چگونگی با خاک یکسان شدن تولید مرغ در ایران

بی برنامگی و بی توجهی دولت به هشدارهای کارشناسان باعث شد علیرغم تشکیل قرارگاه مرغ، قیمت دوباره نجومی شود برخی استانها هم علاوه بر گرانی از کمبود در بازار خبر می دهند.

به گزارش تحریریه، قیمت مرغ و تخم مرغ دوباره افزایش یافت و هر کیلو مرغ در بازار تهران به 35 هزار تومان رسیده است، معمولا اکثر ویترین مغازه ها مرغ کامل ندارند و به جای آن هر کیلو قطعات مرغ را به قیمت تا 65 هزار تومان می فروشند، در استانهای دیگر هم خبر گرانی و کمبود به گوش می رسد.

آذر ماه 99 قیمت مرغ در بازار به کیلویی 45 هزار تومان رسید که مدتی مهمترین بحث داغ کشور شد و حتی دولت، قرارگاه مرغ به ریاست وزیر جهاد کشاورزی تعیین کرد تا شاید قیمت ها کنترل شود اما چنین نشد.

همان زمان قیمت دولتی مرغ 20400 تومان بود که قرارگاه قیمت را به 24900 تومان افزایش داد اما همین قیمت افزایش یافته هم در بازار تثبیت نشد و فروشندگان مرغ را قطعه قطعه کرده و به چند برابر قیمت می فروختند قطعاتی مانند فیله و سینه که تا 65 هزار تومان هم فروش رفت.

صف‌های طویل برای گرفتن مرغ به اصطلاح دولتی 24900 تومان در دوران اوج کرونا که فوتی های روزانه نزدیک به 500 نفر بود تشکیل می شد و بسیاری هم دست خالی بر می گشتند به طوری که کارشناسان این صف‌های متراکم را  عاملی برای بیشتر شدن شیوع ویروس کرونا می‌دانستند.

دوره آرامش بازار مرغ با قیمت 24900 تومان یکی دو ماه بیشتر طول نکشید، آن زمان هم بسیاری از مغازه ها به جای مرغ کامل، قطعات آنرا به قیمت چند برابر می فروختند. تولید کنندگان می گفتند که قیمت را دولت به زور پایین نگه داشته و با هزینه های بالای خوراک دام که 70 درصد قیمت تولید را تشکیل می دهد نمی توان با این قیمت پایین مرغ فروخت.

بالاخره فنر قیمت در رفت. قیمت دستوری جواب نداد و اکنون مرغ به قیمت 35 هزار تومان برگشته است. گزارش میدانی از بازار تهران حاکی است مرغداری ها به راحتی اعلان « مرغ دولتی نداریم» را ویترین مغازه ها چسبانده و آن طرف تر قیمت 35 هزار تومان را روی تابلو جلوی قیمت مرغ نوشته اند و البته قیمت های چند برابر تا 65 هزار تومان برای قطعات مرغ درج شده است.

این افزایش قیمت محدود به تهران نیست، گزارش هایی که از سطح استانها می رسد حکایت از گرانی و کمبود قیمت دارد.

* مرغ و تب و تاب آن در سیستان و بلوچستان

 بازار مرغ، نوسان قیمت و تب و تاب پیچیده شده در عرضه و تقاضای این کالای اساسی این روزها نقل محفل مردم سیستان و بلوچستان و دغدغه‌ای برای خانواده‌ها شده است.

 ایران ملک ریگی بانوی میانسالی که به درب مغازه مرغ فروشی برای تهیه مرغ مراجعه کرده بود،‌گفت: مرغ کیلویی ۴۸ هزار تا ۵۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و در واقع هر چه دستشان می‌رسد قیمت می‌گذارند.

وی  ادامه داد: منصفانه‌ترین حالتش در بازار معروف به «مشترک» زاهدان است که مرغ زنده را کیلویی ۳۲ هزار تومان می‌فروشند.

عباس دهمیر یکی دیگر از خریداران هم گفت: مرغ کیلویی ۵۰ هزار تومان در بازار است و یک عدد مرغ کامل تقریبا ۱۲۰ هزار تومان می‌شود . او در حالی که لبخند تلخی بر لب دارد ادامه می‌دهد: مرغ‌های یخ زده کیلویی ۱۵ هزار تومانی را در بازار به قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

*حکایت کمبود مرغ بار دیگر در استان خراسان جنوبی تکرار شد

از دو روز پیش تاکنون برخی از خبرها حکایت از کمیابی مرغ در خراسان جنوبی دارند آن گونه که یکی از شهروندان بیرجندی  از کمیابی مرغ در نهبندان برایمان گفت.

 عامل فروش مرغ در بیرجند هم از کمبود سهمیه مرغ از چند روز گذشته خبر داد و گفت: همان طور که در اخبار و رسانه‌های کشور هم شنیدیم در دیگر استان‌ها هم زمزمه کمبود مرغ وجود دارد لذا در بیرجند هم از دو روز گذشته سهمیه‌ای که برای ما به طور روزانه ارسال می‌شد کاهش دارد و ازسویی تقاضای مردم برای خرید این قلم افزایش یافته است.

*4 دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ

پرویز فروغی دبیر کل سراسری مرغداران گوشتی کشور از پشت پرده افزایش قیمت مرغ می گوید و  4 دلیل اصلی برای آن عنوان می کند.

وی گفت: افزایش قیمت جوجه، گران بودن خوراک دام و تامین نشدن به موقع نیاز خوراک مرغدار و نیز عدم رعایت چارچوب هایی که خود دولت اعلام می کند 4 دلیل اصلی گرانی مرغ در بازار است. یعنی دولت نرخی را که خودش تعیین کرده را رعایت نمی‌کند. دولت گفته جوجه یک روزه را 4200 تومان و سویا 2450 و ذرت 1500 تومان به مرغدار بدهند، اما جوجه دو برابر شده و ذرت طی دو مرحله به 1900 تومان افزایش یافته و سویا هم به 3400 تومان رسیده و کرایه هم دو برابر شده و واکسن هم آزاد شده است اینها هزینه مرغدار را بیشتر کرده است. دولت اگر جوجه یک روزه و نهاده و سایر هزینه ها را به همان نرخی که خودش تصویب کرده در اختیار مرغدار بگذارد، آنها هم قطعا قیمت مرغ را رعایت خواهند کرد.

* بی برنامگی دولت ترجیع بند ماجرای گرانی قیمت مرغ

وی در ادامه گفت: فارغ از اینها همه این مشکلات به خاطر عدم مدیریت است. باید به هشدارهای کارشناسان توجه می‌کردند دقیقه 90 نباید اقدام به واردات تخم مرغ نطفه دار کنند. لوازم یدکی که نیست، باید زودتر عملیاتی می کردند که به این مشکلات بر نخوریم. اکنون کمبود جوجه یک روزه به 30 میلیون قطعه  بالغ می‌شود که به معنی 75 هزار تن کسری تولید گوشت مرغ است. ولی شرکت بازرگانی دولتی می گوید 2 میلیون تخم مرغ نطفه دار وارد کرده است. خوب این به کجا می رسد؟

ضعف دولت در مدیریت بازار، توزیع نهاده و نداشتن پیش بینی برای تامین جوجه یک روزه به سمتی پیش رفت که راه اندازی قرارگاه مرغ هم نتوانست جلوی انفجار قیمت را بگیرد و حال کشوری که صادر کننده مرغ و جایگاه هفتم تولید در جهان را داشت اکنون وارد کننده شده است. هفته گذشته هیئت وزیران مجوز واردات 120 هزار تن مرغ را صادر کرد و 2 میلیون قطعه جوجه یک روزه هم از ترکیه به تازگی وارد شده است اما تولید کنندگان میگویند اینها کافی نیست و دردی را دوا نمی کند.

منبع: فارس

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 10451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      0 0
      تا حمایت مالی دولت وجود نداشته باشد به صنایع اوضاع از اینهم بدتر خواهد شد بی اعتنایی دولت به مردم و صنایع نتیجه اش بهتر از این نمی شود ای راهی که دولت اختیار کرده به تاکستان میرود و بس