سایه تردید بر سر روابط امارات و رژیم صهیونیستی

وزارت امور مالی رژیم صهیونیستی اگرچه چشم انداز ۶.۵ میلیارد دلاری تجارت سالانه با امارات را ترسیم کرده است اما احساسات ضد اسرائیلی در سراسر منطقه خاورمیانه و ادامه سیاست های این رزیم در مناطق اشغالی، موجب تردید بازرگانان درباره اجرای طرح های مشترک با این رژیم شده است.

به گزارش تحریریه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن به نقل از روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» نوشت، کشتی باری امارات به زودی به بندر «ایلات» اسراییل خواهد رسید. این کشتی نخستین کشتی اماراتی است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون از ابوظبی به بندر ایلات می رود و  ۴ هزار تن بار آهن خود را در بندر ایلات تخلیه می کند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، امارات و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ توافق عادی سازی روابط را امضا کرده اند و از آن زمان تاکنون دهها توافق بین شرکت ها و نهادهای دولتی و خصوصی اسرائیلی و اماراتی امضا شده است. ماه های گذشته هم بسیاری از کشتی های اماراتی به بنادر اسدود و حیفا وارد شده اند.

 روزنامه القدس العربی در بخشی دیگر از گزارش خود آورد: وزارت امور مالی اسرائیل پیش بینی کرده است که امکان تجارت دوجانبه با امارات در سال جاری به حدود  ۶.۵ میلیارد دلار برسد. در ماه مارس امارات طرحی را برای سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در طرح های اسرائیلی از جمله صنایع، انرژی و بهداشت اعلام کرد. همچنین خبرهایی در زمینه اجرای طرح های مشترک در بخش های دیگری در منطقه خاورمیانه هم مطرح شده است.

برپایه این گزارش، بیش از ۵۰ هزار اسرائیلی در تعطیلات سال جدید یهودی به دبی مسافرت کردند و اسرائیل امیدوار بود که سالانه بتواند ۱۰۰ هزار جهانگرد اماراتی را جذب کند.

با اینحال حجم سرمایه گذاری های دو طرف چندان چشمگیر نبوده است. از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ تا ماه مارس ۲۰۲۱ سرمایه گذاری های اندکی انجام شد که بیشتر شامل سرمایه گذاری امارات در اسرائیل بود. سرمایه گذاری اسرائیل در امارات به کمتر از ۲۵ میلیون دلار در زمینه بهداشتی، مشاوره، تجارت الماس و هوش مصنوعی رسیده است. این در حالی است که سرمایه گذاری امارات در اسرائیل حدود ۸۰ میلیون دلار است.

روزنامه القدس العربی در بخش پایانی گزارش خود آورد: عادی سازی روابط امارات و اسرائیل در شرایطی که اسرائیل به اشغال سرزمین های عربی ادامه می دهد و مخالف برپایی کشور مستقل فلسطین است و همواره به مردم فلسطین حمله می کند، خشم گسترده ای را در جهان عرب به دنبال داشته است و با توجه به احساسات ضد اسرائیلی بسیار در سراسر منطقه خاورمیانه، بازرگانان اماراتی درباره طرح های مشترک با این رژیم با احتیاط برخورد می کنند.

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 10241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =