آیا وعده رئیسی، برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکنی شدنی است؟

امکان ساخت سالانه 1.8 میلیون مسکن با استفاده از معادن شن و ماسه کشور وجود دارد.

به گزارش تحریریه، اخیرا سید ابراهیم رئیسی در کارزار انتخاباتی خود وعده ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکنی را مطرح کرده است، تولید مسکن در طول 4 سال گذشته با رکود شدید مواجه شد. بر اساس آمار بدست آمده از تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های کشور، در سال 1389 میزان واحدهای مسکونی ساخته شده از 824 هزار مسکن فراتر رفت. این در حالی است که آمار ساخت مسکن در سال‌های اخیر به کمتر از 350 هزار واحد مسکونی در سال کاهش پیدا کرده و همین امر خبر از کاهش 57 درصدی ساخت و ساز در کشور می‌دهد.

فارغ از مسائل به وجود آمده پیرامون ارتباط کاهش ساخت و ساز مسکن و نیاز موجود به این کالای اساسی، رکود صنعت ساختمان زمینه تهدید اشتغال وسیعی در این حوزه شده است.

بر اساس آمار، ساخت هر 100 متر مربع مسکن در سال زمنیه اشتغال 1 نفر به صورت مستقیم و 1.5 نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم می‌کند.

 معادن شن و ماسه ۲۴ درصد از تعداد نزدیک به 5 هزار معدن فعال را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر در حال حاضر 1200 معدن شن و ماسه فعال در سطح کشور وجود دارد. این در حالیست که بخش عمده‌ای از معادن کشور طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط مالی نامناسب از مدار فعالیت خارج شده‌اند.

 با توجه به رده‌بندی معادن فعال شن و ماسه کشور، معادن کوچک شن ماسه روزانه 700 تا 800 تن تولید را به ثبت می‌رسانند. این در حالیست که معادن متوسط شن ماسه روزانه 1000 تا 1200 تن تولید دارد. همچنین معادن بسیار بزرگ کشور بیشتر از 2000 تن تولید روزانه دارند.

امکان ساخت سالانه 1.8 میلیون مسکن با استفاده از معادن شن و ماسه کشور وجود دارد

حجم میانگین بتن مصرفی در سازه را می‌توان چیزی حدود ۰.۴ مترمکعب به ازای هر متر مربع زیربنا در نظر گرفت. به عنوان مثال برای یک ساختمان با 100 مترمربع زیربنا چیزی حدود 40 متر مکعب بتن مصرف می‌شود.

در شرایطی که مقدار شن و ماسه در هر متر مکعب بتن ساختمانی در حدود 1700 تا 1800 کیلوگرم کیلوگرم باشد، لذا ساخت هر 100 متر مربع واحد مسکونی نیاز به 70 تن مصالح شن و ماسه دارد.

بر همین مبنا نیمی از ظرفیت حداقلی تولید معادن شن و ماسه فعال در کشور می‌تواند زمینه ساخت 1.8میلیون واحد مسکونی در سال را پوشش ‌دهد.

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 10364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =