روایت گاردین از واکسن ناقص کرونا

پژوهش های تازه در انگلستان نشان می دهند بیشتر تلفات بیماری کرونا در میان افرادی واکسینه شده رخ می دهد؛ تحلیلگران این موضوع را دلیلی برای موثر اما ناقص بودن واکسن ارزیابی می کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه بریتانیایی «گاردین» در گزارشی به پاسخ این پرسش پرداخت که چرا بیشتر افرادی که اکنون در انگلستان از کووید 19 می میرند قبلا واکسن تزریق کرده بودند. گزارش این عوارض را موضوعی قابل پیش بینی خواند و مدعی شد این نشانه ای از درست اما ناقص بودن واکسیناسیون است.

عنوان گزارش نشریه دیجیتالی دیلی میل در روز 13 ژوئن این بود که پژوهش ها نشان می دهد 29 درصد از افرادی که جان خود را به خاطر ابتلا به سویه جدیدی از بیماری کرونا از دست دادند قبلا در دو مرحله واکسن زده بودند. چند روز بعد در جلسه توجیهی وزارت بهداشت عمومی انگلستان  اعلام شد که میزان واقعی 43 درصد یعنی 50 نفر از 117 نفر بوده است. علاوه بر این 60 درصد از کشته شده ها یک مرحله واکسینه شده بودند.

این خبری نگران کننده است اکثر افرادی که اکنون در انگلستان جان خود را به دلیل ابتلا به نسخه دلتای کرونا از دست می دهند واکسینه شده بودند. شاید این به معنای بی اثر بودن واکسن ها است و ممکن است نشان دهد واکسن موثر اما ناقص است. نکته مهم این است که اکنون ابتلا به بیماری به شدت با توجه به سن افراد و نحوه واکسینه شدن ارتباط دارد. 

نکته اینجاست اگرچه تعداد تلفات کم شده است اما تقریبا همه کشته شده ها از میان افرادی است که واکسن دریافت کردند.

میزان اثربخشی دو دوز واکسن حدود 94 درصد بیان می شود این یعنی خطر کشندگی بیماری به یک بیستم کاهش یافته است اما خطر مرگ ناشی از کووید 19 اکنون به سن افراد ربط پیدا کرده است. گفته می شود برای هر فاصله سنی 6 تا 7 ساله رقم نصف شده است به این معنی که فردی 80 ساله کامل واکسینه شده به اندازه یک فرد 50 ساله واکسینه نشده در معرض خطر است.

پژوهش نشان می دهد تقریبا یک سوم مرگ از نوع دلتای بیماری به افراد واکسینه نشده بالای 50 سال اختصاص دارد.

پایان/

۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 10989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =