آیا خشکسالی و گرمای امسال مهندسی شده است؟

گرمای بی سابقه و کاهش شدید و هدفمند شدن بارش ها دانشمندان اقلیم را بر آن داشته تا نسبت به استفاده تسلیحاتی از آب و هوا از سوی برخی قدرت ها هشدار دهند.

به گزارش تحریریه، تابستان امسال گرمای کلی زمین موجب حیرت مردم در کشورهای مختلف شده است به گونه ای که کانادا گرمترین روزهای تاریخ معاصر خود را می گذراند؛ دمای هوا در روسیه غیرقابل تحمل شده است و اروپا هم حال روز و خوبی ندارد. کشور ما اگرچه از گذشته سرزمینی آفتابی و گرم بوده است اما شدت تابش خورشید و گرمای عجیب و پیوسته در کنار کمبود بارش ها در پاییز و زمستان گذشته موجب اوضاع سختی برای مردم، رودخانه ها، منبع آبی رو و زیرزمینی شده است.

ایران اکنون با دو عامل گرمای کم سابقه تابستانی و بارش اندک باران در سال آبی روبرو شده است و همین عوامل مشکلات فراوانی را از قبیل کمبود و قطع برق در کنار کاهش آب در دسترس مردم را موجب شده است.  

به نظر می رسد این موضوعات طبیعی نباشند و برخی حتی همچون چند سال قبل از دستکاری عامدانه انسان در محیط زیست و به قول فردی خوش سخن، منوط کردن آب خوردن مردم به تصمیم قدرت ها سخن می گویند.

به این بهانه گزارش چند سال قبل روزنامه «گاردین» که اتفاقا در دوره گرمای بی سابقه ایران و تعدادی از کشورها حدود 8 سال قبل منتشر شد ارائه می شود که در آن گزارش اعتراف شد که سی.آی.ای آمریکا از اقلیم همچون اسلحه استفاده می کند. 

به نوشته این روزنامه غربی، همان زمان هم یکی از دانشمندان برجسته مسائل آب و هوا هشدار داده بود که علاقه سرویس مخفی ایالات متحده به مهندسی محیط زیست (geoengineering) می تواند برای اهداف شرورانه مورد استفاده قرار بگیرد. البته به گفته دانشمند فوق، این اولین بار نیست که یک قدرت جهانی می خواهد آب و هوا را کنترل کند.

شاید مهندسی اقلیم سلاحی برای انقیاد جهان  اقدامی تخیلی همچون فیلم های «جیمز باند» به نظر برسد اما مهندسی ژئو با حذف دی اکسید کرین از جو و افزایش بازتابش به زمین به وسیله ابرها و یا گردوغبار، گرمای خورشید روی زمین را در کنترل خود در می آورد. «نائومی کلاین» نویسنده کتاب مطرح «دکترین شوک» هم این سیاست را مورد انتقاد قرار داده بود.

«آلن روبوک» همان دانشمندی بود که به بررسی زمستان هسته ای دهه ۱۹۸۰ پرداخت و در مورد بودجه سازمان سیا برای رویکردهای مختلف مقابله با تغیرات اقلیمی هشدار داد.

اسلحه سازی اقلیم موضوع جدیدی نیست. اسناد دولت انگلستان نشان می دهد ۹۹ سال قبل این کشور ۶ آزمایش را در پایگاه نظامی اورفوردنس در سوفولک انجام داد و در آن تصمیم داشت که ابرهای مصنوعی را تولید کند. انتظار می رفت نتایج این آزمایش در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار بگیرد.

اگرچه به نوشته گاردین، آن آزمایش ها به شکست انجامید اما در میانه های دهه ۱۹۶۰ ایالات متحده توانست با تخمین ۳۰ درصدی، بارندگی هایی را در ویتنام ایجاد کند تا از جابجایی سربازان ویتنام جنوبی در زمان درگیری ها جلوگیری کند.

در سال های اخیر تحقیقات در پروژه هارپ از سوی ارتش ایالات متحده در مرکز مخفی آن در آلاسکا ادامه یافت تا با بررسی لایه یونوسفر الگوهای آب و هوایی دستکاری شوند. به نوشته این روزنامه انگلیسی، اگر تحقیقات هارپ در عمل با موفقیت همراه بوده باشد به طور حتم مورد استفاده هم قرار می گیرد.

برخی اعتقاد دارند پیش از این اقلیم به وسیله هواپیماهای chemtrails مورد دستکاری قرار گرفته است زیرا مواد سمی و شیمیایی از این طریق به آسمان منتشر شده است.

با اینحال برخی اندیشمندان مسائل اقلیمی این تئوری ها و شواهد را  که شامل فهرست بلندبالای ابزارها برای تغییر آب و هوا می شود را رد می کنند و آن را به تخیلات بدون حد و مرز انسان ربط می دهند و نه فناوری های عملیاتی در دستان برخی قدرت ها.

با اینحال به نظر می رسد روبوک حق داشت که نگرانی باشد که چه کسی فناوری های کنترل آب و هوا را کنترل می کند.  

پایان/

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 11262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      5 8
      خودتی ،دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکاست .
    • مهدی مختاری 291 IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      3 0
      با سلام. من نمی دانم که این موضوع توهم است یا نه؛ اما این را خوب می دانم که در هر سرزمینی که دزد و قاتل نفوذ کند خیر و برکت از آنجا می رود.