چین از مسلمانان بیگاری می کشد یا به آنها کمک می کند؟

ایالات متحده برای مقابله با سیطره غیرقابل رقابت چین در عرصه تولید سلول های خورشیدی یکی از مهمترین شرکت این کشور در زمینه تولید این کالا را به بهانه های حقوق بشری تحت تحریم قرار داد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت: یک تامین کننده کالا از «سین کیانگ» که از تولید کنندگان پیشرو در زمینه سلول های خورشیدی در جهان است، ادعاهای اعمال کار اجباری را رد کرده است، زیرا ایالات متحده در نظر دارد تحریم هایی را اعمال کند که سلطه چین بر منطقه دور از دسترس در زنجیره های خورشیدی را تهدید می کند.

شرکت «داگو نیو انرژی»{Daqo New Energy} یکی از بزرگترین سازندگان پلی سیلیکون در سین کیانگ، برای مقابله با این اتهامات یک کمپین روابط عمومی را ترتیب داده است. این کارزار آخرین گام در یک اقدام گسترده تبلیغاتی پکن برای مقابله با ادعاهای خارجی در مورد نقض حقوق بشر و نسل کشی در منطقه بود.

طی دهه گذشته، دولت سین کیانگ از کمک های دولت های دیگر و سیاست های مالیاتی ترجیحی برای تضمین جایگاه خود در زنجیره تامین جهانی صفحه های خورشیدی استفاده کرده است. منطقه شمال غربی چین حدود ۴۵ درصد از پلی سیلیکون جهان را تولید می کند، ماده تصفیه شده از کوارتز که در اکثر قریب به اتفاق سلول های فتوولتائیک استفاده می شود و دستگاه هایی که نور خورشید را به برق تبدیل می کنند.

تولیدکننده های پلی سیلیکون سین کیانگ اما توسط گروه های حقوق بشری و دولت های خارجی مورد بررسی قرار می گیرد. آنان ادعا می کنند که این صنعت با تصمیمات دولتی از طرح جنجالی انتقال کارگران به این بخش بهره می گیرد که به گفته آنها یک نوع کار اجباری محسوب می شود.

در حین گشت و گذار در این کارخانه که در یک پارک صنعتی واقع شده است، مدیران داگو گفتند «چیزی به عنوان کار اجباری در کارخانه آنها وجود ندارد. این مدیران افزوده‌اند که قصد دارند تا این ادعا را با یک حسابرسی مستقل ثالث اثبات کنند.»

تحلیلگران می‌گویند که با این وجود، این تلاش ها بعید است فشار خارج از کشور را کاهش دهند. حتی اگر تولید کنندگان فردی مانند داگو توسط حسابرسان تبرئه شوند، نقش منطقه در تمام مراحل زنجیره تامین انرژی خورشیدی یکپارچه به این معنا بود که هر شرکت دریر در این عملیات در منطقه فوق تلاش خواهد کرد تا از بررسی‌های بین‌المللی اجتناب کند.

حزب کمونیست چین متهم شده است که بیش از یک میلیون اویغور، قزاق، ازبک و دیگر مردم مسلمان در منطقه را خودسرانه تحت مراقبت و سلطه قرار داده است. بسیاری از بازداشت شدگان به مشاغل کارخانه ای گماشته می شوند، طبق ادعای گروه های حقوق بشری این کار اجباری است زیرا کارگران اغلب چاره ای جز تصدی پست ها ندارند.

این شرکت گفت که سیاست استخدام بدون تبعیض دارد و بیش از ۲ هزار کارگر را استخدام کرده که هیچ یک از آنها اویغور نیستند.

چین اقدامات خود در غرب را جهت توسعه منطقه و بالا بردن سطح رفاه مسلمانان می داند، اما مقام های غربی از این اقدام چین وسیله ای برای اعمال فشار حقوق بشری بر پکن ساخته اند.

«یانگ مینگ»، مدیر ارشد مالی داگو گفت که این شرکت از تامین کنندگان و مشتریان خود اطمینان کتبی دریافت کرده است که آنها از نیروی کار اجباری استفاده نمی کنند اما بعید است که تلاش های داگو خریداران آمریکایی ماژول های خورشیدی چینی را متقاعد کند که زنجیره تامین گسترده در سین کیانگ عاری از نیروی کار اجباری است.

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 10045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • B IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      حقوق بشر برای امریکا هیچ معنایی نداره.فقط بهونست برای به حاشیه روندن رقبای این کشور