بالاترین نمره دولت در اقتصاد مقاومتی

امیررضا واعظ آشتیانی، معتقد است قریب به هشت سال است معاون اول رئیس جمهور فرمانده اقتصاد مقاومتی است، اما تا امروز شاهد برگزاری یک نشست از طرف وی نبوده‌ایم، موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد دولت اهتمامی به موضوع اقتصاد مقاومتی ندارد.

به گزارش تحریریه، اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران یک مطالبه بزرگ و مهم است که تا کنون به صورت اساسی و ریشه ای از سوی دولت ها کلید نخورده است. اگر اصلاحات اساسی در اقتصاد کلید زده می شد، قطعا شاهد تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و رشد و جهش دادن به تولید و حوزه های مختلف اقتصاد کشور بودیم. در آستانه پایان دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت جدید، امیر رضا واعظ آشتیانی، معاون اسبق وزارت صمت در خصوص عملکرد دولت روحانی درباره تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و وظایف دولت سیزدهم در شکوفایی اقتصاد چند نکته مهم را در میان گذاشته است.

واعظ آشتیانی یکی از مهمترین وظایف دولت آینده را در بخش صنعت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرده و در این خصوص گفت: تحقق تولید از جمله مهمترین موضوعاتی است که دولت سیزدهم باید برای آن تلاش زیادی به کار بگیرد، چرا که این موضوع یکی از مهمترین دغدغه های اقتصادی رهبر معظم انقلاب است که هر سال در آغازین دقایق سال نو شاهد تاکید و اصرار ایشان بر این موضوع هستیم، بنابراین اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط دولت آتی به درستی به کار گرفته و اعمال و اجرا شود، قطعا در تحقق تولید جهش ها وگام های بلندی برداشته خواهد بود.

وی ادامه داد: قریب به هشت سال است معاون اول رئیس جمهور فرمانده اقتصاد مقاومتی است، اما متاسفانه تا امروز شاهد برگزاری یک نشست از طرف معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرمانده اجرایی سیاست های اقتصاد مقاومتی نبوده ایم، موضوعی تاسف آور که به خوبی نشان می دهد متاسفانه دولت اهتمامی به موضوع اقتصاد مقاومتی ندارد.

معاون اسبق وزارت صمت در ادامه خواستار ارائه کارنامه عملکرد اقتصاد مقاومتی از سوی دولت شد و تاکید کرد: بهتر است دولت آقای روحانی در آخرین هفته های کاری خود گزارشی از عملکردشان در زمینه اقتصاد مقاومتی را به سمع و نظر مردم و  افکار عمومی برسانند که در هشت سال گذشته برای تحقق سیاست  اقتصاد مقاومتی چه برنامه هایی داشته و چه فعالیت هایی را برای محقق کردن سیاست اقتصاد مقاومتی به منصه ظهور رسانده اند؟

واعظ آشتیانی به دولت آینده درباره تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تذکر داد و خاطر نشان کرد: دولت آینده باید متوجه این موضوع مهم باشد که تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیازمند ساز و کارهای مهمی است که باید آنها را یک به یک اجرا کند. یکی از مهمترین موانعی که از پیش پای اقتصاد مقاومتی و به تبع آن تولید باید برداشته شود، درشعار امسال توسط مقام معظم رهبری توضیح داده شد، برداشتن مانع ها از پیش پای تولید که با بهبود فضای کسب و کار محقق می شود.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم برای تحقق هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید بهتر است دولت سیزدهم عارضه های مهمی که تولید کشور را گرفتار کرده اند به طور جدی مورد بررسی قرار دهند، بنابراین به نظر می رسد که نیازمند راه اندازی یک کلینیک عارضه یابی در دولت بعدی هستیم، تا کلیه مشکلات وچالش هایی که بر تولید سایه افکنده اند را از بین ببرد و تولید کشور را به صورت اساسی درمان کند.

آشتیانی درخصوص ابزارهای لازم برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز خاطر نشان کرد: به این نکته مهم باید توجه شود، هر چند سیاست های اقتصاد مقاومتی به خوبی تدوین شده، اما تحقق این سیاست ها منوط به در راس کار بودن مجریان توانایی است که بتوانند بند به بند سیاست های اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرا و محقق کنند. بی تردید اگر در حوزه های مختلف اعم از مسائل اقتصادی، قوانین خوبی داشته باشیم اما مجریان ناتوانی آن را به مرحله اجرا در بیاورند، سیاست های مورد نظر به خوبی اجرا نمی شود و دستاوردی برای اقتصاد نخواهد داشت، لذا قوانین خوب هم بی اثر و بلا استفاده می ماند، بنابراین توانمندی مدیران اجرایی نیز بحث مهمی درتحقق اهداف جهش اقتصادی و رشد تولید است.

وی بر اصلاح ساختار اداری و اجرایی کشور تاکید کرد و گفت: اصلاح ساختار اداری و اجرایی کشور موضوع بسیار مهمی است که تاثیر شگرفی بر تحولات اقتصادی و اجرای صحیح وکارآمد سیاست های اقتصاد مقاومتی به جا می گذارد، بنابراین درکنار روی کار آوردن مسوولان و مجریان توانمند، اصلاحت ساختاری و اجرایی و اداری کشور هم یک الزام مهم برای توسعه اقتصاد کشور توسط دولت سیزدهم به شمار می رود که از انجام آن نباید غفلت شود.

معاون اسبق وزارت صمت در پایان عنوان داشت: متاسفانه در ایجاد اصلاحات اداری و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، هیچ دولتی تا کنون جسارت انجام این کار مهم را نداشته که اصلاحات ساختاری اقتصاد کشور را کلید بزند، به این دلیل که متاسفانه اکثر دولت ها به دنبال فعالیت های پوپولیستی بوده اند، لذا عملکرد آنها مورد رضایت مردم واقع نشده است، ضمن اینکه به دلیل بی تدبیری وسوء مدیریت در تصمیمات اتخاذ شده صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد و معیشت مردم وارد شده است.

منبع: راهبرد معاصر

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 9709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =