اقتصاد مصر اسیر رفتار متناقض عربستان

مقامات عربستان در حالی وعده افزایش سرمایه گذاری در مصر و رسیدن حجم سرمایه گذاری به رقم ۵۰ میلیارد دلار طی ۵ سال آینده هستند اما آنها با ایجاد محدودیت هایی درباره فعالیت کارگران مصری و ورود تولیدات کشاورزی مصر به بازارهای سعودی، پیام های متناقضی را در این باره ارسال می کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود به قلم «مصطفی عبدالسلام» نوشت، هر ناظری این روزها می تواند پیام های متناقض عربستان درباره حمایت و پشتیبانی از اقتصاد مصر را مشاهده کند. طی روزهای گذشته از سوی مقامات بلندپایه عربستان، اظهارات رسمی درباره حمایت نامحدود از اقتصاد مصر صادر شد. اما همزمان با این اظهارات، سعودی ها تصمیم و اقداماتی را مانند صادرات و مسائل مربوط به کارگران و تزریق ارز خارجی و حجم سپرده های مربوط به خارجی ها در پیش گرفته اند که می تواند بر روی فعالیت های مهم اقتصادی مصر نقش منفی برجای گذارد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، طی چند روز گذشته سرمایه گذاری عربستان در مصر در کانون توجه قرار گرفت و اعلام شد که عربستان در مصر سرمایه گذاری گسترده ای را انجام خواهد داد. «بندر بن محمد العامری» رئیس شورای کارگران عربستانی- مصری گفت حجم سرمایه گذاری عربستان در مصر از ۳۰ میلیارد دلار فراتر رفته است و رسیدن حجم سرمایه گذاری به رقم ۵۰ میلیارد دلار تا ۵ سال آینده هدفگذاری شده است. او گفت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور داده است که سرمایه گذاری عربستان در مصر افزایش یابد. «ماجد القصبی» وزیر تجارت و سرمایه گذاری عربستان هم که به تازگی به قاهره سفر کرده است بر این موضوع تاکید کرد که سرمایه گذاری عربستان در مصر به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است که این سرمایه ها در ۶ هزار ۲۳۵ شرکت در گردش هستند؛ هدف ریاض آن است که به شریک تجاری نخست به ویژه در زمینه واردات از مصر تا سال ۲۰۲۵ تبدیل شود.

گزارش روزنامه العربی الجدید در بخش دیگر افزود در برابر این پیام ها، اما عربستان پیام های منفی هم درباره اعمال محدودیت درباره کارگران و صادرات مصر ارسال می کند. این کشور مانع از ورود هزاران کارگر مصری بر سر کار خود در عربستان شده و محدویت های بسیاری را برای آنها اعمال کرده است و روند کار و بازگشت آنان به عربستان را پیچیده کرده است. همچنین عربستان مانع از ورود تولیدات مصر به بازارهای سعودی می شود و شرط و شروط هایی را درباره صادرات مواد کشاورزی و غذایی مصر به عربستان مطرح می کند.

پایان/

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 10910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =