ایران، آزمایشگاه واکسن‌های خارجی

یکی از آسیب های دوره ۸ ساله ریاست جمهوری «حسن روحانی» و وزرای کم ناتوان او که با بروز کرونا تشدید و علنی شد این بود که کشور به صورت رسمی به آزمایشگاه دستورات سازمان های بین المللی و خواسته کشورها و بنگاه های خارجی تبدیل شد.

به گزارش تحریریه، در دهه های گذشته به ویژه در دوره ریاست جمهوری رفسنجانی در عمل کشور در بست در اختیار نهادهای بین المللی بود و انواع توصیه ها و شوک درمانی ها و تجویزها برای اقتصاد ایران به اجرا در می آمد که نتیجه آن انباشت تدریجی مشکلات کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و رشد بی رویه بدهی های خارجی ایران بود.

اما متاسفانه در دولت تدبیر حسن روحانی، به ویژه در دوره همه گیری کرونا مردم ایران (با عرض معذرت از همه ایرانیان) به موش آزمایشگاهی تبدیل شده اند. ضعف های وزارت بهداشت در حوزه عمل و حتی در حیطه های مدیریتی در کل دوره حسن روحانی مشخص بود. حتی شکست طرح کذایی تحول در نظام سلامت که هزاران میلیارد تومان را به جیب عده ای خاص سرازیر ساخت و در عوض فشار مالی بر بیماران را چند برابر افزایش داد در همان دولت یازدهم آشکار شد. اما مقامات دولتی حتی وزیر بهداشت مبتکر طرح به دلیل ترس از بی اعتبار شدن بابت حیف و میل اموال عمومی و فشار بر مردم حاضر به اعتراف به شکست نشد. در ایران هم هیچ مدیری به خاطر اعمال خطا مواخذه نمی شود.

پیش از این برخی منتقدان دولت گفته بودند که ایران خود را دربست در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده است و پروتکل های دارویی تجویزی این نهاد را برای مقابله با بیماری کرونا به اجرا در می آورد. ایران به صورت آزمایشی بیش از ده ها دارو را بر روی بیمار مورد آزمایش قرار می دهد. بسیاری از پزشکان منصف تاکید داشته اند بخش مهمی از تلفات انسانی کرونا در ایران بابت همین تداخلات دارویی و اطاعت بی چون و چرا از دستورات سازمان جهانی بهداشت رخ داده است.

بدتر اینکه اکنون با همه تعاریفی که از مزایای واکسن عنوان می شود شاهد هستیم که بیشتر واکسن های مورد استفاده اعانه هایی از سوی ژاپن یا دیگر کشورها هستند و در عمل دولت یازدهم و دوازدهم در عمل کار مدیریت شده ای را انجام نداده است. واکسن های بی مشتری از ژاپن و کره جنوبی و تولیدات روسی و چین در حد ۱۰ درصد جمعیت ایران به ایران منتقل شده اند.

بدتر از همه آنکه ایران به آزمایشگاهی برای تست واکسن های تائید نشده تبدیل گشته است. چندی قبل از همکاری و آزمایش انسانی واکسن های کوبایی در ایران خبری منتشر شد. متاسفانه به تازگی خبرهایی از آغاز فاز آزمایش انسانی واکسن اسپایکوژن در ایران به عنوان محصول مشترک دو شرکت ایرانی و استرالیایی منتشر شده است. نکته شرم آور آن است که طبق گزارش رسانه ها شرکت استرالیایی مراحل اول و دوم تولید و آزمایش حیوانی واکسن را در کشور خود انجام داده و مراحل سوم و چهار به ویژه آزمایش انسانی واکسن به ایران سپرده شده است.

مقامات تصمیم گیر و به ویژه آقای نمکی وزیر بهداشت فعلی باید شفاف پاسخ بدهند بر اساس چه معیار یا دلیلی اجازه داده می شود تا واکسن های اعانه ای یا بلا استفاده دیگر کشورها در حجم وسیع در ایران مورد استفاده قرار گیرد و چرا ایرانیان باید موش آزمایشگاهی واکسن های دیگر کشورها باشند؟

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 11806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      1 0
      اینم ازواکسنتون من یکی که واکسن نمیزنم
    • CA ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      مردم چشم وگوششون به من وتو و شبکه های سعودی و دروغهای پزشکان هست. پزشکان ایران هم که به پول رسیدن وحاضر به دلکندن از آن نیستند وگرنه اگر شرف داشتند با دیدن اینهمه فوتی نباید این داروهارو به مردم بزنند ولی تنها کاری که میکنند اینکه بگن به حرف طب سنتی گوش ندید تا احساس کردید سرماخوردید بیاید دکتر تاما با آزمایش این داروهاروی سما وفرستادن نتایجش به بهداشت جهانی برای خودمون اعتبار نامه جمع کنیم برای مهاجرت مردم نادان که حاضر به بیداری نیستند قراره بلاهایی بدتر از این به سرشون بیاد الان تازه آرامش قبل از طوفانه.