مشوق های جدید جمعیتی دولت چین

دولت چین با هدف مقابله با بحران کاهش جمعیت مشوق های مالی گوناگونی را برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری در دستور کار قرار داده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «GreatGameIndia» نوشت، دولت پکن به زوج های چینی پیشنهاد داده است در ازای دریافت یارانه نقدی برای مقابله با کاهش جمعیت به فرزندآوری توجه بیشتری داشته باشند.

چند دهه سیاست جنجالی تک فرزندی در چین، اکنون این کشور را با چالش روبرو کرده است و این کشور برای رفع بحران جمعیتی تلاش می کند با مشوق های نقدی به زوج ها برای بچه دار شدن بیشتر انگیزه بدهد.

مقامات شهر پانشیهوا در استان سیچوان در جنوب غربی چین که جمعیتی ۱.۲ میلیون نفری دارد، چند روز قبل اعلام کردند که به زوج هایی که بیشتر از یک فرزند به دنیا می آورند کمک مالی ارائه می کند. این سیاست با هدف مقابله با بحران کاهش جمعیت در بلندمدت اتخاذ شده است.

مقامات این شهر اعلام کردند هر ماه ۵۰۰ یوآن معادل حدود ۷۶ دلار یارانه را به ازای هر کودک به خانواده ها دارای فرزند دوم و سوم ارائه می کنند. این مبلغ تا سه سالگی به خانواده داده می شود. این نخستین شهر چین است که پاداش زایمان هم در نظر گرفته است.

هفته گذشته دولت مرکزی در پکن هم سیاست های مربوط به کاهش هزینه های زایمان و تحصیل را به منظور افزایش رغبت خانواده ها به فرزندآوری تصویب کرد. چین در ماه مه سیاست از دو فرزند را به داشتن سه فرزند تغییر داد.

جمعیت چین در پایان سال گذشته میلیادی ۱.۴۱۲ میلیارد نفر بود؛آمارها نشان می دهند برای چهارمین سال متوالی تعداد تولدهای جدید کاهش داشته و به ۱۲ میلیون نفر رسیده است. نرخ زادوولد در چین در حال کاهش است. از سال ۲۰۱۶ که سیاست دو فرزندی اجرا شد مشکل کاهش جمعیت چندان تغیری نداشت. تعداد نوزدان تازه متولد شده در سال ۲۰۱۹ به ۱۴.۶ میلیون نفر رسیده بود که نسبت به سال قبل از آن نزدیک به ۶۰۰ هزار مورد کاهش داشت.

مقام های ارشد چین تاکید دارند برای مقابله با روند چهار ساله کاهش تولیدمثل، باید هرگونه محدودیت رفع و تشویق کامل زایمان در دستور کار قرار بگیرد. 

پایان/

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 11642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =