علت رد صلاحیت لاریجانی و احمدی نژاد

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود به ابعاد رد صلاحیت لاریجانی و احمدی نژاد پرداخت.

به گزارش تحریریه، کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیا درباره  دلایل رد صلاحیت برخی از کاندیداها بویژه لاریجانی و احمدی نژاد گفت: بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی مستندات افراد مطرح و قرائت می شود و باید اعضا نسبت به هر فرد ۷ رای مثبت داشته باشند و اینکه هر عضو شورا بر چه اساسی رای مثبت یا منفی می دهد نمی توانم بیان کنم ولی ملاک نهایی رای اعضای شورای نگهبان است.

وی افزود: اگرچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری ما حکمی را برای بیان دلایل نداریم اما هر کدام از  افراد که  درخواست کردند آنها را دعوت کردیم. هفته گذشته ۴ نفر را  دعوت کردم و مطالب را گفتم و الان هم ۲ نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را ارائه می کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اولویت شمارش با آرای کدام انتخابات است؟  گفت: هماهنگی های  لازم ما  با وزارت کشور انجام شده که اولویت با شمارش آرای ریاست جمهوری و مجلس و خبرگان رهبری و شوراها است.

وی درباره بیانات رهبری گفت: همان روز شورای نگهبان بیانیه ای صادرکرد. آنچه در روند رسیدگی هاست مجموعه ای از مباحث است و نهایتا رای گیری اعضاست و  اگر دستگاهی حس می کند گزارش خلاف واقع گفتند باید اصلاح کنند و  اینطور نیست که مبنای رسیدگی شورا یک گزارش واحد باشد و البته اگر گزارش‌ها خلاف باشد شورای نگهبان آن را مدنظر قرار نخواهد داد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در این دور از انتخابات کاندیداهای تایید شده  اصلاح طلب ، مورد تایید رهبران اصلی اصلاح طلب نبودند؟  گفت: نگاه شورای نگهبان سیاسی و جناحی نیست و ارزیابی شورا براساس افکار سیاسی نیست بلکه معیارهایی که در قانون اساسی ذکر شده ملاک است و شورای نگهبان یک نهاد فقهی و حقوقی است نه یک نهاد سیاسی.  مبنای بررسی صلاحیت ها قانون بوده و برای ما فرقی ندارد که نگاه سیاسی افراد چیست.

وی افزود: عملکرد شورای نگهبان در گذشته هم اثبات می کند که از همه‌ی گروه های سیاسی در انتخابات ها کاندیدا داشته اند.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه برخی معتقدند که شورای نگهبان در مورد نظر رهبری  درباره بررسی صلاحیت‌ها به شیوه خود عمل کرده است. پاسخ شما چیست؟ گفت: قبلا گفتم  شورای نگهبان براساس قوانین و بر مبنای رای اعضای شورای نگهبان اعلام نظر می کند. ملاک‌های قانونی ما باید مدنظر قرار گیرد و همانگونه که در رسانه‌ها مطرح شد، دستگاه‌های دیگر باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون گزارش تخلفات خاصی  را درباره انتخابات دریافت نکرده‌ایم، درباره هیات‌های نظارت گفت: این هیات‌ها وظیفه نظارت بر انتخابات را برعهده دارند، آموزش‌های لازم و موارد دیگر اداری درباره ناظران انجام شده است.  برای خارج از کشور هم هیات نظارت مستقلی شورای نگهبان دارد که وظیفه نظارت بر انتخابات خواهند داشت.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 10707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • العبد IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      0 2
      درود بر دکتر احمدی نژاد
    • محمد آنور IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      1 0
      سلام تذکر رهبری چه میشود نمیدانم!!؟شخص رهبر یک سیاسی به تمام معنی است باقی بحث را از نظر شخص رهبری باید پیگیری کنیم ؛!!؟؟
    • کشاورز البرزی خادم سردار سلیمانی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      0 0
      کارنامه و ضد فساد بودن ریسی جلو چشم ملت است ریسی بت شکن