انتحار دلاری روحانی از ترس رئیسی

بانک مرکزی در نیمه نخست سال طبق مجوز شوای عالی امنیت ملی حدود 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص خواهد داد.

به گزارش تحریریه، اکبر کمیجانی، رئیس کل این بانک، اخیرا در دیدار با علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت گفت: بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون در خصوص تامین ارز 5.5 میلیارد دلار از 8 میلیارد دلار مرحله اول اقدام کرده که خوشبختانه بخشی از کالاها وارد کشور شده و بقیه نیز در گمرکات است.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطر نشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی اختصاص دو میلیارد دلار باقی مانده از بودجه برای واردات کالاهای اساسی در نیمه امسال در دستور کار قرار گرفته است.

کمیجانی با تاکید بر این که بانک مرکزی همانند تلاش برای تامین ارز شش میلیارد دلار تکلیف شده، اقدامات لازم را نیز در خصوص تامین ارز این دو میلیارد دلار اضافه شده در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد داد، گفت :امیدواریم با تحقق این  کار، وضعیت بهتری را در موجودی کالاهای اساسی در کشور شاهد باشیم.

اختصاص شش میلیارد دلار ارز 4200 تاکنون و اختصاص دو میلیارد دلار دیگر در نیمه نخست امسال، در حالی است که براساس جزء 3 بند ب تبصره یک قانون بودجه 1400، دولت صرفا می تواند تا سقف هشت میلیارد دلار ارز 4200 برای کالاهای اساسی اختصاص دهد که البته این رقم پس از رفت و برگشت چند باره در مجلس و مخالفت دولت با حذف ارز 4200 و اختصاص مابه التفاوت آن به مردم صورت گرفت.

اکنون پرسش این است که اختصاص کل ارز 4200 پیش بینی شده در بودجه 1400 در نیمه نخست امسال چه توجیهی دارد؟

ظاهرا دولت حسن روحانی از ترس لغو این مصوبه خسارت بار و رانتی، با هدف انتفاع حداکثری گیرندگان، کل ارز ترجیحی موردنیاز را در همین 5 ماهه نخست سال تخصیص داده است.

کارشناسان اقتصادی اجماع نظر دارند که تا تخصیص ارز 4200 تومانی متوقف نشود، بازار به آرامش نخواهد رسید.

پایان/

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 1
      سفیرانگل ستان ببینید چه دستورالعمل های ظریفی هنگام خداحافظی ....است؟؟؟!!!!!!!
    • DE ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      اشکالی نداره. مگر رئیسی نمیخواهد فساد را در قوه مجریه از بین ببرد. به این ترتیب به سراغ کسانی که ارز را گرفته اند میرود و تمام اجناسی که باید با آن دلار میخریدند از آنها میخواهد. در نتیجه تا مدتهای طولانی جنس های سوبسیدی ارزان میماند. البته این وعده خودش است وگرنه در واقعیت در قوه قضائیه به مراتب بهتر میتوانست اینکار را بکند. نداشتن لیست هم از آن بهانه های بیجا بود. میتوانست با حکمی از رئیس بانک مرکزی لیست را بخواهد و اگر نمیداد او را دستگیر کند و به زور به اسناد دسترسی پیدا کند.
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      اصرار بر اشتباه از خود اشتباه بدتر است. ارز 4200 چه تاثیری بر قیمت کالای اساسی بازار تاکنون داشته جز حیف و میل بیت المال و درگیر کردن دستگاه قضا برای برخورد با دزدان و رانت خواران؟اگر واقعا هدف دولت آقای روحانی تامین کالای اساسی است چرا به جای خرید گندم کیلو 7000 تومانی از خارج همان را به قیمت 4000 تومان از کشاورز وطنی خرید؟تا با این قیمت انگیزه تولید گندم از بین برود.باز دوباره ایران وارد کننده عمده این کالای حیاتی به خارج باشد.
      • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
        0 0
        گرچه کشاورزان قشر زحمت کش هستند اما ایجاد نقدینگی به همان اندازه به ضرر آنها خواهد بود به این راحتی نیست پسرم
    • حسن زاده IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      همه می دانند حذف نکردن ارز4200 بدلیل 6 برابر شدن قیمت مواد غذایی و موعد انتخابات تابحال حذف نشده و تصمیم دولت و مجلس شد و اکنون ما به کل منطقه غذا می دهیم و رانت جوها هرروز پول مردم را می برند و ما درگیر سیاسی کاری هستیم
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      اقای روحانی رکورد بی ارزش کردن ریال را به نام خود ثبت کرد