سیاست ارزی تغییر نکند، فاجعه در راه است

زمان انتخاب رئیسی به ریاست جمهوری ایران قیمت دلار ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تحریریه، از زمان انتخاب سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری در ۳۰ خرداد تا ۲۱ مرداد سال ۱۴۰۰، قیمت دلار ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است، هر چند که با افزایش درآمدهای ارزی، دلیلی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

میراث شوم دولت دوازدهم برای اقتصاد و مردم، حباب قیمتهای دارایی ها و به ویژه قیمت ارز است.

آسان ترین راه تامین منافع ائتلاف غالب رانتی-رفاقتی-غارتی کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن سرکوب هزینه ها و دستمزدها و در نتیجه خلق منافع و درآمدهای کلان با اخذ مالیات تورمی از مردم است، اما در صورت استمرار روند دولت دوازدهم (حفظ قیمت بالا و غیر واقعی دلار)، اقتصاد ایران در دولت سیزدهم نیز همچنان دچار بحرانهای متعدد، شامل موارد زیر خواهد بود:

(۱) رشد اقتصادی پایین، کم کیفیت و ناپایدار 
(۲) ادامه روند کاهش سرمایه گذاری و خروج سرمایه
(۳) تعمیق فساد و غارت اقتصاد
(۴) استمرار نرخ تورم بالا در حداقل ۳ سال آینده
(۵) تقویت بخش شبه دولتی (خصولتی) و تضعیف مردم و بخش خصوصی

پایان/

۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 11881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      1 0
      دولت باید قیمت ارز را بصورت دستوری هم که ‌شده به زیر 15 هزارتومان و حتی زیر 10 هزارتومان بیاورد! از طرف دیگر، دولت به تمامی شرکت‌های تولیدی بدرد بخور، در صورت نیاز، تسهیلات ارزان و سوبسید در اختیارشان قرار دهد. همینطور دولت باید سوبسید برای اقلام حیاتی همچون آرد و برنج و گوشت و غیره بدهد. نکته مهم اینست که دولت باید بحث تولید را از بحث نرخ ارز و قدرت پول ملی کاملا جدا کند. قدرت پول ملی قطعا باید در اسرع وقت تقویت و در یک پروسه مثلا 6 ماهه به طرف تعادل بازگردد. بحث تامین بودجه باید از طرق جمع آوری درست مالیاتی و جمع آوری درست هزینه حامل‌های انرژی و راهای دیگر تامین گردد. در بحث رقابت با بازارهای رقبا و حمایت از تولید داخل، دقیقا باید مسیری مشابه چین را در حمایت از تولید دنبال کنیم تا معیشت و وضعیت اقتصادی جامعه دچار بحران نشود. خیلی بیش از حد داریم در این مسیر تعلل و درجا میزنیم، موقعیت را باید دریابیم!