مانع تراشی وزارت نیرو در احیای هزاران هکتار اراضی کشاورزی

مانع تراشی وزارت نیرو برای تکمیل طرح احیای 550 هزار هکتاری زمین های کشاورزی استان خوزستان از موانع اصلی تکمیل این طرح بزرگ ملی است.

به گزارش تحریریه، طرح احیای 550 هزار هکتار زمین کشاورزی خوزستان و ایلام، در سال ۱۳۷۶ از سوی وزرای امور اقتصاد دارایی، نیرو، جهادسازندگی، کشاورزی و رییس سازمان برنامه و بودجه با محورهای "توان توسعه کشاورزی خوزستان و برنامه‌های دستیابی به آن" به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم شد. از مهمترین سرفصل های این طرح می توان به خدمات مهندسی و زیربنایی، آماده کردن زمین و راه دسترسی و توسعه باغات، تحقیقات و مطالعات، سازماندهی نظام بهره‌برداری و نظام اجرایی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزاسیون کشاورزی، خدمات، نهاده‌ها و اصلاح دیمزارها، دامداری، دامپروری و آبزیان و احیای منابع طبیعی و آبخیزداری اشاره نمود.

آثار و دستاوردهای اقتصادی گام نخست طرح 550 هزار هکتاری

در گام نخست طرح 550 هزار هکتاری احیای زمین های کشاورزی خوزستان و ایلام، عرصه هایی به وسعت ۲۹۵هزار هکتار از زمین‌های خوزستان و ایلام زیرکشت رفت. طبق اعلام مسئولان، ایجاد اشتغال پایدار در سطح منطقه بطور مستقیم و غیرمستقیم، افزایش سه برابری تولیدات محصولات کشاورزی(۹.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی)، به تثبیت جمعیت ساکنان همجوار مرز، جلوگیری مهاجرت روستاییان به شهرها و ارتقای امنیت مناطق مرزی، ایجاد بستر مناسب برای  توسعه صنایع تبدیلی موادغذایی از جمله احداث کارخانه های تولید شکر با توسعه چغندرقند در محدوده طرح به منظور حذف واردات شکر به کشور از مهمترین پیامدهای و آثار مثبت اجرای این طرح بزرگ ملی در بخش کشاورزی بوده است.

برگشت سرمایه گذاری فاز اول طرح احیای 550 هزار هکتاری

یکی از آثار و دستاوردهای اقتصادی این طرح عظیم ملی در بخش کشاورزی بازگشت سرمایه این طرح است؛ به طوری که به گفته کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، در۲ سال گذشته یک میلیون تن برنج در خوزستان به ارزش یک میلیارد دلار در زمین‌های نوسازی شده طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبرمعظم انقلاب تولید شده که این تولید اقتصادی، کل سرمایه این طرح بازگشته است.

همچنین صالحی نژاد مدیر عامل شرکت جهاد نصر درباره آثار و دستاوردهای طرح 550 هزار هکتاری احیای زمین های استان خوزستان و ایلام می گوید: در سال شروع طرح (۱۳۸۷) در محدوده  اجرایی گام نخست، میزان تولیدات کشاورزی حدود ۱.۷ میلیون تن بود که این میزان در سال زراعی ۹۷-۹۶ (محدوده ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های مورد بهره‌برداری) به  حدود ۵.۲ میلیون تن رسید که افزایش ۵/۳ میلیون تنی را  نسبت به سال پایه نشان می‌دهد.

طبق پیش بینی ها، در افق بلندمدت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، تولیدات بخش کشاورزی خوزستان با ۹ میلیون تن افزایش به ۲۵میلیون تن در سال خواهد رسید.

توقف گام دوم طرح 550 هزار هکتاری احیای زمین های کشاورزی خوزستان

با وجود آثار و پیامدهای مثبت احیای 295 هزار هکتار زمین های خوزستان ایلام در فاز نخست، ولی متاسفانه این طرح برای 255 هزار باقی مانده متوقف شده است و دو عامل کمبود اعتبار و عدم همکاری وزارت نیرو برای تأمین آب مورد نیاز برای توقف این طرح بزرگ ملی مهم یاد شده است.

درباره عامل اول توقف این طرح، وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرده است گام دوم این طرح در سطح ۲۵۵هزار هکتار در استان های خوزستان و ایلام با تخصیص اعتبار از منابع جدید مالی شروع شود.

اما در باره عامل دوم یعنی عدم همکاری وزارت نیرو برای تأمین آب مورد نیاز این پروژه ملی، آیت الله حیدری نماینده مجلس خبرگان در استان خوزستان معتقد است: «ایده مقام معظم رهبری احیای دو میلیون هکتار زمین کشاورزی در این استان بوده و طرح ۵۵۰ هزار هکتار مقدمه‌ای برای احیای اراضی کشاورزی خوزستان است که اگر انجام شود مواد غذایی کل کشور تأمین می‌شود اما انتقال آب جلوی تحقق این ایده مقام معظم رهبری را گرفته و تنها نیمی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اجرایی شده و وزارت نیرو اعلام کرده که برای مابقی آن آب نداریم.»

همچنین سیدکریم حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره عدم تعهد وزارت نیرو در تخصیص آب این طرح بزرگ اظهار داشت: مکاتبات و جلساتی را با مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، ولی شاهد پیشرفت محسوسی در خصوص تخصیص آب برای اجرای فاز دوم طرح نبودیم.

به گفته حسینی با وجود دستورات مسئولان ملی، رئیس‌جمهور و معاون اول وی، اما تخصیص آب به فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری صورت نگرفته است.

عدم همکاری وزارت نیرو در تأمین آب طرح بزرگ 550 هزار هکتاری استان خوزستان در حالی است که به گفته مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، اجرای کامل این طرح می تواند زمینه اشتغال حدود 2 میلیون نفر را فراهم نموده و امنیت غذایی کشور را پایدار سازد.

نکته پایانی آنکه مسلما اجرای طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام، گام بلندی در جهت تحقق شعار امسال «تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» در بخش کشاورزی است و تکمیل این طرح مهم می تواند نقش مهمی در تحول و جهش تولید در بخش کشاورزی و و امنیت غذایی کشور داشته باشد.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 10947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =