واکنش آموزش‌وپرورش به چرایی برخورد زننده با "خانم باردار داوطلب کنکور"

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره برخورد با خانم باردار داوطلب کنکور در یکی از مدارسی که حوزه کنکور بود، با اشاره به اینکه سازمان سنجش باید در این زمینه پاسخگو باشد و این داوطلب، تفتیش بدنی نشده است، توضیحاتی درباره جزئیات این ماجرا داد.

به گزارش تحریریه؛ از روز پنجشنبه 10 تیر ماه 1400 ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که یکی از داوطلبان کنکور سراسری 1400 با گریه، روایت رفتار زننده و خشن با خود در یکی از حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری را بازگو می‌کند.

در بخشی از ویدئوی مذکور، این داوطلب می‌گوید: «من امروز کنکور داشتم در مدرسه بوعلی سینا، در دستم آنژیوکت است به‌خاطر اینکه سه‌ماهه باردارم و نسخه پزشکی دارم؛ همه موارد را نشان دادم که سرم‌ها باید زده شود، حتی نامه بستری بیمارستان را هم نشون دادم، مدیر مدرسه گفت "این (داشتن آنژیوکت) تقلبه، باید باز کنی"!! من را به‌خاطر آنژیوکتم از جلسه بیرون آوردند و گفتند که "باید بگردیمت"! مسئول بهداشت آنجا آمد و نسخه من را تأیید کرد و گفت "باید سرم بزند به‌خاطر همین است که آنژیوکت به دستش وصله"؛ مدیر مدرسه برخورد خیلی بدی کرد.

پلیس آمد و شکایتم را نوشتم، با این حال با اینکه تمام اطرافیان گفتند "این گناه داره، بچه‌اش گناه داره"، اما باز هم این خانم رفتار بدی کرد؛ داخل گوشم را گشت، گفتم اشکال ندارد، داخل کفشم را گشت، گفتم اشکالی ندارد، جیب‌هام را گشت، گفتم اشکالی ندارد! جلوی اون‌همه آدم هنوز در رو نبسته بودن و همه نشسته بودن، جلوی اون‌همه پرسنل، گفت "مانتوت را بازکن"، مانتوم رو باز کردم. بلوزم رو زد بالا که مثلاً من را تفتیش کند و می‌گفت "جزو قوانین است"! گفتم "کدام قانونی اجازه می‌دهد که زن حامله را این‌جوری تنش را بلرزونی؟!"

عبدالرضا فولادوند؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره چرایی برخورد با این داوطلب کنکور اظهار کرد: این ماجرا در حیطه آموزش و پرورش نبود و این وزارتخانه در امر برگزاری کنکور هیچ مسئولیتی ندارد، نیروهای آموزش و پرورش به عنوان کارگزار سازمان سنجش و فضاهای ما به عنوان کمک به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اختیار سازمان سنجش قرار گرفت و این سازمان کنکور را برگزار کرد.

وی افزود: مدیر این مدرسه در جایگاه مدیریت مدرسه انجام وظیفه نکرده و صرفاً به عنوان نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش بوده است پس نمی‌توانیم بگوییم آموزش و پرورش شاید به نوعی تخلف کرده باشد؛ این سؤالات را باید از سازمان سنجش بپرسید.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش آیا مدیر مدرسه حقوقش را از وزارت آموزش و پرورش دریافت نمی‌کند؟ سازمان سنجش هم با توجه به اینکه این فرد مدیر مدرسه آموزش و پرورش است به او اعتماد می‌کند، گفت: مدیران مدارس حق‌الزحمه برگزاری کنکور را از سازمان سنجش دریافت می‌کنند. 

فولادوند اضافه کرد: مسئول حوزه اجرایی کنکور، مسئول رعایت پروتکل‌های امنیتی و بهداشتی است؛ افرادی که بیماری دارند یا مانند این داوطلب باردار بودند باید این موضوع را به اطلاع حوزه رسانده یا گواهی سلامت می‌آوردند متاسفانه این داوطلب گواهی ارائه نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که داوطلب در فیلم مدارکش را نشان می‌دهد، چگونه می‌گویید مدارک را ارائه نکرده است؟ گفت: فیلم ضبط شده توسط دوربین مدار بسته نشان می‌دهد این فرد مدرکی که نشان دهد او باردار است ارائه نکرده و همکاران ما براساس پروتکلهای امنیتی، طبق بخشنامه سازمان سنجش می‌توانستند او را تفتیش بدنی کنند البته نه آنژیوکت را باز کردند و نه لباس داوطلب را درآوردند، همکاران ما مباحثی که این خانم در فیلم می‌گوید انجام نداده‌اند و نیروی انتظامی نیز تایید کرده  است!

وی در پاسخ به این پرسش که نیروی انتظامی چه چیزی را تایید کرده است، مطرح کرد: برخورد اینگونه با داوطلب انجام نشده است!

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درپاسخ به این پرسش که این داوطلب نگفته است لباس من را در آوردند بلکه می‌گوید بلوز من را بالا زده و جلوی همه افراد اقدام به تفتیش بدنی کردند، گفت: آستین مانتو را بالا زده و آنژیوکت را بررسی کردند، اصلاً دکمه مانتو را باز نکرده و تفتیش بدنی نکردند! فیلم آن موجود است البته طبق قانون می‌توانند تفتیش بدنی انجام دهند در دستورالعمل ارسال شده از سوی سازمان سنجش به نمایندگان تام‌الاختیار دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی و آموزشی مجری برگزاری کنکور آمده است: برای بازرسی بدنی در صورتی که حفاظت آزمون تشخیص داد، امکان بازرسی به‌صورت فیزیکی هم با رعایت ضوابط بهداشتی امکان‌پذیر خواهد بود.

فولادوند متذکر شد: اگر تخلفی انجام گرفته سازمان سنجش باید آن را بررسی کند البته این داوطلب بدون گواهی سلامت به حوزه کنکور آمده است و باید گواهی می‌آورد. 

وی در پاسخ به این پرسش که داوطلب چه گواهی باید می‌آورد، متذکر شد: این داوطلب باردار است و آنژیوکت در دستش بود یعنی در حال درمان است باید اینها را در قالب یک گواهی ارائه می‌کرد؛ این خانم گواهی به زبان انگلیسی آورده بود و گواهی باید به زبان فارسی می‌بود البته مشکل اصلی این بود که او می‌خواست قبل از موعد مقرر جلسه آزمون را ترک کند اما چون گواهی پزشک نداشته به او گفتند براساس قانون باید در جلسه بمانی تا زمان ترک حوزه برسد.

فولادوند گفت: تفتیش بدنی انجام نشده است اما مسئول حوزه امتحانی باید از داوطلب می‌پرسید که آنژیوکت برای چیست و مشکل چیست؟ وظیفه رئیس حوزه اجرا، صیانت از امنیت آزمون است، این داوطلب از اینکه چند سؤال از او پرسیدند بهم ریخت البته با همان آنژیوکت به حوزه آزمون رفت و امتحان داد.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 11197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 1
      مدیران ،معلمان ومراقبان دراینگونه مواردبین دووظیفه ی متناقض قرارمی گیرندیکی برگزارکردن سالم آزمون ودیگری رعایت حقوق داوطلب.بنابراین بررسی احتمال تقلب برای آنهایک وظیفه ی قانونی است.امارعایت حدوحدودوتوجه به حال داوطلب محترم نیزلازم است.ازابتداهم صحت ادعای داوطلب برای مسئول بازرسی معلوم نیست.لذاناگزیرازبازرسی است(البته بارعایت احترام وباآرامش).درهرحال فرهنگیان شریف برای اعتراض به سادگی دردسترسندوبازخواست آنهاساده است .اگرکسی برای انجام وظیفه مواخذه شودسنگ روی سنگ بندنمی شود.اینگونه مواردبه ندرت اتفاق می افتد.