بن سلمان به دنبال خرید آبرو با ورزش

رسانه های غربی گزارش می دهند دربار سعودی تلاش دارد برای فرار از بدنامی های چندساله اخیر با استفاده از راهبرد «نان و سیرک» چهره ریاض را در سطح جهانی بهبود ببخشد. حکام سعودی در این مسیر روی بهره برداری از رویدادهای ورزشی به عنوان یک ابزار کارآمد حساب باز کرده اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Inside Over» به نقل از یک پایگاه خبری آلمانی تصریح کرده است که محمد بن سلمان پس از بدنامی های ناشی از شکست در عرصه های بین المللی و به ویژه قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد دربار سعودی، به فکر چاره افتاده تا از طریق راهبرد نان و سیرک وجهه کشورش را بهبود ببخشد.

استراتژی نان و سیرک یک رویکرد سیاسی است که به جای پرداختن به مشکلات اساسی و خواسته‌های بنیادین مردم، با ایجاد سرگرمی برایشان، حواس افکار عمومی را از مسائل اصلی منحرف می‌کند.

البته سرگرم کردن مردم در داخل با رویدادهای ورزشی و تلطیف افکارعمومی جهان با این اهرم می تواند امتیاز دیگری را هم برای ولیعهد جاه طلب عربستان داشته باشد. این رویدادها برای زمینه سازی سلطنت محمد بن سلمان هم می تواند به وی کمک کند. 

یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی مورد توجه دربار ریاض فوتبال است که بن سلمان آن را فقط یک ورزش نمی داند بلکه راهی برای بهبود چهره خود در صحنه بین‌المللی و داخلی نیز ارزیابی می کند. همچنین وی با ترتیب دادن رویدادهایی مانند مسابقات بوکس بین سوپراستارهای سنگین وزن «آنتونی جاشوا » و «تایسون فیوری» هم این نقش را از مسیر دیگری دنبال می کند.

علاوه بر همه این مسائل برگزاری مسابقات فرمول یک که قرار است پاییز امسال در عربستان سعودی رخ بدهد اقدام دیگر دربار سعودی است که برای این کشور بیشتر از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه در برداشته است.

به نظر می رسد بن سلمان تلاش دارد با این هزینه های هنگفت شکست و جنایت های خود در جنگ یمن، سوریه، ناتوانی های سیاسی در منطقه، عقب افتادن از امارات متحده عربی و حتی شکست بزرگ نسبت به قطر را که توانست میزبانی جام جهانی را کسب کند، جبران نماید.

قطر و امارات متحده عربی حتی قادر شدند در عرصه باشگاه های اروپایی هم ورود موفقی داشته باشند و با اسپانسرینگ و خرید باشگاه های بزرگ، کشور خود را مطرح کنند؛ آن ها حتی توانستند باشگاه هایی همچون منچستر سیتی و پاری سن ژرمن را هم به دست بیاورند.

بن سلمان نیز آرزوی چنین موفقیت‌هایی را دارد اما وی قادر به انجام چنین اقدامی نیست زیرا ریاض هیچ وجهه ای ندارد و حتی نمی تواند با پول برای خود احترام بخرد. تاکنون عربستان سعودی موفق نشده خود را به عنوان یک بازیگر ورزشی در عرصه بین‌المللی معرفی کند. به عنوان مثال، لیگ برتر برنامه‌های صندوق سرمایه گذاری سعودی به رهبری ولیعهد سعودی برای خرید باشگاه انگلیسی نیوکاسل یونایتد را با وجود درخواست مستقیم محمد بن سلمان از «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را رد کرد.

اخیرا یک شبکه تلویزیونی انگلیسی از سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با یک شرکت سرمایه گذاری جهانی در حوزه های ورزشی به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار خبر داد که بسیاری از فعالان سعودی این اقدام را پولشویی ورزشی دانستند.

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 11613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =