سود این بنگاه رانتی معادل یارانه 60 میلیون نفر است

سود سالانه یک بنگاه صنعتی رانتی-خصولتی معادل یارانه نقدی ۶۰ میلیون نفر ایرانی است.

سود خالص سال ۱۳۹۹ شرکت فولاد مبارکه به ۳۲۸۰۰ میلیارد تومان بالغ گردید که حاصل رانت های عظیم مواد معدنی (سنگ آهن)، گاز، برق و همچنین رانت های نیروی کار ارزان، حمل و نقل (به ویژه ریلی)، مالیاتی و قیمت بالای دلار مداخله ای است.

در شرایطی که با مداخله دستوری دولت هزینه های بنگاه های صنعتی خصولتی به ریال (کم ارزش) تعیین می شود، قیمت فروش آنها به دلار (بیش ارزش گذاری شده) انجام می گردد.

نسبت سودآوری فولاد مبارکه بیش از ۴۰ درصد در مقایسه با کمتر از ۱۰ درصد برای فولادسازان بزرگ جهان است. برای فولاد مبارکه، نسبت سود خالص به دارایی ها ۴۱ درصد و نسبت مالیات به سود ۱۰ درصد است.

فولاد مبارکه شاهدی است از آن چه با افزایش نرخ ارز در اقتصاد ایران به وقوع پیوسته است. در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد و مردم به شدت فقیر شده اند، صدها هزار میلیارد تومان رانت (با همکاری دولت و مجلس) بین بنگاه های خصولتی و وابسته به جناح های قدرت تقسیم شده است.

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 10626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرج FR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
      0 0
      اگر فولاد مبارکه اینقدر سود ساز هست و۴۰ درصد نسبت به فولاد سازان دنیا سودسازیش بهتر هست پس چرا وقتی به رشد سهامس میرسد عده ای میگوید که شرکتهای ما حبابی است سهامشان پس چرا رشد نمیکند آیا حبابی هست در کجای دنیا شرکت به این ارزندگی سهامش به این قیمت خریدار ندارد معلوم هست نویسنده مغرضانه نوشته ویک جای کار میلنگد همتی نیگوید بورس حباب داشت شما میگی اینقدر سود دارد اگر اینقدر سود دارد شرکت ، چرا سهامش خریدار ندارد به این قیمت