عربستان سعودی دوم شد

سازمان ابتکار سنجش حقوق بشر در گزارش سالانه خود عربستان سعودی را درمیان ۳۶ کشور مورد مطالعه از نظر تامین امنیت، توانمندسازی و کیفیت زندگی از سوی دولت، بدترین کشور پس از مکزیک اعلام کرد.

به گزارش تحریریه، در گزارش سازمان ابتکار سنجش حقوق بشر نمرات مختلفی برای کشورها از ۱۰ نمره در نظر گرفته شده که سعودی در بخش تامین امنیت تنها توانسته ۲.۴ امتیاز را کسب کند که علت آن سوابق ضعیف در مورد شکنجه، اعدام، قتل غیرقانونی، سربه نیست کردن افراد، دستگیری خودسرانه و مجازات اعدام بوده است.

در زمینه توانمندسازی نیز این کشور تنها یک امتیاز از ۱۰ امتیاز را به دست آورده که آن نیز به دلیل ممنوعیت اعتراضات از سوی حکومت، محدودیت در آزادی بیان و سازمان‌های جامعه مدنی و ناتوانی شهروندان در رای دادن یا مشارکت در زندگی عمومی است.

بنابه این گزارش در مورد کیفیت زندگی، اطلاعات دقیقی از سوی دولت سعودی منتشر نشده است.

این گزارش با استقبال فعالان حقوق بشر در عربستان روبرو شد و جولیا لگنر رئیس بخش وکالت در سازمان غیر دولتی القسط که مقر آن در لندن قرار دارد، گفت: این گزارش نشان دهنده وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی است. 

مقامات سعودی هفته گذشته یک شرکت کننده در اعتراضات سال ۲۰۱۲ را با وجود آنکه در هنگام دستگیری کمتر از ۱۸ سال داشته را اعدام کرد و در روزهای گذشته نیز دادگاه عالی سعودی حکم اعدام یک معترض دیگر را تایید کرد که هر لحظه بیم اعدام او می رود.

منابع مرتبط با معارضان عربستانی نیز از احتمال اعدام ۴۰ معترض دیگر سخن گفته اند.

منبع: کانال مطالعات خلیج فارس

پایان/

۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 10902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =