ذوق زدگی برجامی اینور و نگاه رئالیستی اونور

ذوق زدگی و ابراز خرسندی غیرمنطقی در هر توافقی قبل از امضای آن، نشانه ضعف و به عنوان ابزاری در دست طرف مقابل برای اعمال فشار و گرفتن امتیاز عمل می کند.

به گزارش تحریریه، رئیس جمهوری میانه فروردین ماه تاکید کرد که «آمریکا آمده و می‌خواهد توبه کند و به برجام برگردد». همچنین او روز چهارشنبه اول اردیبهشت نیز اظهار کرد که «آنها علی‌الظاهر در این مرحله جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم.»

رییس جمهوری روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت نیز در مراسمی مربوط به طرح‌ های وزارت نفت با بیان اینکه تا قبل از پایان کار دولت دوازهم تحریم‌ های اصلی برداشته می‌شوند، افزود که «امروز اگر در وین آمده‌اند و در حال مذاکره هستند و قبول دارند که تمام تحریم‌ های اصلی را بر خواهند داشت، دلیل این افتخارات است. این بحث‌هایی که می‌کنیم، راجع به موارد جزیی است وگرنه در مسایل اصلی چون تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها همه را قبول کرده‌اند و تمام شد.»

روحانی چند روز پیش در آستانه دور پنجم مذاکرات وین در جلسه هیات دولت هم مدعی شد آمریکایی‌ها «با توجه با مذاکرات اخیر انجام شده در وین، به صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها وفق برجام اعلام کرده‌اند.»

این سطح از خوشبینی در حالی در کلام روحانی موج می زند که طرف غربی نگاهی کاملا منطقی و رئالیستی به مذاکرات دارد. آنها همواره بر وجود دشواری ها و گره هایی در مسیر مذاکرات اشاره می کنند.

ذوق زدگی و ابراز خرسندی غیرمنطقی در هر توافقی قبل از امضای آن، نشانه ضعف و به عنوان ابزاری در دست طرف مقابل برای اعمال فشار و گرفتن امتیاز عمل می کند؛ متاسفانه این اصل مهم و در عین حال اولیه در روابط دیپلماتیک در کلام و رفتار دولتمردان کشورمان به ویژه شخص روحانی به عنوان رییس دستگاه اجرایی رعایت نمی شود که بیان نمونه هایی از این مواضع در مقابل موضع گیری های طرف آمریکایی به فهم عمیق تر مطلب کمک می کند.

به تازگی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده هنوز نشانه‌ای دریافت نکرده که بیانگر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود برای لغو تحریم‌ها باشد. وی روز یکشنبه دوم خرداد در گفت‌وگو با تلویزیون «ای‌بی‌سی» گفت: «به نظرم، ایران می‌داند که برای پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود چه کاری باید انجام بدهد و ما هنوز ندیده‌ایم که ایران آماده این کار و خواهان تصمیم‌گیری در این زمینه باشد.»

همزمان رییس جمهوری آمریکا نیز برای سرپوش گذاشتن بر تعهدگریزی کشور خود، در صدد برآمده است تا توپ را در زمین ایران بیاندازد. خبرگزاری «رویترز» در گزارشی نوشت که به اعتقاد بایدن، جمهوری اسلامی به طور جدی وارد مذاکره شده اما هنوز مشخص نیست که تهران چه اقداماتی را برای پیروی از توافق هسته‌ای انجام خواهد داد.

سفر این هفته بلینکن به بیت المقدس و دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اوج همسویی کاخ سفید با این رژیم نشان دارد. محتوای این دیدارها و گفت گوها در مورد ایران به ویژه موضوع برجام، بر ادعای کاخ سفید مبنی بر کاهش اختلاف با تهران و احیای برجام مهر باطل زده است.

طنز تلخ ماجر اینجاست که بلینکن در دیدار با نتانیاهو به قول معروف «برای به دست آوردن دل او» تاکید کرده که «واشنگتن درباره بازگشت به برجام به مشورت با اسرائیل ادامه خواهد داد»!

همچنین بلینکن در یک نشست خبری در بیت المقدس تاکید کرد که آمریکا و اسرائیل یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم این است که ایران نباید به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد. او ادامه داد تا حال پنج دور مذاکرات در وین برگزار شده اما هنوز مشخص نیست که ایران مایل باشد یا بتواند تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات برجامی اتخاذ کند.

در مقابل، نخست‌وزیر اسرائیل در این دیدار ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده به توافق هسته‌ای قبلی با رژیم ایران برنگردد» و تاکید کرد «فرق نمی‌کند چه پیش آید، اسرائیل حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند».

در مجموع یک همسنجی و مقایسه اجمالی بین مواضع اعلانی و اعمالی دولت ایران و طرف های مقابل به ویژه آمریکا از ذوق زدگی و موضع گیری نسنجیده، شتابزده و هیجانی دولت دوازدهم و به ویژه شخص رییس جمهوری حکایت دارد؛ رفتاری غیراصولی که تداوم آن در هفته های پایانی عمر دولت و همزمان با دور پنجم مذاکرات می تواند برای منافع ملی پرهزینه باشد.

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 10147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      0 0
      دیگه چه دلیلی داره روحانی دنبال توافق مفید و موثر باشه و کشور رو در شرایطی متعادل به رئیس جمهور غیرخودی بعدی بده