ائتلاف چینی - روسی و سرگیجه در کاخ سفید

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است که ایالات متحده ائتلاف چینی-روسی را تهدیدی برای غرب و آمریکا می داند؛ به همین دلیل «جو بایدن» پس از شکست در عرصه های گوناگون در غرب آسیا، تلاش می کند به صورت ویژه بر آسیا و روابط این دو کشور تمرکز داشته باشد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: آمریکا همه سامانه های موشکی پاتریوت و تاد را از چهار کشور عربستان، کویت، عراق، اردن خارج می کند. پس از این آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد مجبور است نیروهای خود را هم از عراق خارج سازد. همچنین آمریکا تصمیم گرفته است پس از ۲۰ سال از افغانستان خارج شود. تصمیم پس از آن گرفته شد که این کشور ۲ تریلیون دلار در این کشور هزینه کرد و بیش از ۳ هزار  تن از نیروهای آن کشته و بیشتر از ۲۵ هزار تن  از نیروهایش زخمی شدند. اکنون ایالات متحده پرچم تسلیم را بالا برده و در حال فرار از افغانستان است.

عطوان افزود: آمریکا اکنون بر منطقه جنوب شرق آسیا و بر ائتلاف چین و روسیه تمرکز کرده است. اقدام آمریکا در عقب نشینی سامانه های موشکی خود از این کشورها پس از شکست این سامانه ها صورت گرفت. موشک های گروه انصارالله یمن موفق شده اند که تاسیسات نفتی عربستان در «ابقیق» را هدف قرار دهند. این موشک ها به منطقه خمس المشیط، ریاض و حتی کاخ یمامه در عربستان رسیده اند و سامانه های موشکی آمریکا در رهگیری آنها ناکام مانده اند.

وی افزود بایدن این موضوع را درک کرده است که آمریکا در منطقه خارومیانه شکست خورده است و در نتیجه تصمیم به جمع آوری سامانه های موشکی خود از کشورهای منطقه گرفت. آمریکایی ها که انصارالله را در فهرست گروه های تروریستی قرار دادند حالا این گروه را مولفه ای از مولفه های یمن به شمار می آورند. «لندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در یمن به انصارالله گفته است: شما بخش اساسی از روند سیاسی یمن هستید و ما شما را به رسمیت می شناسیم.

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود گفت: آمریکا بر روی چین و روسیه تمرکز کرده است.آمریکا از ائتلاف روسیه و چین ترس دارد. نشست اخیر «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو هم شکست مفتضحانه ای برای واشنگتن بود. «هنری کسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا اظهار داشت ائتلاف روسیه و چین بزرگترین خطر برای جهان غرب است. او این موضوع را به «ترامپ» هم گوشزد کرده بود و رئیس جمهوری پیشین بسیار به این موضوع توجه می کرد. اکنون هم کیسینجر به بایدن این موضوع را تذکر می دهد زیرا این ائتلاف قدرت جهانی آینده خواهد بود و زمام امور را از کنترل آمریکا خارج خواهد کرد.

پایان/

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 10962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر کلانتر ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 0
      ان شاءالله که بزودی شاهد پیروزی شیعیان ودوستداران آقا و مولایمان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و آقا قمر منیر بنی هاشم آقا و مولایم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در عراق و سوریه و لبنان و یمن و بحرین و میانمار ودیگر نقاط جهان باشیم
    • به نام خدا IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 1
      بعداز خروج کنترل از آمریکا چه برسرما وشما خواهد آمد درست است که جشن روسها و چینیها خواهد شد ولی ممکن است این کنترلگران جدید برای شماروزگاری سیاه بخواهند و زیر پایکوبی آنها له شوید