گردن کلفتی سازمان ثبت در برابر قانون، تکلیف برگ سبز و سند خودرو چه شد؟

مجموعه‌های دستگاه قضائی هم، "برگ سبز ناجا" را به عنوان سند رسمی خودرو معرفی می‌کنند؛ آیا کانون سردفتران و دفتریاران از آنها هم شکایت می‌کند؟!

به گزارش تحریریه، دعوای چند ساله با موضوع سند رسمی خودرو بین کانون سردفتران و دفتریاران با پشتیبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با نیروی انتظامی (پلیس راهور ناجا) که حالا پشتیبانی دیوان عدالت اداری و برخی از دادستانی‌ها در استان‌های کشور را به عنوان پشتیبان خود می‌بیند، وارد فاز جدید شده است.

هشدار قضائی به دفاتر اسناد رسمی در اصفهان؛ ترک فعل نکنید!

جرقه مباحث جدید با انتشار نامه دادستان اصفهان به کانون سردفتران استان اصفهان زده شد؛ جایی که علی اصفهانی اعلام کرد: "مقید کردن تنظیم وکالتنامه تعویض مجدد پلاک به انجام انتقال در دفاتر اسناد رسمی، خلاف قوانین موضوعه از جمله ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی است."

این نامه در پی استنکاف دفاتر اسناد رسمی (در تبعیت از برخی قوانین موجود از جمله ‌قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران و نیز قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) از تنظیم وکالتنامه مربوط به تعویض پلاک در مواردی که اسناد مالکیت از ناحیه پلیس راهنمایی و رانندگی در هفته نخست خرداد ماه جاری صادر شد.

اتکای دادستان اصفهان هم اتفاقاً بندهای قانونی متعدد است؛ بر اساس اطلاق صدر ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی و ماده 1287 قانون مدنی که اسناد رسمی را علاوه بر موارد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی شامل اسناد تنظیمی نزد مأمورین رسمی در حدود وظایف و صلاحیت دانسته است، ماده 22 اصلاحی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران که در آن از جمله صلاحیت‌ها و وظایف نیروی انتظامی مسئولیت صدور اسناد مالکیت و پلاک خودرو عنوان شده و چند ماده قانونی دیگر.

کانون سردفتران و دفتریاران , سازمان ثبت اسناد و املاک کشور , دیوان عدالت اداری , پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , رسانه ,

تأکید ثبتی‌ها بر تنظیم سند در دفاتر اسناد

بعد از انتشار نامه دادستان اصفهان بود که عنوان شد این نامه در حال حاضر و با دستور منصور نادری، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان در ادارات اسناد و بازرسی این اداره کل و واحدهای ثبتی تابعه لازم‌الاجرا است.

هر چند ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان اسناد و املاک کشور پیش از این، لزوم تنظیم سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مورد تأکید قرار داده بود. آخرین بار 26 اردیبهشت ماه در یک تلویزیونی گفت: "به موجب ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. در این قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود اما برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است، در حالیکه دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد. برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی! در سال گذشته، نزدیک به 79 هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو تشکیل شده است که طرفین به موجب انجام معامله عادی برای نقل و انتقال خودرو با مشکلاتی مواجه و ناچار به طرح دعوی در محاکم شده بودند."

دیوان عدالت اداری چه می‌گوید؟

اشارات مختلف به رأی دیوان عدالت اداری یکی از حربه‌های طرفین اختلاف برای اثبات شایستگی و حقانیت خود است.

25 اسفند ماه سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دیوان عدالت اداری با صدور یک رأی، مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای ثبت معاملات خودرو را اختیاری دانست.

رأی جدید هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بر "ابطال بندهای 2 و 3 بخشنامه شماره 94/147204 - 1394/8/27 معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور" دلالت دارد.

دیوان عدالت اداری در بخشی از رأی صادره خود بیان کرده است: "اولاً: قانونگذار در مواد 46 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب سال 1310 موارد ثبت اجباری معاملات را ذکر کرده است و سایر موارد از جمله ثبت معاملات راجع به اموال منقول اختیاری بوده و الزامی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد. ثانیاً: مطابق قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1388، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. ثالثاً: انعقاد عقد وکالت و حق توکیل به غیر، از جمله حقوقی است که قانونگذار در ماده 656 قانون مدنی و مواد بعد به آن تصریح کرده است."

حالا این رأی مورد استناد دادستان اصفهان است که در نامه جنجالی خود به اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان نوشت: "با توجه به رأی وحدت رویه شماره 1863 مورخ 2/12/1399 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بندهای 2 و 3 بخشنامه شماره 147204/94 مورخ 27/8/1394 معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مقید کردن تنظیم وکالتنامه تعویض مجدد پلاک به انجام انتقال در دفاتر اسناد رسمی، خلاف قوانین موضوعه از جمله ماده 90 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران می‌باشد."

دادستان در انتها تهدید کرده است: "سردفترانی که برگ سبز خودرو را سند رسمی ندانند، تعقیب کیفری می‌شوند." این تعقیب در راستای وظایف دادستان‌ها برای مقابله با ترک فعل‌هاست.

شکایت از رسیدگی‌کنندگان به شکایت‌ها

اما تهدیدها به اینجا ختم نمی‌شود؛ 13 خرداد وبسایت رسمی کانون سردفتران و دفتریاران متن گفت‌وگویی از علی خندانی، رئیس این کانون را روی خروجی قرار داد که در آن تبلیغ‌کنندگان عدم لزوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را به شکایت تهدید کرده است!

اما مشکل موجود این است که کانون سردفتران در صورت تأکید دوباره دادستان به کافی بودن برگ سبز ناجا به عنوان سند رسمی خودرو، باید شکایت خود از دادستان را به دادستان ببرد که او بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری برای رفع اختلاف‌های این چنینی است!

پلیس: برگ سبز همان سند مالکیت است

حالا در میانه این دعوا، جریان رسانه‌ای جدیدی برای روشن شدن موضوع به راه افتاده است که در آخرین آنها، رسانه ملی سراغ پلیس راهور رفته است که همچنان مدعی است که برگ سبز صادره از سوی ناجا همان سند مالکیت خودرو است.

سردار سید تیمور حسینی،‌ جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفته است: "رأی دیوان حاکی از سندیت و وجاهت قانونی برگ سبز است که به عنوان سند خودرو در مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود. به نظر من بهترین کار این است که ما قانون را تفسیر نکنیم و مسایل را بیشتر با نگاه حمایتی نسبت به جامعه ببینیم. استقبال جامعه بیشتر از نگاه پلیس است و به نظرم جبهه گرفتن در مقابل این نگاه و این قانون و این چارچوب و دستورالعمل خیلی منطقی نیست."

او تأکید کرده است: "قانون، عدم الزام به حضور در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند رسمی خودرو را عنوان می‌کند."

این سخنان همچنان سردرگمی‌ها را تداوم بخشیده و موجبات نارضایتی شهروندان و معامله‌گران خودرو را فراهم کرده است. اینکه هزینه محضر دیگر به عهده فروشنده نیست و برخی خریداران از نظر روانی به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که سند رسمی از دفاتر اسناد دریافت نکنند و علاوه بر هزینه سنگین خرید خودرو باید هزینه تنظیم سند را هم از جیب بپردازد.

منبع: تسنیم

پایان/

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 10407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 70
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مردم IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      44 38
      سلام با عرض پوزش خیلی خیلی غلط کردند به زودی ایشالله با اقدام انقلابی مجلس طرح این قضیه به قانون تبدیل میشه و از قوه قضایه هم انتظار میره با حرکتی انقلابی آنهایی رو که به زور میخان پول مفت از مردم بگیرند تهت پیگرد قانونی قراره بده دیگه واقعا بسه هر چی باهاشون مدارا کردند جری تر شدندوقتشه به این مروم‌نشناسا یه درس خوب داده بشه
      • مرد IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        2 6
        پیشت
      • سردفتر IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        27 14
        تو ک نمیدونی تحت با ح هست ن ه، نظر نده، اولا قانون میگه سند رسمی در دفتر اسناد رسمی تنظیم میشه ثانیا به فرض هم که اسناد خودرو را از دفاتر بگیرن سودی به حال مردم نداره چون در هر حالتی باید حقوق دولتی اخذ بشه و رهگشا میگه بزارید ما این حقوق را وصول کنیم
      • نوید IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        7 2
        جنابعالی اسم خودت رو گذاشتی مردم و از مجلسی داری دم میزنی که خون مردم رو داره تو شیشه می‌کنه آقای محترم برید مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه رو بخون بعد ببین چطور از تورمی که به وجود آوردن می‌خوان کاسبی کنن اونوقت شما فکر میکنید مجلس دلش به حال منو شما میسوزه که کاری بکنه که مردم مالیات نقل و انتقال فلان و بیسار ندن نه عزیزم بالفرض هم اگه سند خودرو از دفاتر گرفته بشه همین هزینه رو میسپارن که مراکز تعویض پلاک از مردم بگیره اونم با بی احترامی و چند روز سر صف شدن در صورتی که اصلا نیازی نیست تعویض پلاکی باشه بجاش پلاک مخصوص خودرو باشه و فقط دفاتر اسناد انتقال بدن که با توجه به تعداد دفاتر صد درصد از لحاظ وقت و احترام به نفع مردم هست وعمده هزینه ای هم که میشه مربوطه به مالیات هست اگر واقعا این مجلس مجلس مردم هست مالیات رو بیاره پایین
    • ارش IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      34 16
      مردم کاری به این....ندارن برگ سبز سند خودرو
    • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      38 28
      به حروم خواری عادت کردند
      • حمید اخوان IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        19 7
        تسنیم آیا این کامنت توهین نیست؟!
    • مجیدقاسمی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      33 38
      نویسنده این سطور بسیار بیسواد وکم بهره از مسائل حقوقی است. اگر بی غرض هستید (باتوجه به ۱_در مورد انتقال خودرو ماده۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به ثبت اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی تاکید دارد و حضور در مراکز تعویض پلاک را بعنوان مقدمه این کار بیان نموده است. هیچ وقت مقدمه جایگزین اصل نمیشود.مثل اینکه برای نماز خواندن، وضو گرفتن به عنوان مقدمه نماز،واجب است. حال اگر کسی وضو گرفت میتواند ادعا کند که دیگر نیازی به نماز خواندن نیست؟۲_ عمده هزینه ای که در دفاتر اسناد رسمی وصول میشود مربوط به حق الثبت و مالیات نقل وانتقال خودرو هست .بعنوان مثال دریک صورت هزینه ۵میلیون تومانی دفترخانه، کمتر از ۶۰۰هزارتومان سهم دفترخانه است که از این مقدار۱۵ درصد مربوط به دفتریار۱۰ درصد کانون سردفتران برای بیمه وبازنشستگی ودرمان و آموزش و...سردفتران است.۱۵درصد هم سهم پاداش کارکنان دفاتر هست.از ۶۰ درصد باقیمانده هم سردفتر باید هزینه حقوق کارمندان و اجاره دفتر بیمه کارکنان ومالیات شغلی هزینه آب برق وگازو...دفتر را پرداخت کند.درحال حاضر دادگاهها برگ سبزرا بعنوان سند مالکیت به رسمیت نمیشناسند .
      • محمودی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        4 8
        حقوقدان محترم ! آیا خودرو صفر که از کارخانه می خری سند دارد یا به ثبت اسناد برای گرفتن سند می روی ؟ چرا آنرا اگر 30 سال هم نگه داری نیاز به سند ندارد ولی پس از فروش نیاز می شود ؟آیا این جز دزدی چیز دیگریست؟
      • حمیداوی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        2 7
        اول اینکه سند رسمی برگ سبز هست .دوم اینکه کجا سردفتران پانزده درصد به کارمندان پرداخت میکنن یا پانزده درصد کامل به دفتریار پرداخت میکنن یا حتی آمار واقعی ارائه میدن این همه اضافه وجه دریافت میکنن اسناد اتومبیل را برای فرار از قانون چند تا یکی میکنن فتوشاپ میکنن وهزینش را میزارن به حیب خودشون .چرا به فکر مردم نیستید چرا باید هزینه به مردم تحمیل میکنید
      • کارمند ثبت IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        2 8
        دروغ تحویل مردم ندهید همکاران سردفتر شما طبق قانون باید پانزده درصد پاداش به کارمندان بدید بجز حقوق که این پانزده درصد میرود به جیب شخص خودتون ۱۵ درصد به دفتریار باید بدهید که اکثرا این مبلغ را پرداخت نمیکنید چون دفتریار از خودتون هست یا هم غریبه باشه پانزده درصد کامل پرداخت نمیکنید ۱۰ درصد سهم کانون هم که پرداخت میکنید برای بیمه و بازنشستگی و امکانات رفاهی و خدماتی هست که کانون دراختیار خود و دفتریارتون قرار میدهد . پس اون هم مفتی پرداخت نمیکنید . بیخود و بیجهت مردم را فریب ندهید .چرا بابت انجام ندادن خدمات و صرفا فقط چاپ یک برگه از تاییدیه نیروی انتظامی درعرض پنج تا ده دقیقه هزینه های کلان دریافت میکنید .آیا مردم از درآمد میلیاردی شما با خبر هستن .طبق قانون خودرو جزو اموال منقول محسوب شده و احتیاج به سند زدن در دفاتر اسناد رسمی را ندارند . مردم را فریب ندهید بخاطر منافع و درآمد میلیاردی خود
      • دوست IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
        0 0
        قوانین باید ساده باشند و ساده هم اجرا شوند. در ایران فقط قوانین را پیچیده می کنند و مردم را دچار سرگیجه. لذا برگ سبز کافی است.
    • سیدحسن ایرانشاهی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      36 40
      بنده باور دارم که درصورتی که برگ سبز بعنوان سندرسمی تلقی شود و صلاحیت تنظیم سند خودرو از دفاتر سلب شود سیل پرونده های قضایی به دادگستری سرازیر خواهد شد بدلیل اینکه نیروی انتظامی مانند دفاتراسنادزسمی تبحر لازم در احراز هویت ؛رعایت ارکان حقوقی عقود و نگهداری سوابق اسناد را ندارند و خودرو جزء کالاهای سرمایه ای و گرانقیمت است و بعضا" قیمت یک خودرو معادل چند آپارتمان است هر اشتباه در تنظیم این گونه اسناد ممکن است افراد را با خسارات جبران ناپذیری مواجه کند زیرا که تعداد دفاتر مثلا" در تهران ۱۵۰۰ و مراکز تعویض پلاک به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد حال چگونه این حجم از معاملات در مراکز تعویض پلاک میتواند خالی از اشتباهات باشد و با تعدد ارباب رجوع مانع از سوء استفاده جاعلین شد زیرا که تجربه ۱۰۰ ساله دفاتر در تنظیم اسناد اثبات کرده که دفاتر اسنادرسمی به باور مردم امن ترین مکان برای ثبت معاملاتشان است و عموم مردم اصطلاحا" سند محضری را بالاترین مستند می پندارند.
    • حمید اخوان IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      28 18
      از یک خبرگزاری بعید است اینقدر ناآگاهانه و یکطرفه به موضوعی تخصصی ورود پیدا کند! ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی گفته اسنادی که در حدود صلاحیت مامورین رسمی صادر شود رسمی است. حدود صلاحیت را هم قانون تعیین میکند مثلا صلاحیت وزارت امور خارجه صدور گذرنامه هست، وزارت ثبت احوال صدور شناسنامه و وزارت صنعت و معدن صدور پروانه تاسیس و بهره برداری صنایع و .. استفاده از این ماده قانون برای سپردن صلاحیت صدور سند رسمی انتقال مالکیت خودرو مراکز تعویض پلاک و پلیس راهور مثل این است که به وزارت صنعت و معدن اجازه صدور شناسنامه بدهیم و به وزارت خارجه اجازه پروانه تاسیس صنایع!! با این توجیه که همه مامور رسمی هستند! تا به حال هیچ قانون مصوب مجلس، صلاحیت انتقال مالکیت خودرو را به پلیس راهور نداده است، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که اشاره کردید صراحتا تاکید بر انتقال مالکیت از طریق دفاتر اسناد رسمی دارد ، و نیز قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو ج ا ایران نیز که یک حالت خاص برای سامان دادن و نظم دهی به ورود و خروج خودروهای خارجی ترانزیت کالا است لاغیر.مملکت با قانون اداره میشود و نه قلدری رسانه ای!
      • محمودی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        22 17
        فقط دنبال مفت خوری! چرا تو کارخونه سند ثبتی نمی دن؟
      • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
        2 6
        حق بطرف پلیس راهور هست و مردم هم اکثرا موافقن اینکه بعضی خودشونو حقوق دان میدونن اینم مثل حقوق دانی روحانی هست که با کلید آمد و همه درها رو بست مگر موبایل خط تلفن اینا سند ندارن مگر اینا در دفترخانه ثبت میشه دفترخانه ها شده دکان بقالی برای هر چیزی دنبالشان یه چیزی بنویسم و پول بگیرن و بیشتر از سهمشونم میگیرن انشاالله مردم خودشون کم کم تکلیفشونو با این سازمان ها روشن میکنن بسه دیگه جیب مردم رو خالی کردین
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      36 32
      پول مفتی که از مردم در قبال زور و تزویر میگرفتند برایشان آنقدر شیرین بوده که عادت به حرامخواری دارند . این دفترداران باید جمع شوند حتی برای انتقال سندهای دیگر و کل کارهای دفترخانه میتوان از طریق ایجاد سایت در درگاه دولت این کار را انجام داد و مفتخوری را در جامعه کم کرد . جایی که عده زیادی مفتخور پول مفت میگیرند و کاری در اندازه چند خط نوشتن انجام نمیدهند .
      • سردفتر IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        20 18
        اولا دفترداران نه و سردفتران بعدشم اگه حرامخور و مفتخور بودن در آزمون سخت سردفتری قبول نمیشدن، در همین آزمون ۹۷، ۸۵ هزار نفر شرکت کردن و فقط ۹۶۰ نفر جذب شدیم
      • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        5 8
        درپاسخ به سردفتری که میگه آزمون سخت باید ارز کنم که سختی درهمه آزمون ها هست اما سردفترانی که از طریق خرید امتیاز ماده طاغوتی ۶۹ وارد این صنف شده اند را چرا نمیگید .چرااینقدر اسرار دارید مردم سند خودرو را در دفاتر اسناد تنظیم کنند چرا دوست دارید پول بی زحمت و مفت بدست بیارید آیا تحریر اسناد خودرو کم هست بجای تنظیم سند خودرو یکم زخمت بکشید اسناد دیگر مانند انواع وکالت ها انواع اقرار نامه ها و گواهی امضا و دیگر اسناد را تنظیم کنید و خدمت به مردم بدهید نه درعرض پنج دقیقه میلیونی به جیب بزنید از عدم آگاهی مردم و فریب مردم .لطفا اطلاع رسانی کنید مردم برای انتقال سند خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نکنند
    • سعید IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      14 3
      به نظر لازم است اقای رئیسی شخصا وارد این‌مساله بشه وبرای همیشه این موضوع رو خاتمه بده
      • سلام.نه شما مفت خورید نه ما کم خرد IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
        2 0
        لطفا حاشیه نرید،هر کس تو کار خودش خوبه،بلکه خیلی کارها هست که شما از طرف مقابل خواهش کنی براتون انجام بده،فکر کم کردن هزینه مردم باشید،نه این که پول برق
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      26 7
      مردم بیچاره ایران .مسولین بی درد و بی کفایت اگر مسلمان نیستید حداقل ازادمرد باشید
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      45 28
      خدایا کی میشه از دست این دفتر خونه ها خلاص بشیم همون برگ سبز یعنی سند خودرو از دولت محترم خواهشمندیم همین برگ سبز را سند خودرو تائید نمایند
    • اسماعیل کریمی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      7 1
      ناگفته خود پیداست کسانی که از ادعای نیروی انتظامی مبنی بر عدم لزوم تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی به عنوان تنها مرجع صلاحیت دار جهت انتقال خودرو دفاع میکنند از کمترین سواد حقوقی بهره نداشته و با ادبیاتی که در شان خودشان و نیروی قلدر انتظامی است پیام میگذارند و تنها دیدگاه مادی ومنفعت طلبانه به موضوع دارند و اصولا تا جایی پایبند قانون هستند که منافعشان ایجاب کند. مع الوصف چون فقط برایشان این قسم از موضوع مهم است لازم است خدمت این عزیزان عرض کنم پرداخت هزینه های مربوط به انتقال خودرو اجتناب ناپذیر است ! چه سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد و چه در مراکز تعویض پلاک! و دستگاههای دولتی ذینفع ذره ای از منافع خود در این رابطه نخواهند گذشت. کما اینکه اگر در ذیل برگ سبز نیروی انتظامی وقت کرده باشید محلی برای درج شماره فیس وصول نقل و انتقال در نظر گرفته شده! لیکن چون در حال حاضر قانون چنین اجازه ای در مورد وصول مالیات متعلقه به نیروی انتظامی نداده حق وصول آن را ندارد واگر هر آینه بموجب تغییر قانون در مجلس شورای اسلامی مستند برگ سبز باشد مالیات را نیز تا ریال آخر وصول خواهند نمود .
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      18 2
      خیلی جالبه همه برای هم گردن کلفتی می کنن .
    • قیصر‌شیخب IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      29 22
      درود‌برشرف‌کسانی‌که‌به‌فکر‌کم‌کردن‌هزینه‌مردم‌هستند‌بنظر‌من‌برگ‌سبز‌ از‌هرسند‌دیگری‌ معتبرتر‌ه‌وتعویض‌پلاک‌ماشین‌‌یعنی‌شسته‌و روفته‌ کردن‌ماشین‌
      • نوید IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
        7 2
        همه مشکلات ما از سادگی امثال شماست چرا فکر میکنید با سند شدن برگ سبز هزینه کم میشه الان که میبنی راهگشا مالیات رو وصول نمیکنه بخاطر این هست که دفاتر مسئول وصولش هستند ولی وقتی قرار باشه از دفاتر بگیرن همین هزینه‌ها ای که شما با کمترین علافی و احترام دفاتر از شما میگیرن اونوقت پلیس با احترامی و چند روز تو صف بودن ازتون میگیرن و هیچ مسئولیتی هم در مورد صحت معامله قبول نمیکنن و شمایید و دادسرا با کلاهبرداران ولی اگر قرار باشد پروسه تعویض پلاک کلا حذف. بشه و مخصوص خودرو باشه نه شخص اونوقت جنابعالی دگه نیازی نیست اینه علاف تعویض پلاک باشی همه چیز شسته و رفته وبا اطمینان دفاتر اسناد براتون انجام میدن
    • مریم IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 0
      به نظر باید ابتدا تعریف سند رسمی و سند مالکیت و تفاوت آن ها از نظر حقوقی در قانون مدنی و ثبت مورد توجه قرار داد ،مرحله دوم به متن قانون و نظر مجلس و قوه قضاییه...بدون هیچ گونه جانبداری توجه کرد و بعد تصمیم درست و اصولی و قانونی توسط مرجع ذیصلاح صادر شود ،کار به این شکل ثمره ای جز هرج و مرج و آشفتگی اذهان نداره
    • مجتهد FR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      21 31
      تیتر شما بی نهایت توهین آمیز و سخیف هست تعریف دلالها و شرکت خصوصی رهگشا را به نفع خود تفسیر نکنید بهتره از حقوقدانان خبره در تحریره خود استفاده کنید تا تبدیل به روزنامه زرد نشوید
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      38 16
      آقای رییسی زورش به معاون خودش که رییس ثبت اسناد کشوره نمیرسه اونوقت میخواد رییس جمهور بشه
    • فرزاد US ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 1
      متاسفانه علیرغم صراحت ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی راهنمایی و رانندگی بدون توجه به تالی فساد اقدام به تعویض پلاک ها به نحو مکرر می نماید این در حالیست که امر ثبت اسناد در کلیه کشورها از جمله کشور همجوار ترکیه در دفاتر انجام می شود این قانون گریزی باعث شده در مواردی پس از چهار تعویض پلاک خودرو سرقتی از اب در آمده و مراکز تعویض پلاک و نیروی انتظامی پاسخگو نیستند,چاره ای جز مراجعه,به دادسرا و طی طریق دو یا چند ساله نیست .نیروی انتظامی صرف جاباجایی یک قطعه فلز ی به نام پلاک,منبع در آمد خوبی برای خود,می داند و بر خلاف نظر دادستان اصفهان نظر ایشان به نفع مردم نیست
    • مردم FR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      2 6
      باسلام طرح تعویض پلاک یک طرح بیخود شکست خورده در ایران وسراسر کشورهاست ونمونه ای به این شکل در دنیا نمی توان یافت طرحی پراز ایراد که تاکنون ایرادات ان برطرف نشده وبا توجه به اینکه بیشتر هزینه های ثبت سند مربوط به دولت وخزانه است بیش از ۹۵ درصد ان وبا توجه به رویکرد دولتها مبنی بر اخذمالیات از مردم پس در نتیجه امکان حدف فرایند انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر نخواهد بود ونظر مجلس وقوه قضاییه ودولت براین است کمی تحقیق موضوع را مشخص می کند مطالبه مردم حذف تعویض پلاک واصلاح قانون مبنی برآن وکاهش هزینه های قانونی باید باشد والا هزینه های مضاعف بر مردم بار خواهد شد.
    • کریم خضرنیا IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      5 0
      وقتی نیروی انتظامی با اشاعه بی قانونی ماده ۲۹قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی را زیرپامی گذارد چه امیدی به این وضع باید داشت یا ایهالناس اگر دولت از خیر مالیات نقل و انتقال و حق الثبت به نفع ملت می گذره به والله من سردفتر راضی ام باهمون ۳۰۰تومن تعویض پلاک نقل و انتقال انجام بشه متعاقب آن هم همه ی دفاتر بیکار و کلیه کارمندانش رو اخراج می کنند .
    • نوید IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      3 2
      تسنیم تیتر توهین آمیزی زدید اگر واقعا دفاتر گردن کلفت بودن که شما به این راحتی توهین نمی‌کردید بهشون گردن کلفت پلیس و شما هستید در برابر قانون ایستادید
    • jaber RU ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 7
      مقصر دولت از همون اول جلوی این ها نگرفت . دقیقا مثل دلال بازی می مونه قیمت خودرو تو کارخانه وتوبازار یکی نیست واین قانون شده تا روز قیامت حالا سردفتران دیدند دولت نیست وهیچ کاره است شاخ شدند ومیگن از جیب مردم بدبخت پول بگیریم ولی انشاالله از گلوی زن وبچه هاشون پایین نره .....
    • الهام شفیعی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      7 1
      سند خودرو باید در دفتر خانه زده شود دفتر اسناد
      • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
        1 0
        بی خیال پ‌ول مفت ان شالله از گلوی بچه هاشون نره پایین دفتر خونه پول مفت از مردم میگیره .برگه سبز همون سند رسمیه.
    • Saeid US ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      7 0
      حتی یک ماده قانونی وجود ندارد که نیروی انتظامي را مرجع انتقال خودرو بداند اگر بر فرض نیروی انتظامی مرجع صدور سند باشد که آن هم با قانون ۱۳۸۹ مشکوک به نسخ میباشد باید در خصوص اسنادی سند مالکیت صادر کند که در دفتر خانه انتقال یافته
    • سینا GB ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      6 1
      بنده معتقدم که قانون قانون است اگر قرار به تغییر باشد که اسم آن قانون نمیشود همچنین نیروی انتظامی دقیقا در کجای قانون حق انتقال سند دارد؟!!!!
    • خدایی هم هست US ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      2 0
      با توهین و تهمت به مجریان قانون و نیز با تفسیر آقایان سهامدار شرکت سهامی رهگشا نمیتوان قوانین را تغییر داد وقتی رئیس قوه قضائیه صراحتا طی بخشنامه ای در سال ۹۵ و در راستای قانونی که در این زمینه وجود داشت اعلام نمود برگ سبز سند نیست دیگه چرا یک عده قصد دارند بالاتر از نظر ایشون اعلام نظر کنن؟! واقعا چرا؟! آیا نظر ایشون کافی نبوده؟ آیا مقامی بالاتر از ایشان مثلا رهبری هم باید اعلام نظر کنند والله اگر آن معظم له هم نظر رئیس قوه قضائیه را تایید کنند باز عده ای معلوم الحال نمیخوان قانون رو بپذیرند. در اهانت ها و تهمتهای خود به قشر مظلوم و پاکدست دفاتر اسناد که فقط مجری قانون هستند باید در پیشگاه خدا جوابگو باشید.
    • ترانه IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      3 4
      یک سوال از سردفتران آیا تحریر اسناد اتومبیل مانند یک گواهی امضا باشد باز هم شما سنگ این اسناد را به سینه میزنید ؟فرق نوشتن بنز و پراید و پیکان درسامانه چیست جفتشونم در پنج دقیقه انجام میشود و متن سند هم یکیست چرا باید برای یکی چند میلیون تحریر و برای یکی دیکه جند صد هزار تومان تحریر دریافت کنید ؟چرا اکثرا تلاش این رو دارید بجای اینکه مردم را هدایت کنید به سمت تعویض پلاک جوری میترسونید طرف رو یا گمراه میکنید که بیاد یه وکالت فروش بده و هزینه سند قطعی رو هم پیش پیش دریافت میکنید !منتظر پاسخ حقوقدانهای میلیاردر هستم .
      • نوید DE ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
        0 1
        فرقشون اینه که اگر بالفرض سند پراید جعلی از کار در اومد یا در هویت اشخاص مورد معامله اشتباهی بشه سردفتر مسئولیت مدنی داره و باید از عهده خسارات وارد شده بر بیاد الان به نظر شما ریسک کار در صورت به وجود اومدن همچین مشکلی خسارات کدوم یک بیشتر هست پس به همون ترتیب هزینه ثبت هم فرق داره
      • هادی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
        0 1
        فرقش در مسئولیتی هست که سردفتر به عهده دارد شما چند سردفتر را نبین بیش از هفتاد درصد از سردفتران صورت خودشون رو با سیلی سرخ می‌کنند من در دفترخانه کار میکنم ماشین بی ام و سند خورد چهل میلیون هزینه سند بود یک و هفتصد تحریر که اگه خالصی سردفتر رو پس از کسر هزینه ها حساب کنیم چیزی در حدود 800 سهم سردفتر که از قضا سند بعدا به مشکل خورد و سردفتر بیش از ده میلیون هزینه کرد تا تبرئه بشه
    • سعید NL ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 0
      وقتی مرجع صدور سند انتقال دفتر خونه و مرجع صدور سند مالکیت نیروی انتظامی است یعنی نیروی انتطامی باید برای اسناد انتقال یافته در دفتر خونه سند مالکیت صادر کند که تا حالا این کار رو نکرده مثل ادارات ثبت که برا سند انتقال ملک در دفتر خونه سند مالکیت صادر میکنند
    • محمد GB ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      2 2
      الان نیروی انتظامی مخالف قانون حرف میزنه که مقاله نویس عزیز . من خودم نه سردفتر هستم نه کاری دارم ولی کار درستو انجام میدن . در اصل نیروی انتظامی مخالف کامل قانون شده.
    • حمید رضا حمزه لو IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      1 0
      بسیار متاسفم که عدم شفاف سازی و عدم تصمیم گیری به موقع مراجع قانونی ایجاد کننده تکالیف مالی برای مردم که وظیفه اخذ آنها را بعهده دفاتر اسناد گذاشته اند اینگونه بین مردم و دفاتر و پلیس تفرقه می اندازد تا جایی که مردم تمام خیرات و برکات سند رسمی را از یاد می برند و از کلمات توهین آمیز هم برای مجریان قانون استفاده می‌کنند. فقط توهین کنندگان به دفاتر و کسانی که دریافت وجوه قانونی و دولتی را توسط دفتر خانه ها اخذ مال حرام یا پول اضافه یا پول زور تلفی میکنند نزد وجدان خود جواب بدهند آیا اگر قبض جریمه ای که صادر می‌کند به موجب قانون است یا پول زور ؟ والله همان قانون گذاری که دستور اخذ جریمه را به پلیس داده است ، دستور اخذ مالیات و سایر حقوق دولتی را با ذکر ضمانت اجرا و تعیین جریمه سنگین به دفاتر داده است . اخذ این وجوه نه تنها دلبخواهی نیست که عدم اخذ آن مستوجب جریمه سنگین دفاتر است . بزودی مردم عزیز متوجه خواهند شد که برای جلو گیری از فرار مالیاتی همین مراکز تعویض پلاک موظف به دریافت این مالیات‌ها خواهند شد ودیگر به آن هزینه بی مورد از جیب مردم نخواهند گفت . نمونه‌اش همی عوارض سالانه است
    • قنبری DE ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      6 1
      موضوعی که شوربختانه با عوامفریبی پلیس ورسانه میلی اشتباه به مردم تلقین شده است بحث هزینه اسناد میباشد که هنوز بسیاری از مردم فکر میکنن که تمامی هزینه اخذ شده متعلق به دفترخانه است در حالیکه بیشتر هزینه سند خودرو متعلق به دولت میباشد و حتی اگر نقل وانتقال خودرو به پلیس واگذار بشود بازهم این مبالغ دریافت خواهد شد بطور مثال هزینه سند یک خودرو که حدود ۵ میلیون تومان باشه تقریبا ۶۰۰ هزارتومان متعلق به دفترخانه و مابقی ان که ۴میلیون وچهارصد هزارتومان میشه هزینه های دولتی است و در هر صورت و متولی انتقال اسناد هرمرجعی باشد این مبالغ دریافت خواهد شد حالا با این شرایط اگر به مردم گفته بشه که برای دریافت یه پلاک حلبی حدود ۵میلیون تومان پرداخت کنن ایا بازهم راغب به تعویض پلاک هستند یا خیر ، مورد بعد در تمام ایران چند مرکز تعویض پلاک وجود داره که به مردم خدمات رسانی کنه ؟ ودر صورت بروز مشکلاتی مانند کرونا که باعث تعطیلی گاه وبیگاه رهگشا میشود تکلیف مردم چیست ایا اگر دولت از هزینه های مالیات نقل وانتقال وحق الثبت صرفنطر کند و موضوع تعویض پلاک که باعث مشکلات بسیاری شده است کنسل بشودبنفع عموم نیست
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      4 0
      من نه نیروی انتظامی هستم نه ثبتی اما یه مشکل اینجا هست آنهم اینه مگه هزینه تعویض پلاک و استعلام و و برگ سبز و وکالت نامه وکاداستری و هزار قانو ن دست وپا گیر خودش'تبدیل به قانون نشده مگه قانون تعویضپلاک باید تو هر بار تعویض پلاک باید یهزشماره و هر بار یه پول جدید گرفته بشه مگه هزینه نگهداری یه شماره چقدره
    • ابهری IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      7 0
      نیروی انتظامی نمی تواند سند صادر کند. غیر قانونی است. اگر مجلس چنین قانونی را تصویب کند قانونی می شود، نیروی انتظامی کار خودش را انجام بدهد بهتر است، نا امنی دزدی و اوباش گری را جمع کند، اگر خود باعث آن نیست
    • میرجلیل IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      سلام اینکه در هر کاری ممکن است اشتباه پیش بیاد دوم اینکه چرا باید از جیب مردم و کاری که ضرورتی نداره هزینه ی دفتر خانه ها تامین بشه و توضیح بدیم حالا که این قدر از مردم میگیریم صرف چه چیزایی میشه ؟سوم اینکه اگر کاری کنیم تا حتی مبلغ ناچیزی کمتر از جیب مردم هزینه بشه رعایت انصاف و مردانگی هست این وسط هم باید عده ای از این منافع مادی بگذرند که واقعا هم سخته امیدوارم کاری که به نفع مردم هست انجام بشه کاش یکی هم بیا د توضیح بده فایده ی سند خودرویی که از دفتر ثبت صادر میشه چیه؟وچه نفعی برای خریدار داره؟خیلی از قوانین ما مشکل دارن دلیل نمیشه چون قانون هست پس کاملا درسته
    • پرهام IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      1 0
      با سلام در پاسخ به آقایی که می گه نیرو های مراکز تعویض پلاک یا عوامل نیروی انتظامی در این کار تبهر ندارن اولا مدرک تحصیلی لیسانس وفوق لیسانس حقوق دارن وچون که فقط تخصصی یک کار رو انجام میدن کاملا مسلط هستند .دومادر تعویض پلاک اولین کار چک کر دن دقیق مدارک و ثبت آدرس دقیق خریدار بعد بازدید و اصالت وسیله نقلیه و نصب پلاک هست .در دفاتر اسناد رسمی از روی مدارکی که از تعویض پلاک میاد سند می زنند وبعضا پول هنگفتی گرفته می شه اگر سند های رسمی رو نگاه کنید دیون دولتی آن چنان که می گن به نسبت پول گرفته شده خیلی زیاد نیست .بعد استناد به قانونی میشه که در۹۰ سال پیش تصویب شده.البته در اون قانون هم به اختیاری بودن ثبت اموال منقول اشاره شده . خودتون قضاوت کنید.
    • سردفتر اصفهان IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      2 1
      زیاد نگران نباشید طبق همین قانون که استناد میکنید در آینده نزدیک هزینه مالیات گزاف نقل و انتقال توسط مراکز تعویض پلاک بوسیله مامورین محترم مالیاتی وصول و همان فروشنده عزیز در صف طویل تعویض پلاک ساعتها به همراه زن و بچه خود نقره داغ خواهد شد و اگر ورثه ای هم باشد به همراه خواهر و برادر و مادر و ... و آنوقت با چراغ دنبال دفترخانه میگردید . ضمنا بسیاری از افراد جامعه راحت ترند روابط زناشویی خود را ثبت نکنند . مالیات و عوارض هم ندهند . اقبال عمومی هم به عدم پرداخت هرگونه وجهی همانند هزینه درمان و هزینه دادرسی و هزینه گمرکی و ... است . حالا دادستان اصفهان راسا و به سلیقه و نظر شخصی خود دنبال ایجاد نظم است یا بی نظمی خدا داند !!!!!
    • حق‌گو IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      2 1
      اسناد خودرو در تمام دنیا فقط مربوط به پلیس هست و بس. اینهایی که دارن خودشون رو جر میدن یه عده سر دفتر و دفتریار هستن که تو چند سال اخیر مثل قارچ سبز شدن ؛ همه دعواها هم سر لحاف ملاست ؛ اینها اصلا نمیدونن پلاک موتور و اطاق و شاسی خودرو کجاست. فقط جیب بری بلدن.
      • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
        0 1
        آقای محترم حق گو هیچ سردفتر و دفتریاری مفت خور نبوده و نیست کسی هم مثل قارچ سبز نشده افرادی به ناحق در این شغل وارد شدند که آن بحثش جای دیگری است ولی اکثر دفاتر انسانهای شریف و زحمتکشی هستند بیشتر دفاتر حتی یک مرخصی ساده را نمی روند چون واقعا مردم هر روز از آنها توقع دارند مفت خور کسانی هستند که سمتهایی دارند گه بدون انجام کار ماهانه کلی حقوق و مزایا دارند آن هم نجومی
    • سید حمید IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 1
      راهنمایی رانندگی اگر دلش برا مردم میسوزه جریمه ها رو دوبرابر نکنه. وای بر این مردم ساده لوح.
    • سیما درویش پور IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      1 0
      اولا دیوان مرجع قانون گذاری نیست ثانیا دادستان نیز واضع قانون نیست ایشان متمرد از قانون هست ماده ۲۹ الزام به تنظیم سند در دفاتر نموده ثالثا هر کس تبلیغات منفی علیه دفاتر و تنظیم سند در دفاتر نماید شکایت خواهیم نمود تعویض پلاک یک امری است که چند سالی است مطرح شده درآمد آن هم به نفع چه کسانی مشخص نیست طرح تعویض پلاک فقط در ایران و مراکش انجام می شود در هیچ جای دیگر دنیا نداریم و ضمن این که دفاتر حدود صد سال است که در راستای قانون ایفای وظایف نموده اند و بیشتر پرداختی اسناد اتومبیل واریز به خزانه است و حتی سند هم تنظیم نشود این مبالغ وصول خواهد شد پس دارندگان خودرو به وظایف خود عمل کنند
    • ا ق IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      1 0
      بدین به مراکز تعویض پلاک تا پولش هم بره تو جیب .... مردم هم مثل گاو و گوسفند تو صف . الان یه پلاک که مال خودت بوده رو بهتون میدن ۲۵۰ هزارتومن پول چی میگیرن !!
    • یکی از مردم IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      1 0
      متاسفم برای این مردمی که هنوز نفهمیدند که لطف امروز لختی فرداست. من منتظرم قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اجرایی بشه اونوقت ببینم مردم دنبال دفاتر نمیگردن تا سند بزنن و دادگاه‌ها سراسر شکایت از خودرو ها قانون ایران سراسر اشتباست و آدم‌های اشتباهی مجریان قانون و دوستی که میگه مجلس انقلابی هنوز باید چوب بخوره
    • هادی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      ...
    • رحیمی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      از کی تا حالا نظر یک دادستان شده نظر دستگاه قضایی و قانون ؟البته از سابقه شما جز این هم انتظار نیست.بیزحمت به زیر مجموعه حقوقی که بعید میدونم داشته باشید بفرمائید راهنمایی کنند شما را که اینطوری اظهار نظر نکنید و خودتان را زیر سوال نبرید.
    • مهدی رجبیان.رئیس هیئت مدیره انجمن عدل گستر شهروند IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      1 0
      باسلام وعرض ادب امیدوارم هرچه زودتر دعوای بین نیروی انتظامی وکانون سردفتران راجع به سند وسایل نقلیه به نتیجه مطلوبی برسد زیرا آنچه مشهود است تضییع حقوق عده ای از شهروندان عزیز وگرامیمان میباشد.
    • یاسر IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      1 0
      سلام بایست گردن اونی که مجبور میکنه مردم باید پول اضافه بدن.زد.از رئیس بودن برکنارش کنید.چقدر پول دوست داره.دم دادستان اصفهان گرم..بدرود دیگه کسی دفتر خانه سند نمیزنه
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 1
      نظر اداره ثبت منطبق بر قانون است نظر دادستان اصفهان بر خلاف قانون و ناشی از عدم اشراف به قانون است
    • علی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      0 0
      به نظرم من ملزم کردن افراد به ثبت سند در دفتر خانه فقط گذاشتن هزینه اضافی به دوش مردم است. و همان برگ سبز به عنوان سند کافیست.
    • رضا IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      0 0
      در خبرگزاری تسنیم ریسه همه تحریم ها فساد ،تبعیض ، نا عدالتی ، مشکلات کشور ،دفاتر اسناد رسمی معرفی شده است، حیف از اساتید حقوق مثل دکتر کاتوزیان و دکتر گلدوزیان که بجای استفاده از کتب و نظرات انها ، کادر نیروی انتطامی و خبرنگارها حقوق و قانون توضیح می دهند بهتر است نامه دادستانی قزوین نیز منتشر شود
    • امید IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      1 0
      هزینه تنظیم سند چیزی حدود ده میلیون. که بخش زیادیشو که سهم دفترخانه هست رو یا نقد میگیرن و یا از کارت خوانی استفاده میکنن که به نام شغل دیگه ثبت شده، این حجم از فرار مالیاتی باعث میشه دولت بیاد از طریق برگ سبز ناجا وارد بشه که بتونه مالیات این نقل و انتقالها رو بگیره. تنها چیزی که عاید مردم میشه این وسط، علاف نشدن تو دفترخانه و تلف نشدن وقته، دفتر اسناد رسمی میشناسم سالانه یک میلیارد درامد داره، چرا مگه چکار میکنید تو یه برگه آ چهار یه چندتا جمله تکراری مینویسید و کلی پول میزنید به جیب، من با این قانون جدید موافقم
    • ایرانی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      0 0
      جیب...نه سردفتر داران وقتی کار داریم جوری کلاس میزارید که نگو حالا هم کار از دستتون بر نمیاد تموم شد ...برید دنبال راه دیگه برای ...
    • ساسان IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      0 1
      شب دراز است و قلندر بیدار منتظر باش واقعا فکر میکنید سند ماشین رو نیروی انتظامی بزنه میاد به شما تخفیف میده اینها حقوق دولتی که باید اخذ بشه رهگشا بزنه دفترخونه بزنه اصلا تو اینترنتی تو خونه بزن اول واخر این پول رو باید بدی با این پولها چرخ مملکت میچرخه وقتی اختیار کار بیفته دسته نیروی انتظامی خطرناکه همینطوریش هم کسی حریف قدرت نیروی انتظامی نیست نیروی که قدرت اجرا و دستگیری داره کنترل اموال شما رو هم دست بگیره سرخود بازداشت وممنوع المعامله میکنه جلو کار شما رو غیر قانونی میگیره اینها واقعیتهای این قضیه است خواهشا فکر کنید بخاطر حقوق شهروندی خودم من مخالفم
    • حسن IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      1 0
      با سلام چون تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی منبع در امد هنگفتی برای دفاتر و به تبع ان کانون سردفتران می باشد اینقدر دم از قانون می زنن والا به فکر مردم بیچاره نیستند که با چه زحمتی پول در می اورند.
    • IN ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      0 1
      این باصطلاح دادستان میخواسته سردفتر بشه و چون بیسواد بود موفق نشد حالا هم ... شده طفلکی داره انتقام میگیره