ورود گسترده چین به بازار سوریه

آمریکا در چارچوب سیاست کلان خود به دنبال کنترل سوریه است تا چین را از یکی از بخش های مهم طرح «یک‌جاده و کمر بند» محروم کند اما پیروزی نیروهای سوریه و همپیمانان در میدان های نبرد و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه و پیروزی بشار اسد، شکست دیگری را برای ایالات متحده رقم زد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، از آوریل سال ۲۰۲۱ جبهه جنگ در سوریه شاهد نوعی از ثبات نسبی بود. عملیات گروه های تروریستی همپیمان آمریکا، اسرائیل، ترکیه و دیگر کشورهای مخالف دمشق کاهش یافته است. ناظران معتقدند که این آرامش نسبی به خاطر تحولات و موازنه های داخلی، منطقه ای و حتی بین المللی است.

سوریه با کمک نیروهای روسیه، ایران و حزب الله لبنان توانسته است روند جنگ را تغییر دهد و بیش از ۷۲ درصد از اراضی سوریه را به کنترل خود در آورد، نیروهای این کشور به تدریج دیگر اراضی را هم به کنترل در می آورند. هزاران عناصری که برپایه گزارش های سازمان ملل از ۸۲ کشور راهی سوریه شده بودند با از دست دادن ابتکار عمل و شکست در میدان های نبرد سوریه به زادگاه خود باز می گردنند.

دیگر واشنگتن، تل آویو و آنکارا برای سرنگونی نظام سوریه توانی ندارند و تقلاهای نظامی آنها در منطقه بسیار پرهزینه و با خطراتی همراه بوده است. تلاش ها برای ویران سازی اقتصاد سوریه که از سوی دولت آمریکا هم نتیجه ای به دنبال نداشته و دمشق به تدریج توانسته است این تلاش ها را خنثی سازد. موازنه های منطقه ای در خاورمیانه خود را بر میدان جنگ سوریه هم تحمیل کرده است. به طوری که کاخ سفید بسیاری از نفوذ و عناصر تاثیر گذار خود را بر روند رویدادها و طرف های منطقه ای که در آغاز جنگ علیه سوریه نقش داشتند، از دست داده است. سرگرم شدن آمریکا برای مقابله با چالش چین و روسیه سبب شد که رهبران آمریکا تمرکز خود را بر خاورمیانه کاهش دهند و بیشتر انرژی خود را صرف مناطق شرق آسیا کنند.

روزنامه رای الیوم در بخشی از گزارش خود آورد: با وجود اینکه برخی محافل آمریکایی پس از ۱۰ سال جنگ ادعا می کنند که منافع واشنگتن در سوریه اندک است اما واقعیت چیز دیگری است. کاخ سفید در چارچوب سیاست کلان خود برای مهار منابع انرژی منطقه خاورمیانه می خواهد سوریه را زیر کنترل داشته باشد تا خط امن جدیدی را برای صادرات نفت و گاز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سوی اروپا تضمین کند. همچنین آمریکا می خواهد چین را از یکی از مهمترین حلقه های مورد نیاز خود در طرح «جاده و کمربند» محروم کند. همچنین در چارچوب تلاش های واشنگتن  سوریه برای این کشور جهت ایجاد حلقه محاصره علیه روسیه در بخش جنوب غربی سوریه اهمیت دارد.

روزنامه رای الیوم در پایان گزارش خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سوریه و پیروزی بشار اسد در این انتخابات به نقل از روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر خود در سوریه بیانگر شکست سیاست های آمریکا و به چالش کشیدن خط مشی های یک دهه ای کاخ سفید و همپیمانان آن است. «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در دمشق به این روزنامه گفت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه و رای دادن به اسد در شهر دوما دارای پیام هایی بود که بر هیچ کسی پوشیده نیست. این امر نشان دهنده شکست سیاست های آمریکا است که بر روی ایجاد تغییرات در سوریه با کنار گذاشتن خاندان اسد از قدرت از طریق روند سیاسی ژنو با نظارت سازمان ملل شرط بندی کرده بود. این انتخابات نشان داد که آمریکا در سوریه نفوذی ندارد.

پایان/

۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
کد خبر: 10316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
      2 1
      جوانهای ایرانی در سوریه کشته شدند. ثروت ایران خرج جنگ سوریه شد حالا روسیه و ترکیه سودش را می برند. کلا کشورهای عربی قابل اعتماد نیستند حال می خواهد عربستان یا عراق باشد چه لبنان و سوریه.