سد شکست؛ بالاخره مسیر واردات نهاده ها از روسیه ایجاد شد

صدرالله دولت مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که بعد از مدتها قرار است از روسیه و قزاقستان هم نهاده وارد کنند.

به گزارش تحریریه، صدرالله دولت مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی امور دام، در پاسخ به پرسش خبرنگار «تحریریه» پیرامون چرایی وجود انحصار در واردات نهاده های دامی به کشورمان از مبداء آمریکای جنوبی و عدم توجه کافی به کشورهای مستعد دیگر برای تامین نیاز ایران در این زمینه، بیان داشت: می خواهم خبری خوب و امیدبخش را از طریق وبسایت تحریریه اعلام نمایم. اخیرا مسیرهای جدیدی در زمینه واردات کالاهای اساسی و به طور ویژه نهاده های دامی برای ایران باز شده است. بدون شک دلیل این گشایش، وجود مزیت های اقتصادی برخی کشورها چون روسیه و قزاقستان به عنوان گزینه های تامین کننده نیاز ایران به غلات، دانه های روغنی و نهاده های دامی بوده است.

مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی امور دام، اضافه کرد: نیاز سالانه ایران به واردات کالاهای اساسی چیزی در حدود 20 میلیون تن بوده و خوشبختانه هم اکنون در حال تامین 30 درصد این نیازمان از طریق منابع سه کشور روسیه، اوکراین و قزاقستان هستیم.

صدرالله دولت در ادامه با اشاره به اهمیت بنادر شمالی کشور و غفلت هایی که تاکنون در زمینه استفاده از مزیت های دریای خزر برای تبادلات تجاری با منطقه اوراسیا صورت گرفته، افزود: بنادر شمالی کشورمان دارای ظرفیت های خوبی هستند. اهمیت این بنادر، هم اکنون که در حال تامین 30 درصد نیازهای کشور با بهره گیری از ظرفیت آن ها هستیم؛ بیش از پیش بر ما آشکار گردیده است. جای خوشحالیست که با بهره گیری از مزیت های منطقه اوراسیا و توان بنادر شمالی کشورمان موفق به شکست انحصار آمریکای جنوبی در زمینه تامین نیاز کشورمان به نهاده های دامی شده ایم.

وی ادامه داد: تعداد کشورهای تولیدکننده غلات، دانه های روغنی و نهاده های دامی در جهان، انگشت شمار هستند. آمریکای جنوبی و مرکزی، کانادا، شرق اروپا، روسیه و قزاقستان از جمله کشورها و مناطق دارای تولید مازاد در زمینه چنین محصولاتی هستند. یعنی نزدیک به 10 کشور در این زمینه تولید مازاد داشته و امکان صادرات این محصولات را دارا هستند.

مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی امور دام، در پایان تاکید نمود: از سوی دیگر شرکت های محدودی در زمینه معاملات بین المللی کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی، دانه های روغنی و غلات وجود دارند. لذا از آنجایی که کشور ما همچون بسیاری از کشورهای غرب آسیا، شرق آسیا و شمال آفریقا، نیازمند واردات چنین محصولاتی بوده؛ باید با هوشمندی در زمینه رفع انحصار اشخاص و مبداءهای وارداتی عمل نماییم.

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 9961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =