بهترین گزینه برای ریاست بانک مرکزی کیست؟

انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در دولت سید ابراهیم رئیسی را شاید بتوان مهمترین انتخاب دولت سیزدهم دانست.

به گزارش تحریریه، دولت سید ابراهیم رئیسی را به راستی باید بدشانس ترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست که باید یک خرابه به معنای واقعی کلمه را در اختیار بگیرد و بسازد. خرابه ای که اقتصاد آن متلاشی، سیاست خارجی آن مضمحل و سرمایه اجتماعی آن به پایینترین رقم در تاریخ 43 ساله اخیر رسیده است.

اگر بازسازی اقتصاد را اصل بدانیم، دال مرکزی در بازسازی اقتصاد ایران به بانک مرکزی و نظام بانکی باز می گردد که در این نظام عجیب و غریب مثلا بانکی، بانک های خصوصی هر کاری بخواهند انجام می دهند و با اتکا به منابع تمام نشدنی بانک مرکزی به خلق پول با هدف نقش آفرینی مستقل در اقتصاد و پوشاندن فساد کارکردی خود مشغول هستند. نظام بانکی ایران نظام بانکی متعارف هم نیست، بلکه دکان هایی برای اجرای متعدد بازی پانزی هستند که دیگر به دوره های 5 تا 10 ساله بحران سازی هم رضایت نداده و هر ساله به اجرای بازی پانزی مشغول اند.

سروسامان دادن به این وضعیت آشفته؛ کار مدیران متوسط و بی تجربه یا کم تجربه نیست، بلکه به افراد خبره نیاز دارد. در میان اطرافیان معروف سید ابراهیم رئیسی افراد خبره به بازار پول و آشنا با نظام بانکی به چشم نمی خورد و در صورت غفلت از اهمیت بانک مرکزی و سپردن آن به یکی از تکنوکرات های بی سواد که تنها با روندهای اداری بانک مرکزی آشنا است و چیزی از داستان پول نمی داند، سرنوشت تلخی در انتظار رئیس دولت سیزدهم خواهد بود.

باتوجه به این شروط که مدیران ارشد دولت از مجلس و مقام های گذشته در سطح وزیر نباشند، سید ابراهمی رئیسی می تواند از یک گزینه ممتاز برای سروسامان دادن به اوضاع بانک مرکزی استفاده کند که 3 گانه دانش علمی، تجربه بانکی و تجربه بخش واقعی اقتصاد را در کارنامه دارد. محمدرضا فرزین با سابقه معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد، دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها، ریاست صندوق توسعه ملی و مدیرعامل بانک کارآفرین(تنها بانک استاندارد کشور) می تواند با حضور در کابینه سیزدهم و نشستن بر صندلی ریاست بانک مرکزی بار بزرگی از دوش دولت بردارد.

اگر رئیسی می خواهد به سرنوشت محمود احمدی نژاد دچار نشود که حتی یک گزارش ساده هم نتوانست از بانک های خصوصی بگیرد، بهتر است بانک مرکزی و خلق پول را ناموس دولت تلقی کرده و سر آن کوتاه نیاید. در غیر اینصورت؛ حتی اگر تمام وزارتخانه های دولت به طور بهینه کار کنند، اما بانک های خصوصی به خلق پول روزانه و تزریق به هر جای اقتصاد که دوست می دارند مشغول باشند، در نهایت تاریخ تکرار شده و بخش پولی بخش واقعی را به آتش می کشد.

حضور فرزین به عنوان کسی که از سلامت مالی برخوردار است، نظام بانکی را می شناسد و به زیروبم بخش واقعی اقتصاد آشنا است خلا فهم دولت از بازار پول را پر خواهد کرد. خلائی که چهره های معروف اقتصادی اطراف رئیس جمهور محترم نمی توانند پر کنند و استفاده از مدیران میانی در بخش های صنعتی و یا تکنوکرات های متوسط باعث پوشیده شدن ضعف دولت نمی شوند.

ضمن اینکه از نظر دانش و بنیه علمی، حضور اساتید برجسته پولی مانند دکتر ایرج توتونچیان، مسعود درخشان، سید شمس الدین حسینی و ... در کنار دولت یک ضرورت است و برجسته ترین متخصصان پولی کشور باید در چاره اندیشی برای حل معضل نظام بانکی و اقتصاد در تیم کارشناسی دولت حضور داشته باشند. محدود کردن حضور متخصصان اقتصادی به افرادی که رابطه سیاسی و یا شخصی بهتری با مرکز دولت دارند یک خطای راهبردی است و دست دولت را در بحران های سهمگین پیش رو خالی می کند.

پایان/

۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 11575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 16
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      14 14
      سلام بهترین گزینه برای بانک مرکزی عبدالناصر همتی است.
      • محمد IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
        3 1
        شما بخواب.. لالا.. معلومه هنوز چشمات کامل به اوضاع مملکت باز نشده.
      • الهام IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
        4 4
        من هم با شما موافقم، آقای همتی از لحاظ دانش و عملکرد قوی هستند.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      4 3
      معلومه احمدی نژادیها بدجوری دارن فعالیت می کنن
    • علی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      3 4
      بهترین فرد برا ریاست بانک مرکزی ایران؛ دکتر فرشاد مومنی میباشند؛ ایشون متخصص به تمام معنی؛ متعهد و پاکدست و انسان بسیار سالم؛ کاردان و مدیری بسیارقوی و مدرس بهترین دانشکده اقتصاد ایران یعنی دانشکده اقتصاددانشگاه علامه طباطبایی میباشند.
    • RO ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      3 3
      بانک‌ها خصوصی را منحل کنند وقتی تمام کارها سیستمی انجام می‌شود دیگر بانک زیاد لازم نیست که باعث تورم وبارمالی برای دولت
      • علی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
        1 0
        دو کلمه از مادر عروس
    • نعیم IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      3 0
      بهانه گیری ها شروع شد : بدشانس ترین دولت انقلاب و اقتصاد متلاشی و خرابه به تمام معنی و ........ مگر آقای رئیسی این چیزها را نمیدانست پس برای چی کاندیدا شد؟ برای چی در مناظره ها قول اصلاح و اداره کشور را داد ؟ من خودم به آقای رئیسی رای دادم ولی ظاهرا" تو این کشور فقط موقع رای جمع گردن همه شیرن !
    • حسین IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      0 1
      باسلام هرکسیکه بتواند جیب خالی خودوفک وفامیلش را پرکند
    • هوشیار IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 2
      با سلام به نظر من که با توجه به سابقه شغلی آقای دکتر اسماعیل لله گانی دزکی که سکان دار بانک های مهر - رفاه - صادرات و چند موسسه دیگر بانکی بوده است و از تجربه بالایی برخوردار است و توانسته چند بانک بزرگ را ورشکستگی 100 درصد به سود دهی بالا برساند می تواند در این شرایط سخت فرمان اقتصاد ورشکسته ایران را به عهده گرفته و به ساحل سلامت برساند
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      0 7
      آقای سیف بهترین گزینه است لااقل دروغ بلد نیست به مردم کلک نمیزنه
    • VE ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 0
      خلق پول از طریق نظام مالیاتی مهار می شود!
    • بهروز IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 1
      نظر ما دکتر حمید پورمحمدی بهترین و بهترین گژینه است نه این افراد بی تجربه من نمیگم شاید هر کس که میشناسم میگوید دکتر حمید پورمحمدی
    • بهار IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      1 0
      بورس در تیرماه 99 به نزدیکان دولت از طریق رانت اطلاعاتی ، اطلاع داده که از بورس خارج شوند چرا که قرار است 500 هزار میلیارد تومان از بورس نقدینگی خارج کنند بعبارتی یک میلیون واحد شاخص را زمین بزنند و این اوج خیانت در حق 50 میلیون سهامدار بورسی است که خود دولت روحانی با تضمین آنها را دعوت به بورس و حمایت از تولید کرده بود ، کسی از حقش نمی گذرد ما به خدا و عدالت کائنات ایمان داریم ، امیدواریم خداوند شاخص را متناسب قیمت ها قرار دهد و مسببان غارت سرمایه های مردم در بورس و موسسات اعتباری همچون کاسپین را حذف کند.
    • الفبا PL ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 1
      شنیده ها دکتر هادی قوامی یکی از گزینه های کرسی ریاست بانک مرکزی ایران در دولت سیدابراهیم رئیسی است. قوامی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی فعلی است. قوامی استاد دانشگاه فردوسی است. دکترقوامی نماینده مردم شریف اسفراین در ادوار هشتم و نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است
    • بهروز IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      2 0
      دکتر اسماعیل لله گانی بهترین گزینه ممکن است. خبره بانکی و تحول افرین... بنده کارمند بانک رفاه هستم و در طول ۲۵ سال خدمت مدیری پر تلاش و متحول ساز مثل ایشان ندیده ام. مرد عمل و خستگی ناپذیر است تحول دیجیتال از برنامه های استراتژیک ایشان است حامی کارمندان، مستمری بگیران سازمان و اقشار مختلف جامعه توسعه مسولیت های اجتماعی بانکهای تحت مدیریت و......