ماشین چاپ پول دوران همتی

بیش از نصف پایه پولی در کمتر از سه سال فعالیت همتی در بانک مرکزی ایجاد شده است. این امار نشان می دهد بانک مرکزی در دوره مدیریت این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به کارخانه چاپ پول تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، در دوره آقای همتی، بالاترین رشد نقدینگی در کشور رقم خورده است. اگر آنطور که آقای روحانی همواره رشد نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم را تقبیح می‌کرد، قضاوت کنیم، باید عملکرد بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی در دو سال اخیر را نیز با شدت بیشتری تقبیح کرد. در دوره آقای همتی شاهد افزوده شدن روزانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور بوده‌ایم.

همه چیز در خدمت روحانی/ بانک مرکزی یا ماشین چاپ پول در دوران عبدالناصر!

ناموفق بودن بانک مرکزی در کنترل نقدینگی عامل رونق بازارهای سوداگری در مسکن، خودرو، طلا و ارز شده که گرانی‌های افسارگسیخته را به دنبال داشته است. در حقیقت یکی از ملزومات اثرگذاری سیاست پولی، فارغ از نقدهای محتوایی به مباحثی مانند هدف‌گذاری تورمی یا عملیات بازار باز، اعتبار مقام پولی نزد کارگزاران اقتصادی است. مردم و بنگاه‌های اقتصادی رفتار امروز خود را نه بر مبنای تورم گذشته، بلکه بر مبنای تورم انتظاری تنظیم می‌کنند و به همین دلیل شهرت سیاست‌گذار در میزان تحقق اهداف خود، اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

همه چیز در خدمت روحانی/ بانک مرکزی یا ماشین چاپ پول در دوران عبدالناصر!

از گزارشات رسمی بانک مرکزی استخراج کرده، از ۳۴هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی کشور بیش از ۵۴ درصد آن معادل ۱۸۸۷ هزار میلیارد تومان در دوره ریاست همتی ایجاد شده است. گفتنی است همتی در تبلیغات انتخاباتی یکی از مهمترین برنامه‌های خود را در دولت احتمالی آینده کنترل نقدینگی اعلام کرده است!

همتی پس از تصدی منصب ریاست بانک مرکزی در مردادماه ۱۳۹۷، مبتنی بر وظایف ماهوی این نهاد وعده‌هایی در زمینه کنترل حجم نقدینگی، کاهش تورم و انتظارات تورمی و به‌ویژه کنترل نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی مطرح کرد. قطعاً در قضاوت درباره عملکرد عبدالناصر همتی در بانک مرکزی، باید شرایط محیطی و بیرونی از جمله تحریم‌ها و کرونا را هم مدنظر قرار داد؛ اما به هر صورت نمی‌توان مدیریت بانک مرکزی را در منفی شدن همه شاخص‌های مهم اقتصادی کشور در دو سال گذشته، بی‌گناه دانست و سایر ارکان اقتصادی کشور را مقصر جلوه داد. آن‌چه که امروز مشخص است عملکرد ضعیف بانک مرکزی برای کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی و همراهی بی، چون و چرای این سازمان عریض و طویل برای پوشش دادن نقاط ضعف دولت است و این مسئله مهمی است که همتی باید به آن پاسخگو باشد.

منبع: snn

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: 10715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      4 2
      خوب بله بسیار طبیعی است در مملکتی که نفت بالای صدو دلار می فروختند در این سه سال مواجه شدند با قیمت سی دلار تازه همان را هم کسی نمی خرید اگر هم می خرید به صورت قاچاق و زیر قیمت تازه برای دریافت پول آن هم مشکل داشتند آدم باید خیلی نامرد و بی انصاف باشد که اینها را نبیند با دست خالی مملکت اداره کردند. کمی شرافت بد نیست
    • م IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      5 0
      بعنوان یکی از عوامل..نابودی سرمایه های مردم دربورس....بدون شک باید محاکمه بشود...اینچنین است که بما جهان سومی میگویند...چرا...که..ایشان بجای تنبیه شدید...بعلت کارهای نادرستش دربانک مرکزی..با پوست کلفتی تمام..کاندیدای بالاترین مقام اجرایی شده است..بحق چیزهای ندیده و نشنیده..دردنیا
      • رضا IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
        0 0
        تو دزدی وچاپ پول بدون زحمت رو شرافت می دونی چرا من باید برای هزار تومان سگ دو بزنم اونوقت یکی دیگه فقط یک دکمه رو بزنه بقیه اش بخوابه ملیارد ملیارد کاسبی کنه فقط برو ... شو و درسط کامنت بزن
    • علی اصغر قاسم پور IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      1 2
      یه قاعده ی کلی رو باید در نظر گرفت. هر مخالف عقیده ی تندروها که اونها ازش بدگویی کنن، شک نکنیم که آدم خوبیه، چون تندروها عقلشون یه خرده تندتر از فهمشون کار میکنه! اونها هستن که منشأ و بستر مشکلات کشورن، منتهی بسیار فرافکن. این مشکلات از زمینه و بستر بروز میکنه.
    • مهدی تاجیک IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      2 5
      آقای نویسنده شماها مگه نمی دانید بزرگترین گناه ترسه ؟؟؟؟؟؟چرا از ترس دروغ علیه همتی می نویسید ؟؟؟چقدر گرفتی؟؟؟؟از خدا بترس !!!!ازخدا در همین دنیا با نان حرام تهمت زنی بترس!!!!!!
    • رضا IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      0 0
      چه خوب حاصل پول بی زحمت همان ..است چه حکومت اسلامی!!!علی برکت الله چه مسلمونی چه وجدانی چه ....