هدف تجاری بایدن از بمباران غیرقانونی عراق-سوریه

بمباران غیرقانونی بایدن در عراق و سوریه فقط بودجه بخش تسلیحات طرفین را به خدمت گرفت زیرا آمریکا دشمنان ادعایی خود یعنی ایرانی ها را هدف حمله قرار نداد بلکه بدون داشتن مجوز از کنگره، خاک و نیروهای سوری و عراقی را بمباران کرد.

به گزارش تحریریه، گلن گرینوالد روزنامه نگگار و یکی از بنیانگذاران «The Intercept» در تحلیلی نوشت: برای دومین بار در پنج ماه پس از زمان پیروزی «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه هفته گذشته دستور حمله بمباران آمریکا به سوریه را صادر کرد و برای اولین بار نیز عراق را بمباران کرد. منطق ارائه شده همانند اولین حمله هوایی بایدن در ماه فوریه بود: به گفته «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، «ایالات متحده حملات هوایی دقیق دفاعی را علیه تاسیسات مورد استفاده گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در منطقه مرزی عراق و سوریه انجام داد».

وی افزود که «ایالات متحده طبق حق دفاع شخصی خود عمل کرد».

در این بیانیه فرمول بندی شده پنتاگون، تبلیغات و سخنان بسیار زیادی وجود دارد که به خودی خود ماهیت تقلبی آنچه انجام شده را نشان می دهد. برای شروع، چگونه حملات هوایی ایالات متحده در عراق و سوریه ماهیت دفاعی دارند؟ چگونه می توانند یک عمل دفاع از خود باشند؟ حتی به فکر هیچ کس خطور نمی کند که حملات در عراق، قصد یا توانایی حمله به آمریکا را داشته باشد. نه سوریه و نه عراق مستعمره ایالات متحده یا املاک آمریکا نیستند و نه ایالات متحده هیچگونه حق قانونی برای جنگ در هر دو کشور را دارد. با این وجود آمریکا ادعا می کند که حملات هوایی «دفاعی» و «اقدامی برای دفاع از خود» است که ذاتا فریبکارانه است.

توصیف پنتاگون از افرادی که هدف این بمباران ایالات متحده قرار گرفته اند برای پنهان کردن واقعیت این است که «آنان گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران هستند». بایدن ایران را بمباران نکرده یا دستور بمباران یا کشته شدن ایرانیان را صادر نکرده است. اهداف تجاوزات ایالات متحده، عراقی ها در کشور خود و سوری ها در کشور خود بودند. فقط ماشین جنگی آمریکا و رسانه های مطیع آن می توانند ادعای دولت بایدن را جدی بگیرند مبنی بر اینکه بمب هایی که آنها در کشورهای خود این مردم بر سرشان ریختند ماهیتی «دفاعی» دارند.

استناد به ایران هدفی جز ایجاد تحریک مخالفت عاطفی بسیاری از آمریکایی ها با دولت این کشور ندارد. ایالات متحده این سخنان را به این امید که بیزاری احمقانه از رهبران ایران بر توانایی های عقلانی غلبه کند ارائه می کند؛ موضوعی که مردم فورا فریب و غیرقانونی بودن استدلال های پنتاگون را تشخیص می دهند.

فراتر از توجیه تبلیغاتی، مسئله قانونی بودن است. بایدن برای بمباران سوریه هیچ مجوزی از کنگره نداشته است. اعزام عوامل سازمان سیا به سوریه و سال ها استفاده از زور برای سرنگونی بشار اسد رهبر سوریه توسط «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا هرگز از هیچ نوع تصویب کنگره برخوردار نبوده است. همچنین بمباران نیروهای «بشار اسد» توسط «دونالد ترامپ» البته با اصرار «هیلاری کلینتون» که بیشتر به این موضوع تمایل داشت، کاملا غیرقانونی بود. و همین امر در بمباران عراق نیز صدق می کند. مجوز ۲۰۰۲ برای استفاده از نیروی نظامی (AUMF) در عراق که مجلس نمایندگان هفته گذشته رای به لغو آن داد، مدت‌ها است که هیچ توجیه قانونی برای حضور نیروهای آمریکایی در حال حاضر و کمپین های بمب‌گذاری در آن کشور وجود ندارد.

در واقع، هر کسی که در جنگ بی پایان در خاورمیانه سرمایه گذاری کرده است از جمله کل جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و صنعت اسلحه سازی که از آن تغذیه می کند  از همه این اتفاقات خوشحال می شوند. هر بار که ایالات متحده علیه ایران یا شبه نظامیان عراقی یا جنگجویان سوری اقدامی انجام می دهد، باعث واکنشی «تلافی جویانه» از طرف آنها می شود که به نوبه خود دلیل آمریکا است که هرگز نمی تواند آنجا را ترک کند اما باید به تلافی ادامه دهد و اطمینان حاصل کند که این چرخه هرگز پایان نخواهد یافت.

این همچنین یک منبع پایان ناپذیر از افراد عصبانی در آن منطقه ایجاد می کند که از ایالات متحده متنفرند به دلیل اینکه مرگ و ویرانی را با بمب هایی که هرگز متوقف نمی شود به کشورهای آنان وارد می کند و بنابراین می خواهند آن را مورد حمله قرار دهند: آنچه ما همه باید تروریسم بدانیم، همان جنگ بی پایان است؛ جنگی که هرگز برای خاتمه دادن طراحی نشده، جنگی که تا آنجا که ممکن است از مسائل واقعی دفاع شخصی دور است.

پایان/

۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =