پیشنهاد پیش فروش جاسک ارائه شده است!

علیرغم تکذیب سازمان بنادر و کشتیرانی، ایران به هند پیشنهاد اجازه دسترسی به بندر جاسک را برای ذخیره استراتژیک نفت، سرمایه گذاری و ... ارائه کرده است.

به گزارش تحریریه، پس از انتشار خبر تحریریه با عنوان بندر جاسک را هم بخشیدند سازمان بنادر و کشتیرانی در خبری آنرا تکذیب و فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر با بیان اینکه به هیچ عنوان خبر پیش فروش بندر جاسک به هندی‌ها صحت ندارد، گفت: هم اکنون ساخت و ساز و اجرای طرح جامع حمل و نقل و اسکله‌های بندری در این حوزه در حال اجراست.

این تکذیب درحالی انجام می شود که طرف هندی با صراحت از پیشنهاد ایران برای واگذاری جاسک به هند سخن گفته و جزئیات آنرا نیز اعلام کرده است. تحریریه با انتشار متن کامل گزارش روزنامه هندی با تاکید بر اصول حرفه ای آماده انتشار نظر سازمان بنادر و کشتیرانی است و تاکید می کند که پاسخ های کلی و تکذیب های متناقض با عملکرد سفارت ایران در هند را نمی پذیرد و خود را متعهد به پیگیری موضوع می داند.

روزنامه هندی اکونومیک تایمز هند می نویسد:

ایران که اینک در حال مذاکره با قدرت های جهانی برای بازگشت به صحنه اصلی اقتصاد جهانی است، می تواند برای پاسخگویی به تقاضای انرژی روزافزون دهلی نو، دسترسی هند به بندر جاسک خود را به عنوان پایگاه ذخایر استراتژیک نفت و برای ایجاد خط لوله مستقل ارائه دهد.

این پیشنهاد در میان تلاش های تهران برای مذاکره در مورد احیای توافق هسته ای که این کشور را نیز به جریان اصلی اقتصادی وارد می کند، توسط «علی چگنی» سفیر ایران در هند و در یک میزگرد مطرح شد. میزگردی که در مورد چگونگی آینده روابط دو جانبه بود.

سفیر ایران در هند گفت که ایران بندر جاسک، بندری استراتژیک که در دهانه تنگه هرمز واقع شده را برای سرمایه گذاری های انرژی هند و چین پیشنهاد داده است. وی پیشنهاد داد هند تاسیسات مربوط به ذخایر استراتژیک نفت خود را در این بندر بنا و حتی خط لوله ای احداث کند که از بندر جاسک منشا می گیرد. به گفته چگنی، ذخیره استراتژیک نفت خام می تواند نیازهای اضطراری هند را در صورت ایجاد اختلال در تامین، فراهم کند.

این خط لوله پیشنهادی می تواند پاکستان را برخلاف خط لوله ایران-هند-پاکستان که هرگز به نتیجه نرسید، دور بزند.

چگنی پیش بینی کرد که لغو تحریم ها علیه ایران فقط به زمان نیاز داشته باشد و افزود: پس از احیای زودهنگام یک برنامه جامع اقدام مشترک به روز شده یا توافق هسته ای ایران، این امر فرصت هایی را برای هند در کشورهای غنی انرژی فراهم می کند.

در جستجوی سرمایه‌گذاری‌های هند در منطقه آزاد تجاری بندر چابهار در شرایط حذف احتمالی تحریم‌ها در ماه‌های آتی بود. و او همچنین به چهار ضلعی ایران، هند، افغانستان و ازبکستان اشاره کرد که برای اتصال آسیای جنوبی و آسیای میانه از طریق بندر چابهار در حال شکل گیری است.

هند، ایران و ازبکستان روابط سه جانبه ای را برای استفاده مشترک از این بندر تنظیم کرده اند. همچنین، هند و ایران نیز یک توافقنامه سه‌جانبه با افغانستان برای همان بندر تشکیل داده‌اند که نقشی کلیدی در حفاظت از منافع دهلی‌نو در کابل بازی خواهد کرد.

چگنی گفت که هند می‌تواند طرح‌ هایی را برای راه‌اندازی کارخانه‌ های پتروشیمی و کود شیمیایی به طور مستقل و یا از طریق سرمایه‌گذاری ‌های مشترک با شرکت‌ های دولتی - خصوصی ایرانی در منطقه آزاد تجاری چابهار احیا کند.

هند در حال برنامه ریزی برای توسعه بندر استراتژیک چابهار واقع در ایران از طریق تهیه دو جرثقیل دیگر در سال جاری است. این ها علاوه بر دو جرثقیل مشابهی است که دهلی نو در اوایل سال جاری با قراردادی به ارزش بیش از 25 میلیون دلار تامین کرده بود. همچنین برنامه هایی برای تهیه جرثقیل های نصب شده روی ریل در نظر گرفته شده است.

همچنین برنامه هایی برای پیوند بندر چابهار با کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب برای ایجاد انگیزه به تجارت با روسیه و اوراسیا در دست اقدام است.

این میزگرد که توسط دیگر دیپلمات‌های بلندپایه ایرانی مورد خطاب قرار گرفت، توسط یک اندیشکده به نام «بنیاد تیلوتاما» برگزار شد.

منبع سایت هندی: https://economictimes.indiatimes.com/industry/energy/oil-gas/iran-could-offer-india-access-to-jask-port-for-strategic-oil-reserve-facility/articleshow/83477030.cms

پایان/

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
کد خبر: 10657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نسل سوخته IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      1 0
      دروغ که شاخ و دم نداره ، کنتور هم نمی اندازه هر چی میخوای بگو