برنامه پوتین برای خاورمیانه بدون آمریکا

دخالت نظامی روسیه در سوریه برای نابودسازی گروه‌های تروریستی نقطه آغازی برای راهبرد روسیه در خاورمیانه بود؛ مسکو با حضور در پایگاه‌های نظامی طرطوس و حمیمم در سواحل دریای مدیترانه نشان داد می‌تواند در تغییر روند تنش‌های منطقه نقش داشته باشد و قواعد بازی را در تعیین دهد.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در گزارش خود نوشت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در رویکرد کشورش توانست در برقراری روابط دیپلماتیک، اقتصادی و راهبردی  با کشورهای منطقه موازنه‌ای را ایجاد کند. سوریه برگ برنده ای در طرح مسکو برای بازیابی جایگاه بهتر در منطقه بود. پوتین تصویری جدید از کشورش را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ترسیم کرد. وی پس از سامان بخشی به اوضاع داخلی روسیه توانست از تردیدهای آمریکا و کم رنگ شدن نقش آن در برخی پرونده ها، استفاده کند و جایگاه مسکو را در منطقه تقویت سازد.

تارنمای نهاد مشورتی «عرب دایجست» در گزارشی درباره روابط روسیه در منطقه نوشت، روسیه در برقراری روابط مثبت و کارامد با همه قدرت های بزرگ خاورمیانه و همچنین کشورهای کوچک این منطقه مهارت دارد. این کشور توانسته است در روابط خود با ایران، عربستان، ترکیه و مصر موازنه ای را ایجاد کند و این موازنه را در شرایطی سخت مانند برکناری «محمد مورسی» در مصر، جنگ در سوریه و بحران در روابط قطر با همسایگانش هم حفظ کرد و این موضوع بیانگر قدرت بالای پوتین است. وی با سیاست نرم خود توانست با همه توافقنامه های اقتصادی را امضا کند و نفوذ سیاسی روسیه را افزایش دهد.

«ساموئل رامانی» استاد و پژوهشگر دانشگاه آکسفورد بر این باور است که سوریه نقطه آغازی برای راهبرد روسیه در خاورمیانه بود و روابط میان دو کشور سنگ بنای موقعیت برتر روسیه در منطقه بود. روسیه به کشورهای منطقه نشان داد که می تواند در تغییر مسیر تنش ها در خاورمیانه نقش سرنوشت سازی بازی کند و این موضوع به ارتقای جایگاه روسیه منجر شده است.

مسکو توانست قواعد بازی را در عرصه نظامی تغییر دهد. روسیه با دخالت نظامی در سوریه به منافعی دست یافت که نخستین آن مربوط به دو پایگاه طرطوس و حمیمیم در سواحل دریای مدیترانه است. پوتین توانست با سخنانی درباره انتشار افراط گرایی در سوریه مردم روسیه را با خود همراه کند. در حقیقیت او با داعش، شورشیان و گروه های تندرو مقابله کرد و تصمیم قاطعی برای مقابله با گروه های تکفیری که می توانستند روسیه را هم تهدید کنند، گرفت.

دخالت روسیه در بحران سوریه نشان داد که ارتش مدرن و سلاح های روسی از جمله سامانه های موشکی پانتسیر-اس۱ و اس 300 کارآمد هستند و این موضوع سبب شد که روسیه تسلیحات خود را به سراسر خاورمیانه عرضه کند؛ به طوری مصر و ترکیه آمادگی خود را برای خرید جنگنده سوخوی 35 هم نشان داده اند.

روزنامه العرب در بخش دیگری از گزارش خود آورد روسیه با عربستان و امارات هم دارای روابط است و دخالت روسیه در شبه جزیره عربی یکی از دلایل بازگشت روسیه به خاورمیانه است. روس‌ها تلاش‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای تغییر ساختار اجتماعی و اقتصادی عربستان و کاهش قدرت علمای وهابی را می پسندند. زیرا مسکو به علمای وهابیت به عنوان تهدیدی برای امنیت آسیای مرکزی و مرزهای جنوبی روسیه نگاه می‌کند.

پایان/

۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 11280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • NL ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      راستی اگر مردم ایران بخوان بین پوتین و ترامپ یکی رو انتخاب کنند کی بیشتر رای میاره؟ برادرا که معلومه به کی رای میدن. خخخخخخ