آیا لغو تحریم ها منتفی شد؟

شواهد جدید از بازار و حواشی مطرح شده نشان می دهد که موضوع لغو تحریم ها با تردید روبرو شده است.

به گزارش تحریریه، اظهارات علی ربیعی درباره کاهش قیمت دلار به 11 تا 17 هزار تومان و ماجراهایی که متعاقب آن پیش آمد نشان می دهد که موضوع لغو تحریم ها که برای دولت اهمیت حیاتی پیدا کرده با اما و اگرهای جدی روبرو شده است.

قیمت دلار در بازار نیما در کانال 20 هزار تومان متوقف شده، اما در بازار نقدی به بیش از 24 هزار تومان افزایش یافته است که نشان می دهد دولت ارتباط مستقیم و قطعی بین نرخ دلار و احیای برجام برقرار کرده و عمل به وعده ربیعی را به تکمیل پروژه احیای توافق هسته ای گره زده است.

تثبیت قیمت دلار در کانال 20 هزار تومان و دشوار شدن فروش ارز در قیمت های کنونی بازار نیما نشان از تمایل بازار به این قیمت دارد که البته باید مدنظر داشت که افزایش گسترده عرضه توسط دارندگان ارز که عرضه خود را به تعویق انداخته بودند هم در شکل گیری این عدد موثر است.

از یک سو، کاظم غریب آبادی پس از مدتها سکوت به صراحت گفت که در صورت عدم لغو تحریم ها از ایران انتظار نداشته باشید که همچنان به طور یک طرفه به تعهدات خود پایبند باقی بماند.

این اظهارات در کنار سخنان رافائل گروسی که گفت: مهمترین موضوع در زمان حاضر این است که بتوانیم فعالیت‌های خود را به‌شکل دوجانبه با ایران ادامه دهیم، معنای بیشتری پیدا می کند و نشان می دهد که طرف مقابل به دنبال حفظ نظارت های گسترده بدون دادن هرگونه امتیاز اقتصادی است.

نشست فردا بین طرفین به خوبی نشان می دهد که آیا باید داستان تعلیق تحریم ها را جدی گرفت یا خیر؟ که در صورت تحقق قریب الوقوع توافق احیای برجام، در هفته آخر خرداد ماه شاهد ریزش گسترده قیمت ها در بازار خواهیم بود و در صورت عدم وقوع چنین اتفاقی؛ بازهم دولت ناگزیر از اجرای برنامه کاهش قیمت دلار؛ البته پس از انتخابات ریاست جمهوری؛ خواهد شد.

پایان/

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 10493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =