجود دارد - استاندارد های دوگانه در روابط بین الملل و نگرش های سلطه طلبانه این کشور است. 

اعضای تیم بازرسی سازمان بهداشت جهانی (WHO) که به چین سفر کردند، اتفاق نظر داشتند که نظریه نشت ویروس از آزمایشگاه چین بسیار بعید به نظر می رسد. با این حال، تدروس ادهانوم قبریسوس مدیرکل WHO  گفت که داده های جمع آوری شده توسط تیم متخصصان کافی نیست و نیاز به بازرسی اضافی است.

کارشناسان معتقدند که بازرسی از آزمایشگاه های مشابه در سراسر جهان از جمله بازرسی از آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا مورد نیاز است. بازرسی ها تحقیقات جنایی نیست، اما همکاری علمی نزدیک با متخصصان WHO ضروری است. همانطور که چین نشان داده است، این کار باید آشکارا و با مسئولیت انجام شود.

ژائو لیجیان در کنفرانس خبری پاسخ داد و در مورد نامه سرگشاده 24 متخصص از اروپا، ایالات متحده، استرالیا و ژاپن در باره بازرسی های جدید برای شناسایی منشا کووید-19 صحبت کرد. وی گفت که برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده ، همکاری چین و WHO را مختل می کنند. سیاست های آمریکا در مقابل تلاش برای شناسایی منشأ کووید - 19 مانع ایجاد می کند و این امر به همکاری جهانی در جستجوی منشا ویروس کرونا و همچنین تلاش های جهانی در مبارزه با اپیدمی کرونا آسیب می رساند.

منبع: اسپوتنیک

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =