عجایب 3 گانه دربار بن سلمان

در دوران بن سلمان ولیعهد سعودی حرکات عجیبی دیده می شود که در تاریخ دیپلماسی کم مانند است.

سعودی‌ها در طول شش هفت سالی که سلمان بن عبدالعزیز و فرزندش سکان عربستان را به دست گرفته‌اند، دست به اقدامات عجیب و غریب دیپلماتیک در سطح جهان زده و کارهایی کرده‌اند که در نوع خودش بی‌سابقه است. کارهایی که شاید در هر کجای دنیا بود، همه صدایشان در می‌آمد اما چون در عربستان است و سعودی‌ها دهان همه را با دلار و طلا پر کرده‌اند، در این زمینه کسی تقریبا چیزی نمی‌گوید.

1- چند سال پیش بود که سعودی‌ها نخست‌وزیر لبنان را در ریاض بازداشت کرده و او را مجبور به استعفا کردند؛ هر چند سعد الحریری یک بی‌عرضه و بی‌خاصیت به تمام معنا بود، اما زندانی کردن نخست‌وزیر کشوری دیگر، در رسم دیپلماتیک واقعا بی‌سابقه و یک نوآوری بود که فقط از یک مغز معیوب و ناسالم بنام محمد بن سلمان و مشاوران ابله او بر می‌آمد. اما سعودی‌ها در طول این سال‌ها کارهای عجیب و غریب بسیاری کرده‌اند که باید در تاریخ نوشته شود.

2- شاید آنچه بیش از همه سر و صدا کرد دستور ویژه ولیعهد سعودی برای ارّه کردن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول بود، اما به نظر من مهمترین اتفاق سرکیسه کردن صدها تاجر و بازرگان سعودی در هتل ریتز کارلتون ریاض بود، جایی که بن سلمان تجار مختلف از جمله عموزاده‌های خودش را جمع کرد و با شلاق ده‌ها میلیارد دلار از آن‌ها پول زور گرفت تا خرج خودش کند و این پول‌ها بعدها در افریقای جنوبی، تایلند، مالدیو و ... سر درآوردند.

3- اما اتفاقی که ظهر روز یک‌شنبه برخی منابع فلسطینی خبر آن را منتشر کردند از یک فاجعه به تمام معنا خبر می‌دهد، فاجعه‌ای که نشان می‌دهد وهابی‌ها حتی به میهمانان خود نیز رحم نکرده و کسانی را که خود دعوت کرده‌اند، به بدترین شکل ممکن مورد آزار و اذیت قرار داده و می‌دهند. در اینکه ولیعهد سعودی فردی بیمار و دچار نارسایی شخصیتی است کسی نباید شک کند، اما اینکه در این کشور یک نفر نبود تا به این جانور بگوید که آنچه در حال انجامش است برخلاف تمام اصول ابتدایی دیپلماتیک است جای شک دارد.

چند سالی است که نماینده جنبش حماس که به دعوت خود سعودی‌ها راهی این کشور شده بود، توسط آن‌ها بازداشت و راهی زندان شده است. او که از بیماری پروستات رنج می‌برد در حالی در این مدت در بازداشت به سر برده که همه تلاش‌ها برای آزادی او راه به جایی نبرد و حالا خبرگزاری «سند» فلسطین گزارش می‌دهد، دادگاه ویژه «پرونده‌های تروریستی» در عربستان ظهر  یکشنبه احکام سنگینی برای بازداشتی‌های اردنی و فلسطینی صادر کرد.

این خبرگزاری به نقل از خواهر طارق عباس، بازداشتی اردن اعلام کرد، دادگاه حکم سه سال حبس برای برادرش صادر کرد و برای دو نفر دیگر حکم‌های مختلفی داد. خواهر این بازداشتی فاش کرد، برخی بازداشتی‌ها حکم‌های حبس‌شان به ۲۲ سال رسید و تجدیدنظر خواهی درباره این احکام بعد از ۴۰ روز میسر خواهد بود. همچنین عربی ۲۱ نوشت، کمیته بازداشتی‌های اردنی در عربستان اعلام کرد: احکام حبس در حق ۶۹ اردنی و فلسطینی از جمله ۱۰ سعودی صادر شد که برخی حکم‌های حبس در خصوص مساله مرتبط با حماس به ۲۲ سال رسید.

خضر المشایخ، رئیس کمیته گفت: احکام به بازداشت‌شدگان ابلاغ خواهد شد. هر چند برخی از احکام‌شان مطلع شده‌اند که از جمله آنها محمد العابد با ۲۲ سال حبس است. در حالیکه رسانه‌ها نیز اشاره کردند حکم محمد البنا ۲۰ سال حبس، ایمن العریان ۱۹ سال، محمد الکرد شش سال و محمد قفه پنج سال و محمد فطافطه شش ماه حبس بوده است. المشایخ اشاره کرد، برخی بازداشتی‌ها که تعدادشان ۱۰ تن بود تبرئه شدند و برخی نیز با احکام آزادی با احتساب مدت بازداشت‌ روبه‌رو شدند.

سایت‌های فلسطینی نیز گزارش دادند، دادگاه سعودی برای دکتر محمد الخضری، نماینده حماس در عربستان که از وضعیت سلامتی خوبی هم برخوردار نیست، ۱۵ سال حبس و برای پسرش دکتر هانی چهار سال حبس در نظر گرفت. دادگاه چند روز پیش بیانیه‌ای غیرمنتظره صادر کرد مبنی بر اینکه موعد اعلام حکم نهایی روز یکشنبه خواهد بود در حالیکه قرار بود حکم نهایی اکتبر آینده صادر شود. مقامات سعودی در فوریه ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ اردنی و فلسطینی مقیم این کشور از جمله نماینده سابق حماس در عربستان یعنی محمد الخضری را بازداشت کردند.

در همین رابطه محمود الزهار، از رهبران حماس به شبکه المیادین گفت: محاکمه بازداشتی‌ها در عربستان غیرقانونی است مگر چه جرمی در حق عربستان مرتکب شده‌اند؟ احکام عربستان پاسخی به خواسته‌های صهیونیستی است. احکام با تغییر سیاست در عربستان تغییر کردند و رسانه‌های خاص برای جلب رضایت اسرائیل به کار گرفته شدند. آیا اعطای کمک‌های سعودی به کسانی که در فلسطین مستحقش هستند، جرم علیه عربستان است؟

منبع: @syriankhabar

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 11813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =