سکوت مجلس در برابر غارت برق ملی یک ساله شد

قیمتگذاری بی منطق برق؛ با سکوت مجلس؛ در ایران باعث شده است تا انگیزه سرمایه گذاری در این صنعت مهم از بین برود.

به گزارش تحریریه، قیمت برق در ایران سیاسی شده و عملا هرگونه انگیزه برای سرمایه گذاری در این صنعت راهبردی را از بین برده است. جریانات ذی نفع با دادن آدرس غلط، پای مردم را به میان کشیده و اینگونه ظاهرسازی می کنند که به خاطر منافع مردم قیمت برق را پایین نگاه داشته اند، درحالیکه میانگین قبض های برق مردم به 30 هزار تومان هم نمی رسد و حتی اگر دو برابر هم شود اثری در زندگی آنها ندارد، به اسم حمایت از مردم برق رایگان در اختیار صنایع رانتی قرار داده می شود و مجلس یازدهم در برابر این غارت سیستماتیک سکوت کرده است.

قیمت برق صنعتی ایران با ۳.۳ سنت دلار در کیلووات ساعت در سال ۱۳۹۰ حدود یک-سوم قیمت جهانی قیمتگذاری می شد. به دلیل شوکهای ارزی، قیمت برق صنعتی به ۰.۳۸ سنت در سال ۱۳۹۹ تنزل پیدا کرد که حدود ۴ درصد میانگین قیمت جهانی است. در واقع برق بخش صنعت رایگان است، آن هم در شرایطی که فروش تولیدات داخلی به دلار (حدود قیمتهای جهانی و حتی بالاتر) است. برق صنعتی حتی از برق خانگی (برای مردم با درآمد ریالی) ارزانتر است.

بیش از ۸۰ درصد انرژی بخش صنعت در صنایع رانتی و خصولتی انرژی-بر مصرف می شود. صنایع فولاد با حدود ۱۰ برابر افزایش قیمت در ۳ سال گذشته بزرگترین مصرف کنندگان انرژی الکتریکی هستند.

سیاست غلط برق رایگان موجب تولید بیت کوین در واحدهای صنعتی و در سوی دیگر کمبود منابع مالی برای توسعه و نگهداری ظرفیتهای تولید برق کشور شده است.

تولید فولاد و بیت کوین که درآمد آنها به جیب گروههای خاص می رود، عامل اصلی کمبود برق در فصل بهار ۱۴۰۰ است.

اقتصادخوانده های دلواپس یارانه های انرژی و قیمتها در برابر غارت منابع انرژی کشور در پوشش صنعت سکوت می کنند و حتی تقاضای رانت های بیشتر (به ویژه با قیمت دلار بالا) دارند.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 10296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =