"مذاکره  در دولت روحانی" ادامه نسخه کدام جریان اقتصادی بود؟

«نسخه­‌ی مذاکره» بیش از 8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکرات و برجام و سرمایه خارجی گذاشت که نتیجه­‌ی آن شرطی شدن اقتصاد و رفتن سرمایه­‌ها به سمت فعالیت­های غیرمولد بود

به گزارش تحریریه، ازآنجاکه تقریباً در همه دولت­های پس از جنگ تحمیلی یک تفکر اقتصادی در مراکز تصمیم­ ساز کشور حاکم و غالب بوده و از این حیث باید به دولت آینده انذار داد تا مبادا گرفتار نسخه‌­های مخرّب این تفکر شود. تفکری که از اوایل دهه هفتاد شمسی شکل گرفت و علاوه بر تعمیق شکاف طبقاتی، ناهنجاری­های اقتصادی-اجتماعی را نیز به دنبال داشته است. این تفکر در دهه هفتاد «نسخه‌­ی آزادسازی» را به دولت آقای هاشمی، در دهه هشتاد «نسخه‌­­ی بانک خصوصی» را به دولت آقای خاتمی و در دهه نود ضمن مخالفت با طرح مفید مسکن مهر، «نسخه­‌ی حذف یارانه و آزادسازی قیمت­ها» را به دولت آقای احمدی­نژاد هم تحمیل کرد. و چند ماه پس از اجرای شوک درونی حذف یارانه، آمریکایی­ها با شوک بیرونی، زانوی تحریم خود را بر گلوی اقتصاد ایران فشردند و ازآنجا بود که قطار اقتصاد ایران از ریل خارج شد.

همین تفکر در دولت تدبیر با «نسخه­‌ی مذاکره» بیش از 8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکرات و برجام و سرمایه خارجی گذاشت که نتیجه­‌ی آن شرطی شدن اقتصاد و رفتن سرمایه­‌ها به سمت فعالیت­های غیرمولد بود و پس از خروج آمریکا از برجام، نسخه­های این تفکر منجر به بروز بحران بنزین در سال 1398، بحران بورس در سال 1399 و بحران تورم 52 درصدی در سال 1400 شد. این تفکر اکنون با فرار از پاسخگویی نسبت به دو دهه عملکرد خسارت­بار بانک­های خصوصی و همچنین تبعات شوک بنزینی آبان 1398، برای دولت آینده نیز «نسخه حذف یارانه پنهان» و «گسترش دامنه خصوصی­‌سازی به سطح کلان سیاست­گذاری در بانک مرکزی» را به‌عنوان اولویت تجویز می­کند، آن‌هم با بهانه عدالت­خواهی. حال‌آنکه تجربه دهه نود به ما می­گوید: «عدالت از دل نسخه­های لیبرالی بیرون نمی­آید»، افزایش شاخص ضریب جینی به 42 صدم مؤید این موضوع است، یعنی نه‌تنها مشکل عدالت حل نشده، بلکه بیش از نیمی از طبقه متوسط جامعه نیز به زیرخط فقر کشیده شده­اند و این یعنی این ریل باید تغییر کند!

مگر می­شود پایه یک تفکر را تغییر داد ولی همچنان نسخه روبنا بدون تغییر بماند، چگونه می­توان بنیان فکری عدالت را بنا نهاد ولی همچنان از نسخه­هایی که بنیان فکری­شان ضد عدالت است، استفاده نمود؟

پایان/

۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 10931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =