رژیم صهیونیستی منتظر بدترین سناریوها است

«علی ابوحبله» تحلیلگر مسائل سیاسی و وکیل بازنشسته اردنی معتقد است که بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها از ایران، بدترین سناریوها را برای رژیم صهیونیستی رقم خواهد زد و همه گزینه‌های این رژیم برای مقابله با ایران را ناکام می گذارد.

به گزارش تحریریه، اندیشکده «الناطور» اردن در گزارشی به قلم «علی ابو حبله» نوشت: همه شاخص‌ها بیانگر موفقیت مذاکرات وین، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌هایی است که «ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه ایران اعمال کرد. این موضوع بدترین سناریویی است که تل آویو انتظار آن را داشت. در صورت رقم خوردن این سناریو مرحله جدیدی برای رژیم اسرائیل رقم خواهد خورد. این امر که رژیم اسراییل از رویارویی با بدترین خطرات در مرحله آینده هراسان است اغراق آمیز نیست.

به نوشته اندیشکده الناطور، دو تن از رهبران سیاسی و نظامی تل‌آویو پیش‌بینی کرده‌اند که برداشتن تحریم‌ها از ایران ضرورتا به افزایش سطح خطرات برای امنیت ملی اسرائیل منجر خواهد شد. این به معنی شکست گزینه‌ای است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل از طریق تحریم های فراگیر به دنبال به زانو در آوردن ایران بود. همه نهادهای سیاسی، اطلاعاتی و نظامی اسرائیل این موضوع را درک کرده‌اند که قدرت و انسجام داخلی ایران در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ متفاوت است و قدرت همپیمانان منطقه‌ای ایران هم به طور بی سابقه‌ای به ویژه در زمینه موشک های دقیق در سوریه و لبنان افزایش یافته است. کارشناسان، تحلیلگران و حتی مسوولان رسمی رژیم اسرائیل هم به این موضوع اعتراف می‌کنند.

 این اندیشکده اردنی افزود: به تازگی برگزاری نشست کوچک شورای وزیران این رژیم پس از دو ماه نشان داد که رژیم اسرائیل به خطرات، روندی که آمریکا درباره ایران در پیش گرفته پی برده است و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پس از تلاش‌های نافرجام برای به تعطیلی کشاندن تاسیسات نطنز و افزایش غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصد و همچنین امتیازاتی که به ایران در نشست وین داده می‌شود بیانگر شکست اسرائیل است. مسوولان «موساد» و «آمان» هم اتفاق نظر دارند که در نتیجه مذاکرات وین، آمریکا به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت و همه تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران اعمال کرده است رفع خواهد شد و ایران به تعهدات خود در برجام بازخواهد گشت. 

در بخشی از گزارش آمده است: از نگاه رژیم اسرائیل یکی از خطرناک‌ترین سناریوهایی که تل آویو از آن دلهره داشت و همه تلاش سیاسی و غیر سیاسی خود را برای جلوگیری از آن به کار بست در عرصه عمل در حال رقم خوردن است؛ این موضوع می‌تواند خطرات و پیامدهایی را برای اسرائیل به دنبال داشته باشد. از این رو، افرادی که در نشست اخیر شورای وزیران اسرائیل حضور داشتند نگرانی خود را از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای اعلام کرده‌اند. این نگرانی ها در حالی است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هدف آمریکایی‌ها آن است که به هر بهایی به توافق هسته‌ای برگردند و ایران هم می‌داند که این اتفاق رخ خواهد داد. از این رو، تهران همه توان خود را برای کسب دستاورد به کار گرفته است.

اندیشکده اردنی در بخش پایانی گزارش خود آورد: گزینه‌های فراروی اسراییل بسیار اندک، پرهزینه و کم فایده است. علت این موضوع آن است که پیش از این، همه گزینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن شکست خورده است.

پایان/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      0 0
      باید روی دیگر سکه را هم دید .به نظر من آمریکا با برجام درحال گرفتن دست و پای ماست تا اسرائیل بتواند به کشورمان ضربه بزند . خروج هرچه زودتر از برجام یا فراهم کردن میدان وسیع نبرد احتمالی در کنار برجام میتواند حربه دشمن را خنثی کند .