دولت سیزدهم در اولین گام نوبخت را برکنار کند

با توجه به وضعیت کسری بودجه و احتمال جهش تورم در انتهای سال پیشنهاد می‌شود، رئیس جمهور منتخب در نخستین روزهای حضور در دولت، رئیس جدید سازمان برنامه را منصوب کند.

به گزارش تحریریه، در روزهای اخیر بحث افزایش حقوق مدیران دولتی بامصوبات دقیقه نودی هیئت دولت خبر ساز شده است. در آخرین نمونه بر اساس تصمیم هییت دولت، امتیازات فوق‌العاده مدیریت دو برابر شد و به نوعی افزایش پی‌درپی حقوق‌ها در آخرین ماه فعالیت دولت دوازدهم حاشیه ساز شده است. گفتنی است، افزایش «فوق‌العاده» مدیران در حالی از سوی دولت تصویب شده است که چند روز قبل نیز هیئت دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و همچنین وزارت نفت، سقف 2.5 میلیون تومانی افزایش حقوق را عملاً تغییر داد.

بر این اساس در حالی که در قانون بودجه 1400 تصویب شده بود سقف افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولت در سال جاری 2.5 میلیون تومان باشد، دولت مصوب کرده است که این رقم صرفاً محدود به بخشی از حقوق و مزایای پرداختی به آنها باشد و در سایر بخش‌ها یعنی «فوق‌العاده‌ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه)» دولت مجاز باشد حقوق و مزایای کارمندان دولت را افزایش دهد.

از سوی دیگر در قانون بودجه سل جاری منابع 1270 هزار میلیارد تومانی لحاظ شده است که تامین این حجم از منابع با اما و اگرهای جدی رو به رو شده است. به عنوان نمونه‌ای واضح میتوان به بحث فروش حداقل 100 هزار میلیارد تومان سهام در سال جاری اشاره کرد که تحقق آن بسیار بعید به نظر میرسد. به عبارت ساده تر درحالی که تامین کامل منابع بودجه با چالش رو به رو خواهد بود تخصیصها در این برهه میتواند نقش حیاتی در تشدید یا تخفیف کسری بودجه دولت داشته باشد. در این بین نه تنها افزایش برخی پرداختیها میتواند به چالش کسری بودجه دامن بزند بلکه بحث تخصیصهای کم اولویت نیز میتواند برای دولت سیزدهم  چالش برانگیز باشد.

بر این مبنا با توجه به وضعیت کسری بودجه و احتمال جهش تورم و رشد قیمتها در انتهای سال جاری از طریق رشد پایه پولی و نقدینگی پیشنهاد میشود، رئیس جمهور منتخب در نخستین روزهای حضور در دولت، رئیس جدید  سازمان برنامه را منصوب کند.

پایان/

۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵
کد خبر: 11145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      7 9
      باید اعدام کند
    • شاهین IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      2 3
      چرا حقوقهای بازنشستگان صندوق نفت که خیلی از آنها کف حقوق را می گیرند اضافه نشده رفته سراغ سقف حقوقها این عینه نامردی ولی معرفتی زنگنه ومدیران است خیلی از بازنشستگان نفت که عمر خود را دراین صنعت گذاشتن وپیر ومریض هستند حقوقهای آنها زیر خط فقر است ولی یک عده خاص در نفت نجومی بگیر هستند واین ها اسم بقیه را خراب می کنند. واقای نوبخت چرا همسان سازی شامل این بازنشستگان نفت نشد آیا این عدالت است مگر بازنشسته باهم فرق دارند ما از دولت حقوق نمی گیریم ولی قانون را رعایت می کنیم
    • فرهنگی IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      9 1
      مسؤلان باحقوقی که بازنشتگان می گیرند اگه بتونند جوابگوی نیازهای زندگی باشند حرفی برای گفتن نداریم مسؤلین که دم از عدالت میزنند اول خدا وبعد وجدان خودشان را در نظر بگیرند فکری هم به وضع معیشت بازنشستگان بکنند
    • کارشناس ارشد تبلیغات IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      14 1
      هدف از مصوبات دقیقه ۹۰این است که دولت نوپای رئیسی رو با بدترین وضعیت روبرو ساخته و مشکلات فراوانی را پیش پایش قرار دهند اگر این دولت به فکر مدیران بود چرا الان به فکر افتاده ؟ نشانه ای از وابستگی به .... به تمام معنای آن است. رئیسی را با عمل انجام شده میخواهند قرار دهند.
    • علی IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      14 0
      احسنت. این ... بره احتمالا اقتصاد بهتر بشه. یارو ...
    • ناشناس IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      8 0
      به نظرم نه تنها نوبخت ، بلکه تمام وزرا و صاحبان قدرتی که از اول در دولتها بودند نه باید استفاده کنند و اشخاص جوان ، شایسته ، باسواد و متعهد و متخصص استفاده کنند . چقدر تکرار! چقدر زنگنه !
    • ايراني IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      17 0
      بركناري و عزل اين ....(منظور نوبخت بدبخت)كمترين كار است و بايستي دستگير و به دادگاه معرفي و اشد مجازات برايش تعيين گردد.
    • عباس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      آره این نوبخت رو برکنار کنید که به مشکلات و ریش کارمندا و کارگرا خندید و برای تورم سنگین دولت دلیل آورد و حقوق ها رو کم کم اضافه کرد اولین گام ایشون برکنار بشن عالیه همچنین آقای ظریف هم برکنار شن وزیر ها عوض شن بهتره وسلام
    • Vahid IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      ای گفتی
    • علی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      3 0
      باقرنوبخت توسط دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم بایستی بازداشت و در دادگاه اسلامی و بصورت علنی ؛ مثل کرباسچی محاکمه و مجازات گردد. این حداقلی است که ملت ایران و خصوصا کارگران از قوه قضاییه ایران انتطار دارند.
    • م IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      1 0
      بهتره رئیس جمهور جدید تو روزهای اول کاری این مصوبات بی پایه رو باطل کنه و پرداختی ها رو ملغی کنه
    • عباسعلی IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      2 0
      سلام خسته نباشید باید از روز که دولت منتخب رای آورده است مصاحبه های دولت آقای روحانی را باطل کنند چرا در هشت سال اینکار را نکرده است مگر خواب بوده حال بیدار شده است که ریس جمهوری بود پس این مصوبات دولت رازش قانون ی ندارد