رشوه شرکت های دارویی به نمایندگان مجلس

روزنامه «گاردین» فاش کرد تحقیقات نشان می دهند که شرکت های دارویی میلیون ها پوند را به صورت پنهانی به نمایندگان مجلس پرداخت کرده اند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشت، تحقیقات نشان می دهد شرکت های دارویی به گروه هایی از نمایندگان مجلس و همتایان شان که در زمینه مسائل بهداشتی فعالیت دارند، سالانه صدها هزار پوند می پردازند که این بودجه پنهان می تواند «نفوذ بی مورد» آنها را تحمیل کند.

محققان ادعا می کنند که صنعت دارو با ایجاد صدها پرداخت غیرشفاف به ده‌ها گروه از «گروه پارلمانی همه احزاب» (APPG) در وست مینستر یک «شبکه پنهان نفوذ سیاسی» ایجاد کرده است؛ اقدامی که به عنوان بخشی از تلاش گسترده صنعت برای لابی در قدرت صورت گرفته است.  

این یافته ها سوالاتی را در مورد استقلال ای‌پی‌پی‌جی ها، ایجاد می کند. این گروه های پارلمانی از گروه‌های حزبی خاص متشکل از اعضای هر دو مجلس پارلمان هستند که به دنبال اعمال نفوذ به وزرا و ادارات دولتی از طریق گزارش‌ها، تحقیقات و جلسات در وست مینی ستر هستند.

اعضای دانشگاه «باث» در انگلستان دریافتند که 58 گروه پارلمانی که بر روی جنبه‌های مختلف بهداشتی تمرکز کرده‌اند 468 پرداخت در مجموع  اندکی کمتر از 2.2 میلیون پوند از طریق بودجه مستقیم و غیرمستقیم از شرکت های دارویی بین سال های 2012 و 2018 دریافت کرده اند.

ای‌پی‌پی‌جی ها هیچ پولی از پارلمان برای حمایت از فعالیت هایشان که اغلب شامل سوال از وزرا و ارسال گزارش می شود، دریافت نمی کنند. نویسندگان در مقاله ‌ای که در مجله پزشکی (PLOS) منتشر شد، جمع‌بندی می‌کنند: «در زمینه گروه پارلمانی همه احزاب مرتبط با سلامت، پرداخت‌ ها از صنعت داروسازی نشان‌دهنده تضاد منافع سازمانی هستند و شرایطی را ایجاد می‌کنند که در آن منافع اصلی و سیاست گذاری های مربوط به منافع سلامت عمومی در معرض خطر تاثیر منافع ثانویه غیر قانونی قرار می گیرد. موضوعی که به دلیل به دلیل حداکثر رساندن سود ایجاد می شود».

به گفته «امیلی ریکارد» و «پیوتر اوزیرانسکی» از گروه علوم اجتماعی و سیاسی دانشگاه باث، شرکت‌ های دارویی می‌ توانند از روابط نزدیک خود با ای‌پی‌پی‌جی ها برای مشارکت در تحقیقات خود استفاده کنند، به دنبال سیاست‌ هایی باشند که منافع تجاری آن‌ها را تقویت کرده و در گزارش‌های این گروه  منعکس شده‌است، بدون اینکه مردم درباره آن پیوند ها آگاهی داشته باشند.

آن‌ها تاریخچه طولانی تامین بودجه را با بررسی دفاتر ثبتی پارلمان و گزارش‌های هزینه‌های شرکت های دارویی کشف کردند. هر دو منبع حاوی اطلاعاتی در مورد تامین مالی شرکت‌های دارویی بزرگ و همچنین تامین مالی سازمان‌های خیریه در حوزه سلامت هستند که اغلب به عنوان دبیرخانه گروه پارلمانی همه احزاب عمل می‌کنند. اما این جزئیات اغلب مبهم، ناقص بودند به طوری که درک آنان دشوار بود.

تحقیقات آنها نشان داد:

16 گروه چارلمانی مربوط به سلامت 168 پرداخت از 35 شرکت دارویی به ارزش 1.2 میلیون پوند در طی سال های 2012 تا 2018 دریافت کرده اند. این  یک ششم کل بودجه آنها است.

دو گروه پارلمانی همه احزاب در زمینه سلامتی و سرطان در آن زمان بیش از 600 هزار پوند پذیرفتند.

50 ای‌پی‌پی‌جی متمرکز بر سلامتی تقریبا یک میلیون پوند دیگر طی 304 پرداخت از سازمان یا موسسات خیریه بهداشت دریافت کردند که خود آنها وجوهی را از داروخانه های بزرگ می گیرند.

ریکارد و  اوزیرانسکی به گاردین گفتند: «ما به هیچ یک از گروهای پارلمانی حمله نمی کنیم و یا ادعا نمی کنیم که آنها ناشایست هستند. با این وجود یک معضل وجود دارد. ای‌پی‌پی‌جی ها بخش اصلی سیاستگذاری هستند و روشن است که پول شرکت ها به جریان خون این گروه ها وارد می شود». 

آنان افزودند: بنابراین برای کاهش تاثیر بالقوه ای که شهروندان عادی یا سازمان های غیر دولتی قادر به اعمال آن نیستند، باید کاری انجام شود.

پایان/

۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 11330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =