آیا می توان به سازمان بهداشت جهانی اعتماد کرد؟

سوابق تاریخی اقدامات در کنار حمایت کنندگان مالی مساله دار و روابط مبهم مقامات و مشاوران علمی سازمان بهداشت جهانی حکایت از آن دارد که برخی از تصمیم های سرنوشت ساز این نهاد مهم نه به خاطر سلامت و راحتی مردم جهان بلکه با انگیزه های مالی و با اطلاعات غلط اتخاذ می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای تحلیلی خبری «گلوبال ریسرچ» در گزارشی به پاسخ این پرسش پرداخته است که آیا مردم جهان می توانند به سازمان جهانی بهداشت اعتماد کنند؟

این گزارش سپس در تبیین موضوع آورده است: WHO یا همان سازمان جهانی بهداشت بانفوذترین سازمان در جهان است که به صورت رسمی مسئولیت توسعه و بهبود بهداشت جهانی و مقابله با بیماری های همه گیر را برعهده دارد. مقر این سازمان در ژنو است اما اندک افرادی هستند که از سازوکار سیاسی آن اطلاع داشته باشند یا از تعارضات شدید منافع، فساد و عدم شفافیت در این نهاد که ظاهرا قرار است منصفانه، بی طرفانه رفتار کند، خبری داشته باشند.

اکنون کووید ۱۹ تنها بخشی از چیزی است که در معرض دید عموم قرار گرفته است.

۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ «تدروس آدنوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت سازمان ملل متحد وضعیت اضطراری را در مورد بهداشت عمومی جهان اعلام کرد. این اتفاق دو روز پس از دیدار وی با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در پکن اتفاق افتاد. در آن زمان خبرها حاکی از میزان شدید شیوع کرونا در ووهان بود. آدنوم اقدامات دولت پکن به ویژه در زمینه قرنطینه را ستود اما همزمان از دیگر کشورها که اقداماتی را برای جلوگیری از انجام پروازها از چین انجام می دادند انتقاد کرد. همین امر موجب شد که بعدها اتهام حمایت از پکن علیه مدیرکل این سازمان مطرح شود.

مارس سال گذشته آدنوم از بیماری جدید کرونا خبر داد و آن را یک همه گیری جهانی دانست. در آن زمان ابتلای بیش از ۱۰۰ هزار نفر به این ویروس موجب مرگ ۴۲۰۰ نفر شد.

از آنجاکه قبل از آن در سال ۲۰۰۹ ماجرای ویروس آنفلوآنزای خوکی رسوایی بزرگی برای WHO به بار آورده بود این بار اما سازمان جهانی بهداشت تعریف خود از همه گیری یک بیماری را به صورت بی سروصدا تغییر داد. دیگر نیازی نبود تا یک بیماری در بسیاری از کشورهای دیگر به شدت گسترده و کشنده شود تا دولت ها را ناتوان کند و سپس همه گیری اعلام شود. در این شرایط متخصصان حتی قادر شدند یک آنفلوآنزای فصلی گسترده را هم به عنوان همه گیری تفسیر کنند.

در سال ۲۰۰۹ مدیرکل این سازمان در مورد ویروس H۱N۱ فاز ۶ فراگیری جهانی بیماری را اعلام کرد و دولت ها را واداشت تا میلیاردها دلار خرید انجام دهند اما سپس مشخص شد مرگ و میر ناشی از این ویروس بسیار ناچیز بوده است. همان زمان در اتحادیه اروپا تلاش هایی برای تحقیق در این زمینه مطرح و مشخص شد که یکی از پزشکانی که مشاور سازمان جهانی بهداشت بوده است به واسطه توصیه برای تهیه و تزریق واکسن ویروس فوق توانست میلیاردها دلار سود کسب کند.

بسیاری از تحلیلگران، پزشکان و متخصصان و کارشناسان همان زمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم شرکت های بزرگ داروساز  معروف به بیگ فارما همچون GlaxoSmithKline  و Novartis و بنگاه های بزرگ ساخت واکسن را پشت این قضیه می دانستند زیرا به مشاوران سازمان مبالغ زیادی را داده بودند تا از آنفلوآنزای خوکی جعلی خبر بدهند. از آن زمان استفاده از اصطلاح وضعیت اضطراری مطرح نبود اما این بار آدنوم بار دیگر این وضعیت را تکرار کرد تا ترس بین المللی را به همه کشورها انتقال بدهد.

اکنون گروه مشاوران سازمان جهانی بهداشت (WHO’s SAGE) پر شده است از اعضایی که بودجه های قابل توجهی را از سازندگان واکسن یا بنیادهای به اصطلاح خیریه همچون بیل و ملیندا گیتس و دیگر تراست ها دریافت می کنند. حداقل ۸ عضو از ۱۵ عضو کارشناس علمی این گروه مشاوران از روابط مالی مبهمی با شرکت ها برخوردار هستند. آنها با شرکت هایی همچون Bill and Melinda Gates Foundation, Merck & Co. (MSD), Gavi, the Vaccine Alliance (a Gates-funded vaccine group), BMGF Global Health Scientific Advisory Committee, Pfizer, Novovax, GSK, Novartis, Gilead  و غیره ارتباط داشتند.

طبق آخرین گزارش مالی سازمان جهانی بهداشت که به سال ۲۰۱۷ مربوط می شود مشخص است بیش از نیمی بودجه عمومی این سازمان از طریق اهداکنندگان خصوصی یا آژانس های خارجی همچون بانک جهانی و اتحادیه اروپا تامین شده است. بنیاد بیل و ملیندا گیتس، اتحادیه واکسن GAVI، صندوق جهانی مبارزه با ایدز، مهمترین تامین کنندگام مالی خصوصی این سازمان بوده اند که نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار را در اختیار آن می گذاشتند. بنیاد گیتس به تنهایی حدود 324 میلیون دلار به سازمان کمک کرد. این درحالی بود که بزرگترین سهم کشوری به آمریکا با حدود ۴۰۰ میلیون دلار مربوط می شد.

تعجب آور نیست که به جای یک متخصص یا مدیر در زمینه بهداشت و درمان، تدروس آدونوم سیاستمدار اتیوپیایی از سال ۲۰۱۷ رئیس این سازمان شد. وی دکترای فلسفه دارد و تحقیقاتی را در مورد سدها و بیماری سل در اتیوپی انجام داد. وی در دوره ای که وزیر امور خارجه اتیوپی بود هم دیدارهایی را با بیل گیتس داشت.

از مارس گذشته دانشگاه آکسفورد استفاده از داده های سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید ۱۹ را به دلیل اشتباهات مکرر و ناسازگاری با واقعیت و سرباز زدن سازمان فوق از تصحیح آن  اطلاعات خودداری کرد. کشورهای مختلف همچون فنلاند هم به دلیل دروغ بودن اطلاعات و نقص در پروتکل های آزمایش مورد تایید WHO از توجه به دستورات آن سرباز می زنند.

WHO همان سازمانی است که به آن اعتماد می کنیم تا کشورها را در بدترین بحران مربوط به سلامت برای مردم هدایت کند.

پایان/

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کد خبر: 10078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مبینا IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      حالا که دیگه فهمیدید نمیتوان به سازمان بهداشت جهانی اعتماد کرد میشه دیگه به حرف هاش گوش ندیم و ماسک نزنیم و واکسن نزنیم؟!