اتریش میزبان قابل اعتمادی برای مذاکرات احیای برجام نیست

«فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا تاکید دارد اقدامات گذشته و کنونی اتریش این تردید را ایجاد می کند وین میزبان قابل اعتماد و منصفی در زمینه گفت وگو برای احیای برجام نیست.

به گزارش تحریریه، «فواد ایزدی» کارشناس مسائل بین المللی به ویژه تحلیلگر مسائل آمریکا پیرامون تردیدها در مورد احتمال تحت الشعاع قرار گرفتن نشست وین ذیل جنگ افروزی اسرائیل بر این باور است که به هیچ وجه جنگ افروزی اسرائیل باعث تغییر نگاه جو بایدن نسبت حضور در نشست وین و احیای برجام نخواهد شد. چون عزم جدی در دولت بایدن برای بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای وجود دارد.

وی اعتقاد دارد آمریکا در مذاکرات وین به شدت خواهان آن است که با بازگشت به توافق هسته ای و احیای برجام کنترل و مدیریت جدی‌تری روی اقدامات جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. یعنی نگاه غایی ایالات متحده حضور در نشست وین با هدف کاهش قدرت و نفوذ ایران است. به دلیل آن که تیم بایدن معتقد است این برجام خواهد بود که می‌تواند برنامه هسته‌ای و قدرت روز افزون ایران را مهار کند.

این استاد دانشگاه در مورد نقش و میزبانی اتریش از مذاکرات میان ایران و دیگر قدرت ها نیز افزود: این شک به وین محدود نمی شود، بلکه در خصوص تمام طرف ها وجود دارد. چون هیچ کسی دوست منافع ایران نیست. ما باید خودمان به فکر حفظ منافع خودمان باشیم.

ایزدی تصریح کرد: امروز همین اتریش به بهانه و یا توجیه آن که کشوری بی طرف در مذاکرات احیای برجام است به میزبانی برای پیگیری گفت وگوهای دیپلماتیک ایران با اعضای ۱+۴ و آمریکا بدل شده است، اما زمانی که همین کشور به اصطلاح بی‌طرف در بحبوحه جنایات و کشتار بی وقفه رژیم صهیونیستی پرچم نحس این رژیم را بر فراز ساختمان هایش در وین برافراشته می‌کند به چه معناست؟ آیا این کشور به واقع یک کشور بی طرف در مذاکرات وین برای احیای برجام است؟ آیا جمهوری اسلامی ایران دیگر از این پس می‌تواند به میانجیگری و میزبانی اتریش اعتماد کند؟ همین یک اقدام نشان داد که اتریشی ها تا چه اندازه بی طرف هستند. پس لازم است حداقل ایران مذاکرات را در وین متوقف کند و ادامه آن را در کشور دیگری پی بگیرد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 9889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =